Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. KNM 2023 apeluje o przyspieszenie rozwoju infrastruktury dla zielonego transportu

KNM 2023 apeluje o przyspieszenie rozwoju infrastruktury dla zielonego transportu

Polskie miasta muszą bardziej zdywersyfikować środki transportu i przyspieszyć rozwój infrastruktury dla "zielonych" pojazdów, uważają uczestnicy Kongresu Nowej Mobilności 2023 odbywającego się w Łodzi. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tegorocznego KNM-u.

"Jako Europejczycy musimy doceniać czas w wyścigu o zeroemisyjność oraz w wyścigu o prym w sektorze produkcji i technologii" – powiedział podczas Kongresu były minister klimatu i środowiska (2019-2021) oraz prezydent COP24 Michał Kurtyka.

"Jako miasto Gdańsk musimy bardziej zdywersyfikować i rozwijać różne środki transportu: m.in. rowery, autobusy, tramwaje, które korzystają z zielonej energii. Nie chodzi tylko o autobusy elektryczne, ale również o wodorowe. Musimy stworzyć dobry system ścieżek rowerowych, aby generować mniej dwutlenku węgla. Musimy sami się edukować i edukować również społeczeństwo i dzielić się różnymi pomysłami, bo wierzę, że nie ma jednej, uniwersalnej drogi do zeroemisyjności i poprawy warunków życia w naszym mieście" – wskazała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

W 2023 r. weszły w życie przełomowe dla europejskiego sektora elektromobilności regulacje prawne. Nowelizacja rozporządzenia 2019/631 określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych sprawia, że już za niecałe 13 lat w Unii Europejskiej nie będzie można rejestrować nowych samochodów z silnikami spalinowymi, z wyjątkiem pojazdów zasilanych e-paliwami. Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) nakłada z kolei wiążące i ambitne obowiązki w zakresie rozbudowy stacji ładowania. Na mocy nowych regulacji m.in. już za 4lata co 60 km sieci TEN-T będą musiały zostać rozmieszczone punkty ładowania o mocy co najmniej 400 kW.

"Co prawda, jest coraz więcej stacji ładowania, ale nadal musimy stawiać ambitne cele rozwoju infrastruktury, aby osoby, które kupują EV zyskały pewność, że będą mogły ładować samochody. Musimy być jeszcze bardziej ambitni. Warto spojrzeć na dobre standardy i rozwiązania z USA, ale to wymaga również odpowiednich regulacji prawnych. Potrzebne jest dobre prawo" – powiedziała secretary general w ChargeUP Europe Lucie Mattera.

"Przemysł e-mobility to szansa na rozwój i szansa na bycie uczestnikiem tej wielkiej zmiany, jaka się dzieje. Podpisuję się pod regulacjami prawnymi w zakresie dostępu do infrastruktury ładowania – to jest kluczowa kwestia, która może działać lepiej w przyszłości. Następny etap to na pewno transport towarów. Po pierwsze to szansa na utrzymanie mocnej pozycji polskich firm: 30% rynku przewozów w Europie należy do firm z Polski, co generuje 6% PKB. Z drugiej strony, transport odpowiada za 30% emisji dwutlenku węgla w Europie, dlatego musimy pracować nad zeroemisyjnością. To wymaga współpracy producentów samochodów, producentów infrastruktury ładowania i odpowiednich regulacji prawnych. Potrzebne są dedykowane elektrycznym pojazdom ciężarowym HUBy usytuowane wzdłuż autostrad i jest to duże wyzwanie technologiczne i administracyjne" – stwierdził współzałożyciel Ekoenergetyka-Polska Maciej Wojeński.

Jak podkreślano podczas Kongresu, z każdym miesiącem jesteśmy coraz bliżej terminów wyznaczonych w pakiecie "Fit for 55", a postępujące prace nad takimi projektami, jak rozporządzenie bateryjne czy Net-Zero Green Industry Act dowodzą, że decydenci są świadomi konieczności budowy jeszcze mocniejszej pozycji europejskiego przemysłu neutralnego emisyjnie. Wskazywano, że Polska musi wdrożyć kompleksowe działania na szczeblu legislacyjnym, rynkowym, badawczym i edukacyjno-społecznym, by być gotowa na nadchodzące zmiany. Konieczna jest aktywizacja kluczowych interesariuszy, w tym m.in. przemysłu, administracji centralnej i lokalnej, a także instytucji naukowych, trzeciego sektora i społeczeństwa. Decyzje na poziomie całego regionu powinny iść w kierunku znoszenia barier na drodze do rozwoju rynku elektromobilności i Odnawialnych Źródeł Energii, adaptacji miast i regionów do zmian klimatycznych oraz wzmocnienia pozycji naszych przedsiębiorstw w globalnych łańcuchach dostaw.

"Wierzę, że elektromobilność to przyszłość i cyfrowe rozwiązania w zakresie płatności są niezwykle istotne. Transakcje muszą być szybkie, łatwe i komfortowe. Chcemy tworzyć wartość dodaną dla użytkowników samochodów elektrycznych, aby można było zapłacić 'offline', czyli bez konieczności instalowania aplikacji na smartfon – powiedział Adrian Kurowski – general manager Polska w Visa, która jest partnerem strategicznym KNM 2023.

"Decyzją, stanowiącą symbol zmian, jest odejście od silników spalinowych do 2035 r. Elektryfikacja to najprostszy i najbardziej skuteczny sposób na wsparcie środowiska, bo nie będziemy musieli spalać paliw kopalnych w takich ilościach jak aktualnie. Ważny jest aspekt gospodarczy, bo teraz transferujemy środki za zakup produktów naftowych poza Europę. Jesteśmy uzależnieni od producentów ropy naftowej. Podstawą gospodarki europejskiej powinna być energia elektryczna i elektromobilność. Rok 2035 to bliska i bardzo jasna data. Mamy jednak konkurentów z Chin i USA, którzy są  bardzo agresywni rynkowo. Dlatego badania subsydiów chińskich to bardzo ważna decyzja" – wskazał także executive director w organizacji Transport & Environment William Todts.

KNM jest największą konferencją sektora zrównoważonego transportu w regionie CEE. Tegoroczna edycji potrwa od 26 do 28 września. Organizatorem wydarzenia jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

(ISBnews)