nbsp;Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o ponad 10,6% r/r do 350 tys. pojazdów, w tym nowych pojazdów z napędami alternatywnymi – o 28% r/r do 154 tys. w ciągu 9 miesięcy 2023 roku, wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pt. "Branża motoryzacyjna. Edycja Q4/2023". Lepsze wyniki notują również fabryki motoryzacyjne w Polsce, w których w I-III kw. br. wyprodukowano 451,2 tys. pojazdów, tj. o 34,6% więcej r/r.
"Po trzech kwartałach 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 350 tys. pojazdów i jest o 10,6% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 254 tys. pojazdów (wzrost o 13,6% r/r). W przypadku klientów indywidualnych, w omawianym okresie, zarejestrowano 96,6 tys. samochodów, o 3,4% więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2022 roku" – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W analizowanym okresie producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce 265 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 8%. Z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+ odnotowano wzrost o 19,4%. Po trzech kwartałach 2023 roku zarejestrowano 85,6 tys. pojazdów z tego segmentu.
"Po wynikach trzeciego kwartału widać już, że ten rok będzie lepszy od zeszłego w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Warto podkreślić, że o ile cały segment samochodów osobowych urósł o nieco ponad 10%, o tyle w segmencie premium+ wzrosty były dwa razy większe. Jednym z powodów jest prawie 14% wzrost zakupów do firm, a w przeważającej większości tam właśnie najczęściej trafiają samochody marek premium+. Kolejnym powodem jest fakt, że pomimo obaw – gospodarka rośnie, co przekłada się na wymianę samochodów przez szefów firm, a również nie sposób nie zauważyć, że segment premium+ jest segmentem najmniej wrażliwym na ewentualne wahania rynkowe. Warto jeszcze dodać, że właśnie do firm trafia spora część samochodów zeroemisyjnych, bo wykazują one rosnącą odpowiedzialność ekologiczną i chętniej kupują pojazdy z 'górnej półki'" – skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Autorzy raportu podkreślają, że samochody osobowe napędzane silnikami alternatywnymi nieustannie zwiększają swój udział w rynku. W tym segmencie odnotowano wzrost wolumenu sprzedaży o 28% r/r z wynikiem 154 tys. sztuk. Niezmiennie przeważającą większość rynku stanowiły hybrydy, których zarejestrowano o 26,6% więcej r/r (132,3 tys. sztuk), jednak największy wzrost liczby nowych rejestracji zanotowały samochody elektryczne – o 54% r/r/.
"Samochody osobowe z napędami alternatywnymi ciągle zdobywają coraz większy udział w rynku. W trzech kwartałach br. zarejestrowano w Polsce 154 tys. sztuk tego typu pojazdów. Hybrydy nadal dominują na rynku, stanowiąc 86% zarejestrowanych pojazdów napędzanych alternatywnie, co przełożyło się na 132,3 tys. rejestracji w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku. Jednak największy wzrost procentowy sprzedaży dotyczy samochodów elektrycznych, których zarejestrowano 54% więcej (12,2 tys.) niż w trzech kwartałach 2022 roku. Duża dynamika sprzedaży nowych pojazdów zasilanych alternatywnie jest zauważalna od początku roku zarówno wśród klientów indywidualnych (+25% r/r), jak i instytucjonalnych (+29,1% r/r)" – wskazał partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce Mirosław Michna.
Na rynku samochodów ciężarowych liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wzrosła o 11% r/r i wyniosła ponad 26,5 tys. szt. Z kolei o 48% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku wzrosła liczba rejestracji nowych autobusów. W ciągu 9 miesięcy br. zarejestrowano w Polsce 1 214 pojazdów tego typu, wynika z materiału.
"Od stycznia do września 2023 roku wyprodukowano w Polsce o 34,6% więcej pojazdów samochodowych niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+48,5%), zaś najmniejszy w segmencie autobusów (+4,4% r/r)" – podsumowano w komunikacie.
(ISBnews)