Krynica Zdrój, 21.03.2019 (ISBnews) – PGE Nowa Energia – spółka zależna Polskiej Grupy Energetycznej (PGE) – planuje uruchomienie kolejnych pięciu stacji ładowania samochodów elektrycznych w Zakopanem w tym roku i rozmawia o kolejnych lokalizacjach, w tym w miejscowościach uzdrowiskowych, z samorządami, podała spółka.
"W miejscowościach uzdrowiskowych do tej pory PGE Nowa Energia zainstalowała stacje ładowania w Krynicy Zdroju, Lądku Zdroju i Zakopanem. W Zakopanem w planach jest postawienie dodatkowych pięciu stacji ładowania do końca 2019 roku, a kolejne lokalizacje w miejscowościach uzdrowiskowych są uzgadniane z samorządami" – czytamy w materiale przesłanym ISBnews.
PGE posiada obecnie 11 stacji ładowania samochodów w siedmiu miastach w Polsce (Warszawa, Łódź, Siedlce, Zakopane, Lądek Zdrój, Rzeszów i Krynica Zdrój). W najbliższym miesiącu zostaną uruchomione stacje w Bełchatowie, Nowym Sączu, Arłamowie i kolejne stacje w Rzeszowie. Firma prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie kolejnych instalacji w nowych lokalizacjach.
PGE uruchomiła w Siedlcach, gdzie znajduje się już pięć stacji ładowania, komercyjną usługę e-carsharingu, czyli krótkoterminowego wynajmu samochodów elektrycznych.
"Obecnie na świecie obserwujemy rozwój wszelkich aplikacji bazujących na gospodarce współdzielenia (ang. sharing economy). Carsharing jest właśnie przejawem takiej gospodarki i nowym modelem biznesowym. Oceniamy, że ten model oparty o zaufanie, współuczestnictwo, dzielenie się, pogłębianie relacji czy zrównoważoną gospodarka zasobami, będzie się w przyszłości bardzo dobrze rozwijać, dlatego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu takiej oferty w PGE Polskiej Grupie Energetycznej" – powiedział wiceprezes PGE ds. innowacji Paweł Śliwa, cytowany w materiale.
"W PGE chcemy otwierać się na nowe obszary biznesu. Jest to możliwe dzięki elektromobilności, która jednocześnie jest szansą na pozyskanie perspektywicznych źródeł przychodu, co jednoznacznie wpisuje się w cele naszej zaktualizowanej strategii. Jednocześnie, zwiększenie dostępności aut elektrycznych w istotny sposób przyczyni się do poprawy jakości powietrza w polskich miastach. Dzięki innowacjom chcemy poprawić jakość życia Polaków" – skomentował prezes grupy Henryk Baranowski.
Politechnika Lubelska i spółka PGE Dystrybucja od 2017 roku współpracują przy budowie stacji do dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych połączonej z infrastrukturą oświetleniową. Prototyp systemu ma być gotowy w 2019 roku, potem zaplanowane jest jego testowanie pod względem wpływu na system elektroenergetyczny, trwałości i ergonomii. Prace nad projektem zakończą się na początku 2020 r.
"Przedmiotem projektu jest systemowe rozwiązanie polegające na zintegrowaniu infrastruktury oświetleniowej ze stacją dwukierunkowego szybkiego transferu energii pomiędzy siecią elektroenergetyczną a pojazdem elektrycznym. Poprzez interfejs konsumenta stacja ta komunikuje się z systemem rozliczeniowym i z systemem operatora sieci nN. Baterie pojazdów elektrycznych traktowane są jako dynamiczne zasobniki energii mogące w okresach szczytowych obciążeń wspomagać lokalną sieć. Takie rozwiązanie odpowiada strukturze smart grid. Jest ono zgodne z priorytetami rozwoju Polski w zakresie szybkiego rozwoju elektromobilności w kraju oraz tworzenia inteligentnych sieci elektroenergetycznych" – czytamy dalej.
Stacja będzie działała zarówno jako odbiornik energii elektrycznej, jak i mikroźródło tej energii. Kolejnym rozwiązaniem będzie połączenie tego systemu z operatorem sieci, dzięki czemu koszty naładowania samochodu będą obciążały konto odbiorcy energii elektrycznej. Innymi słowy, użytkownik będzie otrzymywał jedną fakturę za energię elektryczną – za zużycie w gospodarstwie domowym i za zużycie podczas ładowania samochodu.
Całkowity koszt inwestycji wyniesie 2,9 mln zł, z czego 2,6 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Od grudnia 2017 roku w spółce PGE Dystrybucja pracownicy Rejonu Energetycznego Lublin Miasto wykorzystują również samochody zasilane energią elektryczną w codziennych działaniach, realizując jednocześnie projekt badawczy dotyczący efektywności transportu zeroemisyjnego.
"Celem badań jest uzupełnienie brakującej wiedzy na temat wpływu ładowania pojazdów elektrycznych na wewnętrzną sieć zasilającą oraz OSD, identyfikację zakłóceń i anomalii. Uzyskane wyniki pozwolą na opracowanie następujących elementów projektu:
1. Koncepcji nowej technologii ładowarki małej mocy typu Wallbox do zastosowania w domowym garażu, z możliwością integracji z OZE oraz dwukierunkowym transferem energii.
2. Nowego standardu ładowania 'Smart Charging PGE D' określającego dedykowany zespół sposobów i form ładowania, w tym protokołów komunikacyjnych.
3. Wytycznych dla transportu PGE Dystrybucja oraz punktów ładowania, zgodnie z koncepcją opisaną w ustawie o elektromobilności" – podano także.
Grupa PGE wytwarza 43% produkcji energii elektrycznej (w tym segment Energetyki Konwencjonalnej ok. 42%) w Polsce oraz 25% ciepła z kogeneracji. Dodatkowo, 9% krajowej energii odnawialnej pochodzi z jej instalacji. Linie dystrybucyjne GK PGE obejmują ok. 40% powierzchni Polski i dostarczają energię elektryczną do 5,4 mln odbiorców końcowych, czyli 25% klientów w kraju. Na rynku detalicznym ma 5,3 mln klientów, stanowiących ok. 30% odbiorców końcowych w Polsce. Spółka jest notowana na GPW od 2009 r.
(ISBnews)