Warszawa, 14.07.2020 (ISBnews) – Przejęcia realizowane przez PKN Orlen powinny pozwolić wygenerować nawet ok. 20 mld zł wyniku EBITDA, uważa premier Mateusz Morawiecki.
"Nasze spółki – największe w Polsce – to w skali europejskiej jedynie średniej wielkości korporacje. Żeby konkurować z największymi, potrzeba skali. Poprzez fuzje i przejęcia tworzy się możliwości wygenerowania dodatkowych synergii" – powiedział Morawiecki podczas konferencji prasowej.
"Mamy plan dalszej integracji, przejęcia PGNiG przez zwiększony Orlen, po to, żeby nie konkurować na niektórych rynkach zagranicznych, tam, gdzie nie musimy ze sobą konkurować, a możemy zwiększyć możliwości, żeby wykorzystać synergie, które są na rynku detalicznym. Przy dobrym zarządzaniu, możliwości wygenerowania EBITDA to jest rząd wielkości kilkunastu, powiedzmy 20 mld zł" – dodał premier.
Wskazał też, że Polska co roku odnotowuje deficyt w handlu zagranicznym sektora chemicznego.
"Strategicznym wyzwaniem na najbliższy 5-10 lat jest redukcja deficytu poprzez rozbudowę potencjału" – podsumował Morawiecki.
Podczas konferencji prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreślał, że w wyniku połączenia czołowych polskich koncernów powstanie podmiot o zdywersyfikowanych przychodach, z dużą bazą surowcową, nowoczesnym przerobem, czystą energetyką i zintegrowanym detalem. Będzie on w stanie inwestować w wielkie projekty związane z transformacją energetyczną.
Komisja Europejska wydała dziś warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.
Obajtek poinformował, że PKN Orlen prowadzi negocjacje w sprawie wymaganego przez Komisję Europejską zbycia części aktywów Grupy Lotos i liczy na wymianę aktywów w innej części Europy. Umowę w tej sprawie będzie musiała zatwierdzić Komisja Europejska – prezes spodziewa się, że to potrwa około roku i wtedy będzie pierwsze przejęcie akcji Lotosu od Skarbu Państwa.
W odpowiedzi na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji PKN Orlen zaproponował m.in. zbycie 30% udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej, zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi, a także zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80% sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe oraz sprzedaż wynoszącego 50% udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce. Ponadto przewidywane jest udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej oraz zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich, wymieniła Komisja.
Także dziś PKN Orlen poinformował, że podpisał list intencyjny ze Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). Zgodnie z zapisami listu intencyjnego, model transakcji oraz jej harmonogram zostaną wypracowane przez zespół składający się z przedstawicieli stron porozumienia. Fundamentem będzie rola PKN ORLEN jako wiodącego podmiotu transakcji. Na potrzeby transakcji opracowana zostanie wycena wartości PGNiG, w tym pakietu posiadanego przez Skarb Państwa. Niezbędne będzie także przeprowadzenie procedury przed odpowiednimi organami ochrony konkurencji tj. Komisją Europejską lub UOKiK.
Orlen podkreśla, że planowana transakcja to kolejny krok – po wykupie akcji Grupy Energa i warunkowej zgodzie Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos – w budowaniu silnego multienergetycznego koncernu. Wiodącym podmiotem, który zrealizuje proces tworzenia jednej, polskiej firmy o zdywersyfikowanych przychodach i znaczącej pozycji na rynku europejskim jest PKN Orlen.
"W wyniku integracji aktywów PKN ORLEN, Grupy Energa, Lotos i PGNiG łączne roczne przychody nowego koncernu wyniosłyby ok. 200 mld zł. Zysk operacyjny EBITDA kluczowych segmentów osiągnąłby ok. 20 mld zł rocznie. Za zysk operacyjny połączonego podmiotu w ok. 40% odpowiadałby nadal podstawowy biznes, czyli rafineria i petrochemia. Z kolei wydobycie z łączną roczną produkcją na poziomie ok. 70 mln boe stanowiłoby ok. 20% wyniku. Po ok. 15% generowałyby sprzedaż detaliczna paliw, gazu i energii oraz regulowana dystrybucja, z dużym potencjałem wzrostu w kolejnych latach. Wytwarzanie energii odpowiadałoby za ok. 10% zysku operacyjnego. W tym przypadku możliwe byłoby podwojenie wyniku w perspektywie do 2030 r. dzięki realizacji nowych inwestycji" – czytamy w komunikacie Orlenu.
Koncern zwraca uwagę, że prowadzone przez niego transakcje wpisują się w światowe trendy.
"Największe światowe koncerny paliwowe już dawno zbudowały zintegrowane łańcuchy wartości oparte na wydobyciu ropy naftowej i gazu, inwestycjach w nowoczesną elektroenergetykę i poszerzaniu kompetencji w sprzedaży detalicznej. Na przykład BP, Total, Shell czy Equinor zarządzają swoją organizacją właśnie w sposób segmentowy, koncentrując się przede wszystkim na dywersyfikacji źródeł przychodów. PKN Orlen wykorzysta i wzmocni istniejący system zarządzania segmentowego do zarządzania grupą po akwizycjach" – czytamy dalej.
Jak podkreślono w materiale, Grupa Orlen posiada duże doświadczenie w realizacji procesów akwizycyjnych, nie tylko w Polsce, ale też na rynku globalnym. Na przestrzeni lat do Grupy Orlen włączone zostały m.in. Anwil we Włocławku, czeski Unipetrol, litewska spółka Orlen Lietuva, czy ostatnio Grupa Energa.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 111,2 mld zł w 2019 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
(ISBnews)