Po wcześniejszych testach innych elektrycznych pojazdów na drodze do Morskiego Oka przyszedł czas na Innovation AG. W dniach 12-13 czerwca, na drodze łączącej Palenicę Białczańską ze schroniskiem nad Morskim Okiem pojawił się EVANPL. Elektryczne auto ze zgorzeleckiej spółki przewoziło m.in. osoby z niepełnosprawnością, które zgłosiły się do Tatrzańskiego Parku Narodowego z prośbą o przewiezienie nad najsłynniejsze tatrzańskie jezioro.
Testy naszego pojazdu, a może nawet lepiej powiedzieć naszej technologii, które od dwóch dni trwają w Zakopanym, są naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych relacji z Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Już w 2020 r. przymierzaliśmy się do współpracy, która miała na celu zorganizowania elektrycznego transportu dla turystów przybywających do Morskiego Oka.
W tym roku zarząd TPN, testując różnych możliwych dostawców, zwrócił się również do nas.
Dostaliśmy konkretne wytyczne, pod które staraliśmy się z optymalizować nasze pojazdy. Technologia Innovation A G pozwala naszym pojazdom uczyć się trasy na Morskie Oko i każdy przejazd daje nam masę nowych danych, które pozwalają, za każdym razem, przyjeżdżać odcinek z coraz mniejszym zużyciem energii. – Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.
Bus zakończył już testy. Ma jeszcze do nas wrócić. Sprawdzane były parametry drogi, samochodu i baterii. Pojazd zostanie ustawiony na testy do konkretnej trasy – poinformowała Iga Kaczmarczyk z Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Technologia, jaką dysponuje Innovation AG może znakomicie sprawdzić się w trudnych warunkach trasy na Morskie Oko, w Tatrzańskim Parku Narodowym. Po pierwsze, spółka Innovation AG skonstruowała w 100% polską platformę EAGLE, dzięki której stworzone w Zgorzelcu auta (eVany), już od ponad roku bezawaryjnie jeżdżą po drogach u podnóży Gór Izerskich. Po drugie, ogromną zaletą polskiej technologii jest fakt, iż dzięki niej układ jezdny pojazdów można szybko zoptymalizować do niemalże dowolnych warunków. A akurat w TPN warunki są wyjątkowe. Auta, które są testowane w drodze na Morskie Oko, muszą poruszać się z bardzo ograniczoną prędkością. Wbrew pozorom, taka jazda nie jest korzystna z punktu widzenia zużycia energii i ergonomii. I tu w sukurs przychodzi jedno z kluczowych osiągnięć eVana, czyli duży zasięg na jednym ładowaniu baterii. Z obliczeń inżynierów Innovation AG wynika, że pojazd może przejechać trasę na Morskie Oko, tam i z powrotem aż 20 razy! W praktyce, testy wykazały, iż po przejechaniu trasy 6 razy, bateria wyczerpana była jedynie w 20%. Podczas jednego przejazdu auto zużywa jedynie 5 kWh. Dzieje się tak, między innymi dlatego, że eVany wyposażone są w inteligentne systemy odzyskiwania energii, które bardzo dobrze sprawdzają się podczas drogi powrotnej, gdy auta jadą w dół.
O Innovation AG S.A.
Spółka Innovationa AG ma ponad 20 lat doświadczenia na rynku motoryzacyjnym, a zrobiło się o niej głośno pod koniec 2018 r., kiedy to zaprezentowała samochód „Sokół 4×4” – pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Rajdzie Dakar. Mimo że pandemia pokrzyżowała sportowe plany, to inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali. Na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla największej polskiej firmy kurierskiej. Pod koniec 2020 roku, w Hubie Innowacji Innovation AG, powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje jedną z największych farm fotowoltaicznych. Następne lata przyniosły kolejne sukcesy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło firmy, które przeszły do finałowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. Innovation AG uzyskała najlepsze oceny na wszystkich etapach projektu. Finalnie, na początku 2023 roku, w Zgorzelcu powstał eVanPL – elektryczny pojazd dostawczy o najlepszych osiągach na świecie. Obecnie na bazie platformy EAGLE, na której zbudowano eVany, możliwa jest produkcja dowolnego polskiego elektrycznego auta dostawczego lub zadaniowego