Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Przejmowany przez Famur Impact chce zacząć wyposażać e-ciężarówki w swoje baterie w 2023

Przejmowany przez Famur Impact chce zacząć wyposażać e-ciężarówki w swoje baterie w 2023

Impact Clean Power Technology (Impact) – spółka, której większościowy pakiet przejmuje Famur – ma już zamówienia z Niemiec na pierwsze baterie do ciężarówek elektrycznych, poinformował prezes spółki Bartłomiej Kras. Według założeń spółki, pierwsze ciężarówki elektryczne z baterią Impactu wyjadą na drogi 2023 r.

"Bardzo ważny dla nas rynek, który dopiero się zaczyna rozwijać, to jest rynek ciężarówek elektrycznych. Ten rynek jest 10 razy większy niż rynek autobusów w Europie. Oczekiwany średnioroczny wzrost (CAGR) tego rynku w latach 2021- 2030 wynosi 61%. Pierwsze ciężarówki elektryczne z baterią Impactu wyjadą na drogi już 2023 r. Mamy dużego niemieckiego klienta, który już zamawia takie baterie. […] Widzimy duże możliwości zamówień z tego rynku od 2025 r." – powiedział Kras podczas konferencji prasowej.

Obecnie 90% sprzedaży spółki to baterie do e-autobusów. Impact ma także 10% udziału w europejskim rynku  baterii do e-autobusów. Od 2026 r. spółka przewiduje znaczący wzrost zamówień z rynku e-kolejowego.

"Kolej o napędzie wodorowym to jest bardzo perspektywiczna, obiecująca branża. Europa Zachodnia mówi poważnie o przejściu z lokomotyw diesel, na lokomotywy o napędzie wodorowym. Do tych działań pozyskaliśmy partnera – Toshibę. Pierwszym klientem będzie Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, z którą we wrześniu został podpisany list intencyjny. Dotyczy on umowy na platformę wodorową dla polskiego pociągu. Pociągi wodorowe to jest najbliższa przyszłość. Pierwszy pociąg wodorowy Siemensa ruszył niedawno w trasę po dwóch latach testów" – dodał prezes.

Oczekiwany średnioroczny wzrost (CAGR) kolei o napędzie wodorowym na świecie, szacowany jest na 31% w latach 2021-2032r., podała spółka w prezentacji.

Impact widzi także potencjał w wielkoskalowych magazynach energii. Oczekiwany średnioroczny w zrost (CAGR) szacowany jest w tym segmencie na 34%. Prezes Kras podkreślił, że nie jest to jednak core biznes spółki.

Oczekiwane przychody Impact w 2022 r. powinny przekroczyć poziom 250 mln zł, a w horyzoncie kolejnych 4-5 lat przewiduje się wzrost rocznych przychodów do min. 1 mld zł, podała spółka. Przyspieszenie możliwości produkcyjnych spółki nastąpi po roku 2024, kiedy to zostanie wybudowana  i oddana do użytku GigafactoryX. Obecne zdolności produkcyjne wynoszą 0,6 GWh, w roku 2027 mają one wynieść minimum 2GWh, z potencjałem  powyżej 4GWh.

Impact Clean Power Technology to czołowy producent innowacyjnych systemów bateryjnych, głównie dla autobusów, robotyki oraz stacjonarnych magazynów energii. Kapitał własny Impact według stanu na 30 września 2022 r. wynosi 254 mln zł. Posiada własne centrum badawczo-rozwojowe technologii magazynowania energii. Obecna roczna zdolność produkcyjna Impact wynosi ok. 0,6 GWh. Portfel zamówień na rok 2023 wynosi 258 mln zł według stanu na 31 października 2022 r., podano.  Famur poinformował 8 listopada 2022, że kupi 51% udziałów spółki.

Famur jest producentem maszyn stosowanych w górnictwie, a od maja 2021 r. realizuje strategię transformacji w kierunku holdingu inwestującego w zieloną transformację oraz inne perspektywiczne branże przemysłowe. Spółka od 2006 r. notowana jest na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 050 mln zł w 2021 r.

(ISBnews)