nbsp;W Polsce zarejestrowano 1 264 nowe osobowe samochody całkowicie elektrycznych (BEV) w kwietniu 2024 r., wynika z PEVO Index, przygotowywanego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), IBRM Samar oraz Otomoto. Najpopularniejsze modele e-pojazdów to Tesla Model Y, Volvo EX-30 oraz Kia Niro. Najwięcej punktów ładowania funkcjonuje w Warszawie (621), Gdańsku (297) i Szczecinie (243).
W kwietniu 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 64 510 szt. Park osobowych BEV składał się z 58 050 szt. (+59% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 264 szt. (+3% r/r). Wzrost rejestracji o 5% odnotowano w marcu w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (151 szt.). Ich park zwiększył się do 6 460 szt. (+70% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 215 szt. (+29% r/r).
Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w marcu br. były Tesla Model Y (212 sprzedanych szt.), Volvo EX-30 (175 szt.) i Kia Niro (91 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Volvo i Kia.
Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w kwietniu br. 2,8%, wobec 3,5% rok wcześniej, a w okresie styczeń-kwiecień br. 3%, wobec 3,4% rok wcześniej, wynika z materiału.
W kwietniu 2024 r. liczba punktów ładowania zwiększyła się o 201. Łącznie w Polsce na koniec kwietnia br. funkcjonowało 6 691 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4 801 AC (+29% r/r) oraz 1 890 DC (+61% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (63%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec marca br. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 830 takich urządzeń.
Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (621 punktów w kwietniu br.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (297), Szczecin (243), Poznań (214) i Kraków (204). Z kolei liczba punktów ładowania wzdłuż sieci TEN-T wyniosła 690 w kwietniu, co oznacza wzrost o 19% r/r.
W kwietniu 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu Otomoto wynosiła 4 392. To wzrost o 75% r/r. Mimo to udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1,1%.
Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf (384 ogłoszenia w kwietniu br. ze średnią ceną 64 956 zł), BMW i3 (295 ogłoszeń ze średnią ceną 82 884 zł) oraz Tesla Model 3 (187 ogłoszeń ze średnią ceną 142 954 zł).
Polish EV Outlook to coroczna analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce, przygotowywana przez PSNM od 5 lat. Dzięki współpracy PSNM, IBRM Samar oraz Otomoto powstał PEVO Index – cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja Polish EV Outlook, zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane uwzględnione w pełnej wersji raportu.
(ISBnews)