nbsp;Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, której celem będzie wprowadzenie uproszczeń w prekwalifikacji do systemu aukcyjnego oraz – w przypadku niewystarczającej liczby zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji – przesunięcie jej z 2025 r. na I poł. 2026 r., wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"Proces uzyskiwania niezbędnych pozwoleń i decyzji jest wyjątkowo skomplikowany i długotrwały, dlatego też zaproponowano, aby możliwe było uzyskanie warunkowego zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji w przypadku, gdy na dzień złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o dopuszczenie do aukcji wytwórca nie posiada jeszcze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku aukcji w 2025 r. proponuje się umożliwienie dostarczenia brakujących dokumentów na 30 dni przed terminem aukcji oraz 14-dniowy termin dla prezesa URE na dokonanie weryfikacji wymaganej podaży ofert (min. 3 oferty)" – wskazano w wykazie.
Planowane jest też przesunięcie aukcji 2025 roku na I poł. 2026 roku w przypadku niewystarczającej liczby zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji
"Propozycja ma na celu umożliwienie przeprowadzenia w 2026 r. aukcji w odniesieniu do mocy z aukcji z 2025 r., gdyby aukcji w 2025 r. nie udało się przeprowadzić w wyniku braku wystarczającej liczby zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji. W takiej sytuacji Prezes URE w dniu 31 marca 2026 r. obliczałby ponownie ilość wydanych ważnych zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji i jeśli ich liczba wynosiłaby co najmniej 3, w terminie do 15 kwietnia 2026 r. ogłosiłby nowy termin aukcji, przypadający pomiędzy 15 maja a 30 czerwca 2026 r." – podano także.
Ponadto projekt ma na celu także umożliwienie obszarom z I fazy uczestniczenia w aukcjach w odniesieniu do niewykorzystanej mocy oraz umożliwienie złożenia dwóch oddzielnych ofert aukcyjnych dla dwóch morskich farm wiatrowych zlokalizowanych w granicach tego samego obszaru pod warunkiem posiadania osobnego wyprowadzenia mocy.
Jednocześnie zaproponowano zastosowanie przepisów do rozliczania ujemnego salda w całości lub części w euro i zmianę sposobu waloryzacji wsparcia w przypadku przyznania prawa do pokrycia ujemnego salda.
Obecne przepisy ustawy offshore wind przewidują, że wsparcie przyznane uczestnikowi aukcji podlega corocznej waloryzacji średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego, określonym w komunikacie prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłoszonym w Monitorze Polskim, począwszy od roku następującego po roku rozstrzygnięcia aukcji.
Indeksacja wsparcia średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego jest problematyczna z punktu widzenia długofalowej przewidywalności przepływów pieniężnych MFW oraz może być potencjalnie niekorzystna i nieadekwatna z punktu widzenia finansów publicznych i odbiorców końcowych, włączając ryzyko wystąpienia nadmiernego, nieuzasadnionego wsparcia dla inwestora, wskazano w wykazie.
Aby unormować to zagadnienie proponuje się wprowadzenie rozwiązania polegającego na ustaleniu tunelu waloryzacyjnego ograniczonego od góry celem inflacyjnym przyjętym przez Radę Polityki Pieniężnej. Zabieg ten pozwoli w sposób przewidywalny planować realizację inwestycji, w tym rzetelnie oszacować cenę ofertową, a także wpłynie pozytywnie na stabilizację kosztów zakupu energii z MFW przez odbiorców końcowych, podkreślono.
Wśród innych proponowanych rozwiązań są m.in.
– pokrycie ujemnego salda w przypadku redysponowania MFW na zasadach rynkowych w okresie, w którym Operator Systemu Przesyłowego (OSP) nie gwarantuje pełnego wyprowadzenia mocy (wytwórca będzie miał możliwość uzyskania od Zarządcy Rozliczeń prawa do pokrycia ujemnego salda jako formy rekompensaty za ograniczenie produkcji w wyniku redysponowania).
– sprzedaż energii w okresie rozruchu technologicznego MFW (sprzedaż energii w okresie rozruchu technologicznego jest dopuszczalna, jednak wobec braku przesłanki ciągłości i zorganizowania nie stanowi ona przejawu działalności gospodarczej, wymagającej uzyskania stosownej koncesji)
– umożliwienie mikroprzesunięć fundamentów morskich turbin wiatrowych lub stacji elektroenergetycznych
– współdzielenie przez więcej niż jedną morską farmę wiatrową tej samej stacji elektroenergetycznej zlokalizowanej na morzu lub zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy lub ich elementów.
– doprecyzowania w zakresie etapowanie inwestycji
– określenie czasu pracy w portach morskich lub bazach serwisowych (czas pracy osób znajdujących się w portach morskich terminalach instalacyjnych lub bazach serwisowych przeznaczonych może być przedłużony do 14 godzin na dobę i 84 godzin na tydzień).
– tworzenie stref ochronnych i bezpieczeństwa dla MFW (doprecyzowuje się czy ustanawia się jedną strefę bezpieczeństwa czy też strefy bezpieczeństwa wokół każdego z elementów farmy; minimalny zakres strefy powinien – ze względów bezpieczeństwa – wynosić 150 m).
(ISBnews)