Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PwC: 20% polskich firm z sektora FMCG ma cele ESG określone w strategiach biznesowych

PwC: 20% polskich firm z sektora FMCG ma cele ESG określone w strategiach biznesowych

Obecność jasno określonych celów zrównoważonego rozwoju w swoich strategiach biznesowych zadeklarowało 20% polskich firm z sektora handlowego i FMCG, wynika z raportu PwC. W przypadku firm z centralą zagraniczną odsetek ten wzrasta do 67%.

"Zaledwie 25% ankietowanych przedsiębiorstw zrealizowała lub realizuje znaczącą liczbę procesów związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju. To niepokojąco niewielki odsetek, zwłaszcza biorąc pod uwagę wchodzące w życie regulacje zobowiązujące do raportowania, jak np. unijna dyrektywa CSRD. Co więcej, aż 81% respondentów nie jest obecnie gotowych w aspekcie technologicznym do takiego raportowania" – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi "Wyboista droga do zrównoważonego rozwoju. ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym".

Raportowanie danych ESG to także istotny czynnik wpływający na relacje biznesowe. Jak wynika z raportu, 78% firm nie przeprowadziło dotąd oceny ryzyk związanych z ESG w swoich łańcuchach dostaw, a ocenę profilu ESG dostawców deklaruje 13% badanych.

"Doświadczenia globalne pokazują, że największe firmy z sektora już od wielu lat podejmują działania w obszarze ESG, począwszy od ograniczenia wykorzystania surowców nieodnawialnych, redukcji emisji CO2, aż po aktywne wspieranie społeczności lokalnych, ochronę praw człowieka i poprawę warunków pracy. Ich zaangażowanie w kwestie ESG jest często kluczowym elementem strategii biznesowych, których celem jest zarówno generowanie zysków, jak i tworzenie pozytywnego wpływu społecznego i środowiskowego. Przez ostatnie lata zauważyć można znaczący wzrost zainteresowania aspektami ESG ze strony firm na rodzimym rynku. Warto jednak podkreślić, że wciąż około połowa badanych firm nie posiada kompletnej strategii zrównoważonego rozwoju" – czytamy dalej.

Do najważniejszych obszarów ESG, które obejmuje operacjonalizacja strategii wśród badanych firm, należą: emisja GHG i zużycie energii (20%), dobrostan pracowników (18%) oraz szkolenia i rozwój (18%). Wciąż dużym wyzwaniem pozostaje komunikacja przedsiębiorstwa z interesariuszami na tematy związane z ESG, w tym na obszar ładu korporacyjnego. Nadal zauważalna jest relatywnie mała świadomość i liczba podejmowanych działań dotyczących łańcucha wartości oraz relacji z dostawcami i użytkownikami końcowymi, podkreślono. 

Firmy wskazały również, że zrealizowały lub są w trakcie realizacji następujących procesów w obszarze raportowania ESG:

Analiza śladu węglowego (61%)
Dialog z interesariuszami (37%)
Analiza luki płacowej (36%)
Analiza podwójnej istotności (35%)
Analiza due diligence łańcucha wartości (21%)
Analiza odporności modelu biznesowego na zmiany klimatyczne (18%)
Analiza działalności w ujęciu Taksonomii UE (16%)
Analiza scenariuszowa w ryzykach klimatycznych (13%)
Żadne z powyższych (23%).

"Firmy rozpoznają potencjał narzędzi technologicznych do gromadzenia i zarządzania danymi ESG, jednak mniej niż 1/5 firm aktywnie z nich korzysta. To zdecydowanie obszar do poprawy, biorąc pod uwagę stopień szczegółowości nowych ujawnień zgodnie ze standardami ESRS. Wykorzystanie dedykowanych narzędzi wspierających zarówno proces zbierania danych, jak i obliczania wymaganych wskaźników to właściwy kierunek.  Fakt, że jedynie około połowa z ponad 70% respondentów, którzy deklarują brak narzędzi, planuje ich wykorzystanie w przyszłości wskazuje na to, że istnieje duża potrzeba na rynku w aspekcie edukacyjnym nt. znaczenia odpowiednio wdrożonego systemu zarządzania danymi" – wskazano w materiale.

Na raport składają się wyniki polskiego badania przeprowadzonego przez firmę European Conferences United na zlecenie PwC Polska. Badanie miało formę ankiety online (CAWI) i przeprowadzone zostało w lutym 2024 roku wśród 112 spółek z sektora handlowego i FMCG, prowadzących działalność w Polsce.

(ISBnews)