nbsp;Ministerstwo Finansów nie prowadzi prac legislacyjnych dotyczących ulg podatkowych na zielone obligacje, podał resort. Przypomniał, że regulacje dotyczące europejskich zielonych obligacji zawarte zostały w unijnym rozporządzeniu, a nie w dyrektywie, co oznacza, że państwa nie będą musiały ich wdrażać do swojego ustawodawstwa, ale będą obowiązywać w całej UE w takiej samej formie.
"Ministerstwo Finansów obecnie nie prowadzi prac legislacyjnych w zakresie wprowadzenia ulg na gruncie ustaw o podatkach dochodowych dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się zainwestować w europejskie zielone obligacje" – napisał wiceminister Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację.
Przepisy Rozporządzenia EuGB nie wskazują wprowadzania przez państwa członkowskie Unii Europejskiej zachęt podatkowych dla inwestorów, jako czynnika wspomagającego atrakcyjność inwestycji w europejskie zielone obligacje. Tak więc wprowadzenie takich preferencji byłoby decyzją danego państwa niewynikającą z regulacji określonych tym rozporządzeniem, podkreślił wiceminister.
W jego ocenie, o atrakcyjności europejskich zielonych obligacji stanowić mogą przede wszystkim czynniki wynikające ze standaryzacji tego typu obligacji oraz rosnące zainteresowanie inwestorów lokowaniem kapitału w projekty zrównoważone środowiskowo.
Obecnie zielone obligacje w głównej mierze emitowane są w oparciu o niewiążące wytyczne międzynarodowych organizacji, natomiast europejskie zielone obligacje emitowane będą w oparciu o pierwsze na świecie regulacje prawne, które szczegółowo precyzują cel emisji, określają jednolite, szczegółowe wymogi jakościowe względem emitentów takich obligacji, a także procedury nadzorcze dotyczące tych emitentów. Umożliwia to potencjalnym inwestorom łatwą identyfikację obligacji, z których przychody są zgodne z celami środowiskowymi określonymi w Porozumieniu Paryskim lub przyczyniają się do realizacji tych celów, oraz zapobiegają ewentualnym nadużyciom finansowym, w związku z nieuzasadnionym ich stosowaniem.
Zainteresowanie europejskimi zielonymi obligacjami może również wynikać z wdrażania na poziomie prawa unijnego regulacji w zakresie zrównoważonego finansowania oraz raportowania ESG. Z tego też względu należy przypuszczać, że wykazywanie w aktywach przedmiotowego instrumentu finansowego pozytywnie wpłynie na odbiór danego podmiotu, jako finansującego projekty zrównoważone środowiskowo, podkreślił wiceminister.
Niezależnie od tego wiceminister podkreślił, że zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody (przychody), a ulgi i zwolnienia stanowią jedynie wyjątek od tej zasady, mający realizować określone cele.
"Wprowadzenie ulgi w podatkach dochodowych dla inwestorów inwestujących w europejskie zielone obligacje, chociaż stanowiłoby zachętę do takich inwestycji, to jednak pociągałoby za sobą negatywne skutki dla budżetu państwa w postaci zmniejszenia wpływów. Ponadto wprowadzenie takich preferencji dotyczących europejskich zielonych obligacji spowodować może naruszenie równowagi na rynku inwestycji kapitałowych i alokację przez inwestorów środków pieniężnych w tę formę inwestycji z innych form inwestycji kapitałowych, w tym z innych rodzajów obligacji" – podkreślił Neneman.
Z kolei wprowadzenie ulgi podatkowej w podatku od dochodów (przychodów) uzyskiwanych z inwestycji w europejskie zielone obligacje tylko dla jednej grupy inwestorów – przedsiębiorców może spotkać się z zarzutem naruszenia zasady równości podmiotów w prawie, która nakazuje takie ukształtowanie treści prawa, aby wykluczało nieuzasadnioną dyskryminację lub uprzywilejowanie, wskazał wiceminister.
(ISBnews)