Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 882 w XI; cała flota: 49 082 szt.

PEVO Index: Liczba rejestracji nowych e-aut osob. to 1 882 w XI; cała flota: 49 082 szt.

W Polsce zarejestrowano 1 882 nowe osobowe samochody całkowicie elektryczne (BEV) w listopadzie 2023 r., wynika z PEVO Index, przygotowywanego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), IBRM Samar oraz Otomoto. Najpopularniejsze modele e-pojazdów to Tesla Model 3, Tesla Model Y oraz Volkswagen ID.4. Najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (579), Gdańsku (265) i Szczecinie (217).

W listopadzie 2023 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 54 681 szt. Park osobowych BEV składał się z 49 082 szt. (+70% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu w listopadzie 2023 r. wyniosła 1 882 szt. (+60% r/r). Bardzo dynamiczny wzrost odnotowano w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W listopadzie ich park zwiększył się do 5 599 szt. (+94% r/r).

"Cieszę się, że IBRM Samar uczestniczy w projekcie PEVO Index. Prezentacja rzetelnych danych odgrywa istotną rolę w analityce zachodzących zmian i przewidywaniu przyszłości. Elektromobilność to kierunek w którym podążamy, warto więc wiedzieć, gdzie się dziś znajdujemy i co nas potencjalnie czeka. Wyzwania są duże i nie dotyczą tylko i wyłącznie dostępnej oferty zderzonej z zawartością naszego portfela, a także wciąż ubogiej infrastruktury, ale przede wszystkim dostarczenia mocnych argumentów, uwypuklenia korzyści, które przekonają ludzi do tego, że przyjęty kierunek jest dobry. Przygotowanie PEVO Index to część drogi którą musimy pokonać i która doprowadzi nas do ostatecznego celu, jakim jest 'czysta' mobilność" – powiedział prezes IBRM Samar Wojciech Drzewiecki, cytowany w komunikacie.

Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie były Tesla Model 3 (366 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (183 szt.) oraz Volkswagen ID.4 (98 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Volkswagen oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w listopadzie 4,5%. Pojazdy wodorowe (FCEV) wciąż stanowią w Polsce rynkową niszę. Flota osobowych FCEV liczy 199 szt., wynika z materiału.

"Wyraźny przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano również w sektorze infrastruktury. Liczba punktów ładowania zwiększyła się o ponad 1,5 tys. Łącznie w Polsce funkcjonuje 5 829 (+35% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4 362 AC (+31% r/r) oraz 1 467 DC (+50% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponują ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Kierowcy EV mogą w Polsce korzystać już z 575 takich urządzeń. To już niemal 1/5 łącznej liczby ogólnodostępnych ładowarek w naszym kraju" – dodał dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.

Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (579 punktów w listopadzie 2023 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (217), Poznań (199) i Kraków (192). Z kolei liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła 606 w listopadzie, co oznacza wzrost o 16% r/r).

W listopadzie 2023 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 3 639. To wzrost o 178% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1%.

"Liczba ogłoszeń dotyczących sprzedaży używanych samochodów elektrycznych w ujęciu rok do roku rośnie naprawdę spektakularnie, ale musimy pamiętać, że kluczowa jest tu niska wartość bazowa. Samochody elektryczne są stosunkowo młode na rynku – zwłaszcza, jeśli przyrównamy ich wiek do średniej całego parku samochodów w Polsce, która przekroczyła już 14 lat. Obserwując rynek i tempo rejestracji nowych elektryków przewidujemy, że wyraźna fala zainteresowania pojawi się także w segmencie aut używanych BEV i bardzo się cieszę, że śledząc kolejne aktualizacje PEVO Index, będziemy mogli na bieżąco odnosić się do tego tematu" – podkreśliła general manager Otomoto Agnieszka Czajka.

Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf (344 ogłoszenia w listopadzie 2023 r. ze średnią ceną 72 040 zł), BMW i3 (238 ogłoszeń ze średnią ceną 98 618 zł) oraz Tesla Model S (188 ogłoszeń ze średnią ceną 188 331 zł).

Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSPA od 5 lat. Dzięki współpracy PSPA, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.

(ISBnews)