Warszawa, 18.10.2017 (ISBnews) – Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,4 pkt proc. m/m w październiku br. i wyniósł plus 4,6 pkt (ale wzrósł o 8,3 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla wskaźników dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,4 pkt proc.). Obniżyła się także (o 0,9 pkt proc.) ocena obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Natomiast wyższe wartości wystąpiły dla składowych odnoszących się do przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 i 2,3 pkt proc.)" – czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 pkt proc. m/m (i o 11,9 pkt r/r) i wyniósł 1,6 pkt, podano także.
"Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,7 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 2,6 pkt proc.) Niższe wartości, niż przed miesiącem, odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (spadki o 2,4 i 1 pkt proc.)" – czytamy dalej w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 440 wywiadów w okresie 2-11 października 2017 r. (w tym 88 metodą CATI).
(ISBNews)