Warszawa, 26.10.2017 (ISBnews) – Kraków Airport planuje zainwestować ok. 1 mld zł w rozwój infrastruktury w ciągu najbliższych 20 lat, podał port lotniczy. Inwestycje będą realizowane przede wszystkim ze środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
"To konieczne, bo prognozy ruchu pasażerskiego wskazują, że w 2036 r. Kraków Airport obsłuży nawet 12 mln pasażerów. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Krakowa i Małopolski" – czytamy w komunikacie.
Port przyjął Plan Generalny Kraków Airport na lata 2017-2036, który wyznacza kierunki rozwoju portu lotniczego w ciągu najbliższych dwudziestu lat. Podstawą dalszej modernizacji lotniska pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego.
"Realizacja zadań opisanych w Planie Generalnym lotniska została podzielona na 3 etapy. Dzięki ich zakończeniu w 2036 roku, port lotniczy będzie przygotowany na obsłużenie nawet 12 mln pasażerów w ciągu roku i obsługę ruchu lotniczego, będącego również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kraków Airport potwierdzi rolę jaką już dziś odgrywa – największego portu regionalnego w Polsce. Krakowskie lotnisko dąży do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów" – czytamy dalej.
Rozbudowany zostanie terminal pasażerski, który docelowo będzie miał powierzchnię ok. 80 tys. m2 (obecnie 55 tys. m2). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk – w tym 13 nowych dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Zostanie zmieniona lokalizacja terminalu Cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. O około 30% zwiększy się jego powierzchnia magazynowa. Zgodnie z Planem ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska. Obecny terminal cargo zostanie wyburzony. W jego miejscu rozbudowany zostanie terminal pasażerski, podano także.
Plan Generalny został przyjęty przez ograny spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. Kraków Airport, jednak aby mógł zostać wprowadzony w życie, wymagane jest jeszcze przeprowadzenie konsultacji z podmiotami zewnętrznymi: w pierwszym etapie z gminami, których tereny zostały objęte Planem. Następnie Plan zostanie przedstawiony do zaopiniowania prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz po uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, będzie podlegał zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z polityką transportową kraju tj. ministra infrastruktury i budownictwa, wyjaśniono.
"W przypadku szybszego, względem planowanego, przyrostu liczby obsługiwanych podróżnych, część inwestycji zostanie zrealizowana wcześniej. W przeciwnym razie, jeżeli wzrost będzie wolniejszy od oczekiwanego, wówczas część inwestycji będzie zrealizowana w terminach późniejszych lub Kraków Airport odstąpi od ich realizacji. Biorąc także pod uwagę okres jaki obejmuje Plan Generalny, należy mieć na względzie ewentualną konieczność realizacji inwestycji innych niż wyżej opisane, np. wynikających ze zmian prawa, czy zmian zachodzących na niezwykle dynamicznym rynku usług lotniczych" – czytamy także.
Lotnisko regionalne, jakim jest Kraków Airport, to ważny element infrastruktury transportowej kraju, konieczne jest zatem wdrożenie rozwiązań drogowych umożliwiających lepszy dojazd do lotniska. Decyzje o ich realizacji nie leżą w kompetencji portu. Kraków Airport wspierało m.in. budowę obwodnicy Zabierzowa, zabiega również o przeniesienie drogi wojewódzkiej nr 774 w miejsce po północnejstronie obwodnicy autostradowej. To rozwiązania komunikacyjne, ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców, pracowników lotniska – wpływają na poprawę drożności sieci dróg wokół portu lotniczego, podsumowano w komunikacie.
Kraków Airport jest największym portem regionalnym w Polsce z szeroką ofertą połączeń zarówno przewoźników tradycyjnych, jak i niskokosztowych. W ciągu 2017 r. dziewiętnastu przewoźników oferuje 100 połączeń.
(ISBnews)