Warszawa, 01.04.2019 (ISBnews) – Polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 163 autobusy w lutym br., co oznacza spadek o 28,8% r/r, wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK, przygotowanej na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
"W lutym polscy przewoźnicy zarejestrowali 163 nowe autobusy, czyli o 66 szt. mniej niż rok temu (-28,8%). Jest to poniżej zarówno miesięcznej średniej z 2018 r., która wyniosła 225 pojazdów, jak i średniej z 2017 r., czyli 191 autobusów. To jeszcze nie daje wyraźnych powodów to niepokoju, ale można traktować jako pierwszy sygnał ostrzegawczy. Autobusowy rynek rozwija się w miarę upływu roku, a apogeum sprzedaży przypada na II połowę roku. Teraz mamy czas zbierania kontraktów i układania produkcji, jednak dawniej nie było aż tak wyraźnych dysproporcji" – czytamy w komunikacie.
Najlepiej w lutym wypadła kategoria MINI, gdzie w lutym sprzedaż wyniosła 80 szt. (-2 szt. / -2,5%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Słaba sytuacja panuje zarówno w segmencie autobusów miejskich, gdzie mamy spadek o 38 szt. (-34,5%), jak i turystycznych, który notuje wyniki na poziomie 9 sztuk. To o 21 szt. mniej (-70%) niż rok wcześniej. Natomiast rezultat autobusów międzymiastowych mieści się w normie, czyli na minimalnym poziomie, który w lutym wyniósł 4 szt. (-2 szt. / -33,3%), co pokazuje, że ta kategoria cały czas znajduje się w permanentnej zapaści, podano również.
"W okresie styczeń-luty na polskim rynku nowych autobusów zostało zarejestrowanych łącznie 351 autobusów (-66 szt. / -15,8%). Prawie wszystkie poza 4 szt. były o DMC pow. 3,5 tony. Z kolei w zestawieniu powyżej 8 ton w Polsce przybyło w tym roku tylko 189 autobusów, czyli aż o 66 szt. mniej niż w zeszłym roku (-25,9%). Do tego zeszłoroczny lider – marka Mercedes-Benz – zarejestrowała tutaj tylko 9 sztuk, podczas gdy rok wcześniej aż 108 szt." – czytamy dalej.
Od początku 2019 r. na łączną sumę 351 wszystkich nowych autobusów 43 pojazdy miały eko-napęd (12,3%), co daje dobrą prognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu po dwóch miesiącach br. sytuacja jest następująca: 30 elektrobusów, 13 autobusów z napędem hybrydowym, wskazano także.
"W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (141), która zanotowała jednak spory spadek sprzedaży i udziałów (-90 szt. / -39% / udział -15,2 pkt proc.). Zdecydowanie najlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 132 pojazdy z trójramienną gwiazdą, i to ten segment pozwolił marce uzyskać w całym rynku udział powyżej 40%" – podano w rankingu marek.
(ISBnews)