Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Goldman Sachs: W Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów do 2030 r.

Goldman Sachs: W Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów do 2030 r.

Przejście UE na rejestracje jedynie aut bezemisyjnych od 2035 r. przełoży się na silny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną i jej magazynowanie. Wartość tego rynku osiągnie 900 mld USD, szacuje Goldman Sachs. Bank spodziewa się, że do 2030 r. w Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów, co pozwoli na stworzenie 130 000 miejsc pracy i przyciągnie w tej dekadzie ponad 150 mld euro nowych inwestycji.

"Unia Europejska dąży do tego, aby do 2035 roku 100% sprzedawanych nowych samochodów było w pełni elektrycznych. Według naszych szacunków ta szybka transformacja będzie wymagała produkcji baterii litowo-jonowych (LiB) w wysokości >9TWh, aby sprostać skumulowanej wartości rynku (TAM) baterii na poziomie >900 mld USD do 2035 roku. Widzieliśmy kilka zapowiedzi europejskich 'gigafabryk' (o mocach produkcyjnych >1,5 TWh) i szacujemy, że do 2030 roku w Europie może powstać 40 fabryk, co doprowadzi do niemal 100% zlokalizowanej produkcji akumulatorów. Widzimy silne argumenty przemawiające za lokalizacją produkcji akumulatorów w Europie, z możliwością stworzenia >130 000 dodatkowych miejsc pracy i przyciągnięcia do Europy >150 mld euro nowych inwestycji w tej dekadzie" – czytamy w raporcie pt. "Batteries Made in Europe".

Jak zauważają analitycy banku, Europa ma ambitne cele związane z gospodarką o obiegu zamkniętym w ramach planu "Fit for 55" i spodziewają się oni silnego nacisku na lokalizację łańcucha wartości, w tym na przetwarzanie metali, produkcję katod i recykling zdemontowanych baterii w celu nadania im drugiego życia.

"Oczekujemy, że do 2040 roku >60% metali z aktywnych baterii będzie pochodzić ze zdemontowanych baterii, co przyczyni się do powstania gospodarki o obiegu w pełni zamkniętym. Uważamy, że producenci OEM mogliby przyjąć bardziej aktywne podejście do integracji pionowej i już teraz obserwujemy pierwsze kroki podejmowane przez niektóre firmy w tym kierunku, w ramach partnerstw lub spółek joint venture" – czytamy dalej.

Goldman Sachs oczekuje, że zapotrzebowanie na baterie w UE osiągnie około 1 000 GWh do 2035 r. w Europie.

(ISBnews)