Warszawa, 27.08.2019 (ISBnews) – Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), Rafako oraz Rafako Ebus wystartowały w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, podała ARP. Dzięki utworzeniu konsorcjum spółki mają większą szansę na zakwalifikowanie się do kolejnego etapu konkursu NCBR.
Współpraca zakłada udoskonalenie i rozszerzenie skali prowadzonych prac projektowych w celu stworzenia innowacyjnego autobusu elektrycznego do transportu zbiorowego oraz dzieci i młodzieży. Rafako opracowało w ostatnich miesiącach prototyp autobusu o długości 8,5 m, który jest obecnie homologowany. Pozyskanie środków z NCBR pozwoli na rozszerzenie prac i stworzenie prototypów dłuższych pojazdów: 10-, 12- i 18-metrowych, podano.
"W prowadzonym przez NCBR Programie E-bus udział zadeklarowały 62 samorządy, które zamierzają zakupić prawie 800 autobusów elektrycznych do 2020 r. oraz 1 500 do 2023. Liczby pokazują, że rynek autobusów elektrycznych staje się coraz bardziej dojrzały i w najbliższych latach będzie wyraźnie rósł. Warto ten trend wykorzystać. Między innymi dlatego zaangażowaliśmy się we wspólny projekt opracowania, a następnie produkcji e-busa. Liczymy na to, że połączenie sił Rafako i ARP pozwoli na zdobycie przewag konkurencyjnych polskiego przemysłu w dziedzinie elektromobilności i przyczyni się do przyspieszenia upowszechnienia bezemisyjnego transportu zbiorowego" – powiedział wiceprezes ARP Dariusz Śliwowski, cytowany w komunikacie.
Spółka Rafako ma udokumentowane sukcesy w dotychczasowych pracach projektowych. Posiada specjalistyczny zespół inżynieryjny, który będzie kontynuował prace projektowe po wykorzystaniu środków pozyskanych przez konsorcjum z NCBR, podkreślono.
"Udział w przetargu NCBR jest dla nas zwieńczeniem prac, które prowadziliśmy nad naszym autorskim projektem autobusu elektrycznego przez ostatnie trzy lata. Chcemy w nim wykorzystać ogromne doświadczenie naszych inżynierów oraz innowacyjne i odważne rozwiązania wypracowane przez nasz zespół. Wierzymy w szybki rozwój elektromobilności w Polsce, szczególnie w wydaniu transportu publicznego, i cieszymy się, że nasze dalsze prace będziemy mogli kontynuować z tak silnym i wspierającym polską myśl technologiczną partnerem, jakim jest ARP S.A. Współpracując razem, możemy osiągnąć znacznie więcej" – dodał wiceprezes Rafako Jarosław Dusiło.
Konsorcjum założone przez ARP, Rafako i Rafako Ebus bierze udział w konkursie w ramach programu "Bezemisyjny Transport Publiczny". Zgodnie z przyjętą koncepcją program został podzielony na dwie części: część badawczą, której celem jest opracowanie prototypów pojazdów, oraz część wdrożeniową.
"Jednym z ważnych założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest wsparcie programu elektromobilności, między innymi poprzez projektowanie i produkcję polskich pojazdów elektrycznych. ARP S.A. jako spółka w bezpośrednim nadzorze prezesa Rady Ministrów włącza się w projekt. Docelowo założeniem jest masowa produkcja polskiego autobusu elektrycznego oraz wymiana obecnie użytkowanego przez gminy i jednostki samorządowe, przestarzałego taboru wykorzystywanego do przewozu młodzieży. Istotnym aspektem przedsięwzięcia jest również wykorzystanie w przyszłości potencjału polskich zakładów produkcyjnych oraz doświadczonej kadry pracowniczej oraz stworzenie nowych miejsc pracy" – podsumowano.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.) to spółka Skarbu Państwa, działająca w ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. Od początku działalności (1991 r.) odpowiada na najważniejsze potrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP S.A. uratowała tysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Portfel spółek ARP S.A. obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP S.A. zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE Euro-Park Mielec oraz TSSE Euro-Park Wisłosan. Siedziba główna ARP S.A. znajduje się w Warszawie. Agencja ma również oddziały w Katowicach, Mielcu oraz Tarnobrzegu, biura w Radomiu i Wrocławiu.
Rafako jest największym w Europie producentem kotłów oraz urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Oferuje generalną realizację bloków energetycznych opalanych paliwami kopalnymi. Większościowym akcjonariuszem spółki jest PBG. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Rafako sięgnęły 1,27 mld zł w 2018 r.
(ISBnews)