Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. KNM 2022: Potrzebna lepsza infrastruktura ładowania e-aut, jednolity system płatności

KNM 2022: Potrzebna lepsza infrastruktura ładowania e-aut, jednolity system płatności

Uczestnicy Kongresu Nowej Mobilności 2022 (KNM 2022), który odbył się w Łodzi 12-14 września, uznali, że wśród najważniejszych wniosków dla branży są konieczność przyspieszenia rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce oraz ujednolicenia systemu płatności za usługi ładowania samochodów elektrycznych. Według nich, konieczne jest kompleksowe edukowanie o elektromobilności. Agencja ISBnews była patronem medialnym Kongresu.

"KNM 2022 odbył się w dniach 12-14 września w liczącej ponad 3 500 m2 przestrzeni łódzkiego EC1. Organizatorami konferencji, która zgromadziła rekordową liczbę 1 500 uczestników z całej Europy, w tym przedstawicieli administracji centralnej, samorządów, ekspertów i praktyków rynku e-mobility oraz kilkudziesięciu wystawców, były Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. Na Kongresie Nowej Mobilności 2022 odbyło się ponad 80 merytorycznych debat, sesji okrągłego stołu i warsztatów, w których wzięło udział niemal 250 panelistów, a także wydarzenia towarzyszące – premiery, wystawy i pokazy" – czytamy w komunikacie.

Uczestnicy Kongresu podsumowali poruszane podczas wydarzenia tematy w formie 12 wniosków.

Wśród nich znalazł się: "Rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce musi przyspieszyć".

"Bez odpowiedniej liczby stacji ładowania elektryfikacja polskiej floty pojazdów na skalę masową nie będzie możliwa. Rozbudowę infrastruktury utrudnia jednak szereg barier natury systemowej. Świadome tych wyzwań PSPA wraz z partnerami, w tym czołowymi operatorami infrastruktury ładowania, przedstawiło propozycje zmian w obowiązujących przepisach. Postulaty zostały zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności 2022" – czytamy w komunikacie podsumowującym wydarzenie.

"Propozycji projektu specustawy przyświecają cztery główne cele. Pierwszy z nich to istotne skrócenie czasu realizacji budowy przyłączy ogólnodostępnych stacji ładowania do sieci OSD. Drugi – wdrożenie mechanizmów ułatwiających i stymulujących OSD do inwestycji w rozbudowę sieci dystrybucyjnych. Trzecia kategoria postulatów ma na celu określenie precyzyjnie zdefiniowanych standardów budowy przyłączy przez OSD (m.in. w zakresie miejsca budowy punktu przyłączeniowego lub możliwości wyboru poziomu napięcia, niezależnie od mocy stacji ładowania). Po czwarte nasze propozycje powinny doprowadzić do uporządkowania struktury własnościowej infrastruktury energetycznej znajdującej się w Miejscach Obsługi Podróżnych" – powiedział prezes GreenWay Polska Rafał Czyżewski, cytowany w komunikacie.

Kolejny wniosek brzmi: "Należy ujednolicić system płatności za usługi ładowania samochodów elektrycznych".

Według cytowanych w materiale prognoz IEA, liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w Europie powiększy się z 334 tys. w 2021 r. do ponad 1,5 mln w roku 2025. Jednocześnie wzrośnie liczba operatorów infrastruktury, których obecnie jest już ponad 300. Z perspektywy kierowców możliwość swobodnego podróżowania samochodami elektrycznymi po Europie wiąże się z koniecznością posiadania dziesiątek kart RFID i aplikacji mobilnych zapewniających dostęp do ładowarek. Podczas KNM 2022 zaprezentowano rozwiązania, których celem jest ujednolicenie systemu płatności za usługi ładowania EV.

"Misja i cele Visa obejmują ułatwienie wszystkim procesów płatności, dotyczy to także ładowania samochodów elektrycznych. Musimy zatem dostosować naszą ofertę do nowej rzeczywistości i do oczekiwań klientów. W tym celu rozwijamy takie rozwiązania jak płacenie za usługi ładowania za pomocą karty, płatności zbliżeniowe, aplikacje, program lojalnościowe czy 'destination parking' – chcemy przyciągać klientów do tych stacji ładowania, które zapewniają ujednolicony system płatności" – powiedział VP sustainability solutions w Visa Stephen King.

Uczestnicy Kongresu uznali też, że "konieczne jest kompleksowe edukowanie o elektromobilności.

Podczas KNM 2022 wiele miejsca poświęcono kwestii podnoszenie kwalifikacji kadr w Polsce oraz lepszego przystosowania kompetencji absolwentów szkolnictwa średniego i wyższego do oczekiwań pracodawców. Konieczne jest zacieśnianie współpracy pomiędzy środowiskiem akademickim i biznesowym, a programy nauczania zawodowego i inżynierskiego w Polsce powinny koncentrować się nauce myślenia zintegrowanego i procesowego. Pomocne może się okazać kształcenie dualne, pozwalające na zdobywaniu wiedzy teoretycznej i praktycznej, dzięki udostępnieniu możliwości uczęszczania na zajęcia zarówno na uczelniach, jak i w potencjalnych, przyszłych zakładach pracy, wskazali organizatorzy.

"Elektromobilność to bardzo złożony, wielopłaszczyznowy trend, dlatego do wyspecjalizowania się w tej dziedzinie najbardziej odpowiednie są studia wyższe. Kierunkowa edukacja powinna się jednak zaczynać już na etapie szkoły średniej" – powiedział prodziekan ds. rozwoju i nauki Wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej prof. dr hab. inż. Jacek Dybała.

Pozostałe wnioski z Kongresu są następujące:

* Polska powinna stawiać na innowacje

* Rynek wewnętrzny kluczem do umocnienia pozycji Polski w segmencie e-busów

* Polska europejskim liderem sektora bateryjnego

* Współpraca samorządów przyspieszy wdrażanie stref czystego transportu

* Elektryfikacja firmowej floty wymaga kompleksowego planowania

* Polska musi przygotować się na AFIR

* Program "Mój Elektryk" nie jest idealny, ale dynamizuje rozwój rynku samochodów elektrycznych w Polsce

* eHDV są już dostępne, czas na rozwój infrastruktury ładowania i wprowadzenie systemu wsparcia

* Bariery administracyjne hamują rozwój branży recyklingu baterii li-ion.

(ISBnews)