Warszawa, 18.10.2017 (ISBnews) – Najdroższy samochód elektryczny na polskim rynku kosztuje niemal 1 mln zł, a za najtańszy trzeba zapłacić tylko 50 tys. zł. wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA).
"Nasi eksperci dokładnie przeanalizowali ofertę poszczególnych marek, weryfikując dane pojazdów z koncernami motoryzacyjnymi. Opisy samochodów zawierają podstawowe parametry, takie jak zasięg, emisja, cena czy gabaryty. Podajemy także pozostałe dane, m.in. związane z typem silnika i osiągami, baterią i czasem ładowania" – powiedział Jan Wiśniewski z ORPA, cytowany w komunikacie.
Ceny pojazdów w pełni elektrycznych zaczynają się od 53 200 zł. Tyle trzeba zapłacić za dwuosobowe Renault TWIZY. W środku zestawienia, po smartach (od 94 500 do 108 300 zł) i Volkswagenie e-up! (115 190 zł), plasują się liderzy rynku: Renault ZOE (od 121 900 do 134 900 zł) i Nissan LEAF (od 128 000 do 133 000 zł). Górny pułap to Hyundai IONIQ electric (149,900 zł), BMW i3 (162,100 zł) i najdroższy Volkswagen e-Golf (162,890 zł). podano także.
"Ceny hybryd plug-in zaczynają się od 147 tys. zł (Mini Cooper S E Countryman ALL4). Najdroższe jest Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, za które trzeba zapłacić niemal milion złotych (903 630 zł). Wszystkie pojazdy tego typu oferują zasięg na samej baterii napędzie elektrycznym od 30 do ok. 50 km" – czytamy w komunikacie.
Wszystkie pojazdy elektryczne nie emitują C02 do atmosfery. Wśród hybryd najbardziej ekologiczna jest Toyota Prius Plug-in Hybrid, która emituje 23 g CO2 na km. Najmniejszym deklarowanym zasięgiem wśród aut w pełni elektrycznych dysponuje Renault TWIZY, które na jednym ładowaniu może pokonać 100 km. Najdalej zajedziemy Renault ZOE R90 Z.E. 40, czyli ponad 400 km, dodano.
"Dzięki projektowi zwiększamy świadomość społeczną Polaków w zakresie niskoemisyjnego transportu, przekonując ich do zalet elektromobilności. Raport został udostępniony publicznie pod adresem elektromobilni.pl, jest także dostępny na stronie ORPA" – podsumował Maciej Mazur z PSPA.
Zestawienie PSPA, Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych i ING zawiera specyfikację 42 pojazdów – 15 w pełni elektrycznych (BEV) i 27 hybryd typu plug-in (PHEV). Uwzględniono jedynie te samochody, które są stałej w ofercie polskich dilerów. Partnerem projektu jest ING Bank Śląski SA.
(ISBnews)