Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. JLL: Rynek centrów handlowych może się wzbogacić o 193 tys. m2 w IV kwartale

JLL: Rynek centrów handlowych może się wzbogacić o 193 tys. m2 w IV kwartale

Warszawa, 17.10.2017 (ISBnews) – Rynek centrów handlowych może się wzbogacić o 193 tys. m2 w IV kw. tego roku, poinformowała analityk rynku w JLL Joanna Tomczyk. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,5 mln m2 na koniec III kw. 2017 r., z czego 9,6 mln m2 przypadło na 404 centra handlowe, wynika z danych JLL. W III kw. rynek urósł o 145 tys. m2 (134 tys. w ramach tylko centrów handlowych).

"Z analiz JLL wynika, że na koniec III kw. tego roku w budowie znajdowało się blisko 590 tys. m2 powierzchni, w ramach tylko formatu centrów handlowych, z terminem oddania na lata 2017-2019. W IV kw. tego roku rynek centrów handlowych może się wzbogacić o 193 tys. m2" – powiedziała Tomczyk, cytowana w komunikacie.

"Głównym motorem napędzającym rozwój rynku nieruchomości handlowych jest jednak nie ilość, a jakość oferowanych powierzchni. Dlatego też popularną praktyką jest przebudowa, rozbudowa, modernizacja czy zmiana funkcji istniejących obiektów – np. w centra wyprzedażowe. Na znaczeniu zyskują obiekty łączące kilka funkcji. Przykładem są EC Powiśle, CEDET, Browary Warszawskie, Centrum Marszałkowska, Koneser w Warszawie czy Monopolis w Łodzi" – skomentowała dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL Edyta Potera.

Rośnie też znaczenie sektora Food & Beverage. Lokale gastronomiczne zajmują już 12,5% powierzchni najmu centrów handlowych w głównych polskich miastach. Udział ten będzie rósł m.in. w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i nawyki konsumentów.

"Rosnącym zainteresowaniem cieszą się nowoczesne koncepty gastronomiczne, które powstają głównie w Warszawie – takie jak Hala Koszyki, EC Powiśle, Hala Gwardii czy Soho Factory. Za tym trendem podążają inne polskie aglomeracje, jak na przykład Łódź, gdzie jest realizowany jeden z najbardziej oryginalnych projektów wielofunkcyjnych ostatnich lat – Monopolis" – dodała Potera.

Polski rynek handlowy, z uwagi na rozmiar i rosnącą siłę nabywczą mieszkańców, jest wciąż atrakcyjny dla zagranicznych sieci. W III kw. 2017 r. miało miejsce kilka debiutów, z których najwięcej przypadło na stołeczny rynek. Brytyjska sieć sklepów z zabawkami – Hamleys, dwie rosyjskie marki modowe należące do grupy Melon, Zarina i Love Republic oraz pierwszy niezależny sklep ofertą dla dzieci Newbie (marka KappAhl) otworzyły się w Galerii Północnej. Pierwszy sklep Victoria's Secret oferujący pełną ofertę tej marki oraz rumuńska marka modowa Nissa zostały otwarte z kolei w Arkadii. W Galerii Wileńskiej, po kilku latach nieobecności na polskim rynku, otworzono sklep włoskiej marki Carpisa, producenta damskich torebek i dodatków. Do Wrocławia wszedł szwedzki koncept restauracyjny Max Premium Burgers, który otworzył lokal w Galerii Dominikańskiej, podano również.

Czynsze "prime", które dotyczą najlepszych lokali o powierzchni 100 m2 przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, nadal pozostają najwyższe w Warszawie (do 130 euro za m2 miesięcznie). W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki są stabilne i kształtują się w przedziale 45-60 euro za m2.

"W trakcie trzech kwartałów 2017 r. wartość transakcji inwestycyjnych zawartych na rynku nieruchomości handlowych w Polsce przekroczyła 1,26 mld euro. W ostatnich miesiącach roku spodziewamy się finalizacji kilku dużych transakcji, w związku z czym wolumen w całym 2017 r. może osiągnąć ok. 2 mld euro" – powiedział dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej JLL Marcin Sulewski.

Do największych transakcji na rynku nieruchomości handlowych w III kw. należą: sprzedaż Galerii Słonecznej w Radomiu przez White Star Real Estate i Legend Eastern Europe (Poland) Limited Partnership na rzecz REICO Česká Spořitelna za ok. 164 mln euro; sprzedaż Galerii Solnej w Inowrocławiu przez Libra Project i Grupę Acteeum do Echo Polska Properties za 55,4 mln euro oraz zakup przez Master Management siedmiu obiektów handlowych w Kutnie, Ciechanowie, Piekarach Śląskich, Józefosławiu, Lubinie, Poznaniu i Szczecinie od Direkt Invest Poland Funds / HBK Service (kwota transakcji nie została ujawniona), przypomniano.

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce pozostają na stabilnym poziomie 5%, a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7%.

(ISBnews)