Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PSPA/PZPM: Liczba rejestracji aut osobowych z wtyczką wzrosła o 39% r/r w I-X

PSPA/PZPM: Liczba rejestracji aut osobowych z wtyczką wzrosła o 39% r/r w I-X

nbsp;Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 39% r/r do 20 152 pojazdów w okresie styczeń-październik 2022 r., wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w pierwszych ośmiu miesiącach 2022 r. 11 049 szt. i wzrosła o 80,95% r/r, a hybryd plug-in – 9 103 szt., co oznacza wzrost o 8,47% r/r.

Według danych z końca października 2022 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 59 564 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 21 299 sztuk, tj. o 47% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.

"Pod koniec października 2022 r. po polskich drogach jeździło 56 926 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za ok. 50% (28 386 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (również ok. 50%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 28 540 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2638 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października składała się z 15 973 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 450 093 szt." – czytamy w komunikacie.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 790 szt.

Pod koniec października 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2 494 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4 821 punktów). 28% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty).

"Od dawna podkreślmy, że infrastruktura do ładowania i tankowania pojazdów bateryjnych jest kluczowa. Oczywiście bardzo duże znaczenie ma tutaj AFIR, ale w związku z dynamicznie rosnącą liczbą zeroemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych – r/r o prawie 140% – kluczowa staje się budowa infrastruktury dla pojazdów użytkowych. Bo o ile w przypadku samochodów osobowych znaczną część ładowań można przeprowadzić w domu w nocy, o tyle sieć ładowania i tankowania wodorem dedykowana pojazdom dostawczym i ciężarowym musi być ulokowana w bardzo przemyślany sposób i musi zapewniać szybkie i bezproblemowe ładowanie bardzo dużych mocy. Dlatego obecnie właśnie to wydaje się stanowić znaczenie większe wyzwanie niż sieć ładowania dla pojazdów osobowych, choć oczywiście ma ona równie duże znaczenie" – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

Jak dodał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, jednym z najważniejszych wydarzeń w październiku dla europejskiego sektora e-mobility było rozpoczęcie negocjacji trójstronnych pomiędzy instytucjami unijnymi (Parlamentem, Komisją i Radą UE) w przedmiocie rozporządzenia AFIR, które m.in. wprowadzi obowiązek systematycznego podwyższania mocy infrastruktury ładowania wraz z każdym nowo zarejestrowanym samochodem z napędem elektrycznym.

"Z perspektywy Polski AFIR powinien stać się przede wszystkim czynnikiem motywującym administrację publiczną do możliwie pilnej optymalizacji prawa. Rozporządzenie wejdzie w życie już w 2023 r. a pierwszy termin wypełnienia ujętych w nim wymogów minie niecałe dwa lata później. Obecnie to często czas niewystarczający na sfinalizowanie w Polsce procesu instalacji ogólnodostępnej stacji DC. Ma to przełożenie na wyniki sektora. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. w Polsce uruchomiono jedynie 121 nowych ładowarek prądu stałego, czyli mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. To dowód na to, jak pilna jest potrzeba optymalizacji polskiego prawa" – skomentował Mazur.

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

(ISBnews)

Gaz w energetyce ma niezłe perspektywy. Ale jak długo?` Towarowa Giełda Energii liczy na wzrost obrotów na rynku gazu, a w miarę postępów transformacji energetycznej, także na handel gwarancjami pochodzenia dla „zielonych” gazów oraz instrumentami finansowymi. Zużycie gazu ziemnego będzie w Polsce przez najbliższe lata rosnąć, ponieważ będzie to główne paliwo przejściowe, dla którego na razie trudno o alternatywę.
Przemysł przyszłości: Dołącz do liderów branży na Green Industry Summit 2024 w Krakowie!` Już 22 października 2024 roku w historycznych murach Starej Zajezdni Kraków odbędzie się XIII edycja Green Industry Summit – konferencji, która co roku przyciąga liderów przemysłu, przedstawicieli rządu oraz ekspertów z całego kraju. To wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń, nawiązania cennych kontaktów oraz zdobycia wiedzy na temat najnowszych trendów i wyzwań związanych z zieloną transformacją przemysłu.
Dlaczego polskie firmy powinny stawiać na elastyczność w zużyciu energii?` Jedne z najwyższych ceny energii w Europie, brak perspektyw na obniżki i powolna transformacja energetyczna sprawiają, że polskim przedsiębiorstwom coraz więcej czasu zajmują poszukiwania oszczędności. Wiele biznesów stara się zmniejszyć ilość zużywanej energii, ograniczając produkcję lub podnosi ceny swoich produktów, by zrównoważyć rosnące koszty ich wytworzenia. Dlaczego elastyczność energetyczna jest tak ważna dla przemysłu?

Partnerzy portalu