Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Kurtyka: Widzimy rolę państwa we wsparciu budowy fabryki samochodów Izera

Kurtyka: Widzimy rolę państwa we wsparciu budowy fabryki samochodów Izera

Warszawa, 15.12.2020 (ISBnews) – Rząd widzi rolę państwa we wsparciu budowy fabryki samochodów elektrycznych marki Izera przez ElectromobilityPoland, zadeklarował minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Całkowity koszt inwestycji, wraz z budową sieci sprzedaży i sieci serwisowej szacowany jest na ok. 5 mld zł.

"Motoryzacja to branża strategiczna, co uzasadnia zaangażowanie państwa. Widzimy rolę Skarbu Państwa we wsparciu tej inwestycji" – powiedział Kurtyka podczas wideokonferencji.

Jak podkreślił prezes ElectromobilityPoland (EMP) Piotr Zaremba, całkowity koszt inwestycji, czyli budowy fabryki wraz z siecią sprzedaży i siecią serwisową oraz przygotowania całej gamy modelowej, można szacować na ok. 5 mld zł, z czego ok. 2 mld zł przypada na samą budowę fabryki, która powstanie w Jaworznie do 2024 roku.

"Chcemy produkować trzy, maksymalnie cztery modele samochodów, w tym hatchback, SUV i kombi, z maksymalnym udziałem wspólnych komponentów, które w przypadku modeli hatchback i kombi mogą sięgać nawet 70%" – powiedział Zaremba.

Zaznaczył, że w I etapie fabryka ma produkować 100 tys. samochodów rocznie, a docelowo 200 tys. pojazdów rocznie.

"Mamy dwie wstępne umowy na pozyskanie licencji na platformę do produkcji samochodu elektrycznego, z ostatecznym wyborem czekamy na finalne ustalenia dotyczące finansowania. Obecnie trwają techniczne rozmowy na temat tego, jak może wyglądać zaangażowanie rządu w finansowanie tego projektu" – dodał szef EMP.

W jego ocenie, deklarowane przez EMP przesunięcie terminu rozpoczęcia produkcji Izery z 2023 na 2024 rok wynika z konieczności przygotowania terenu pod inwestycję.

"Nie ma na Śląsku takiej lokalizacji, w której dziś moglibyśmy wbić łopatę. Potrzebujemy trzech kwartałów na przygotowanie terenu pod inwestycję. W I etapie teren w Jaworznie zostanie wniesiony do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a następnie w drodze przetargu przejęty przez EMP. Jesteśmy przekonani, że warto te trzy kwartały na tę lokalizację poświęcić" – powiedział.

W październiku 2016 r. cztery polskie koncerny energetyczne – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia – powołały spółkę ElectroMobility Poland. Każda ze spółek objęła po 25% kapitału akcyjnego. Celem spółki jest szeroko pojęte stworzenie warunków dla rozwoju systemu elektromobilności w Polsce.

(ISBnews)