Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. eVanPL ustanawia rekord, tym razem na Morskim Oku

eVanPL ustanawia rekord, tym razem na Morskim Oku

Po wcześniejszych testach innych elektrycznych pojazdów na drodze do Morskiego Oka przyszedł czas na Innovation AG. W dniach 12-13 czerwca, na drodze łączącej Palenicę Białczańską ze schroniskiem nad Morskim Okiem pojawił się EVANPL. Elektryczne auto ze zgorzeleckiej spółki przewoziło m.in. osoby z niepełnosprawnością, które zgłosiły się do Tatrzańskiego Parku Narodowego z prośbą o przewiezienie nad najsłynniejsze tatrzańskie jezioro.

image 19


Testy naszego pojazdu, a może nawet lepiej powiedzieć naszej technologii, które od dwóch dni trwają w Zakopanym, są naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych relacji z Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Już w 2020 r. przymierzaliśmy się do współpracy, która miała na celu zorganizowania elektrycznego transportu dla turystów przybywających do Morskiego Oka.

W tym roku zarząd TPN, testując różnych możliwych dostawców, zwrócił się również do nas.

Dostaliśmy konkretne wytyczne, pod które staraliśmy się z optymalizować nasze pojazdy. Technologia Innovation A G pozwala naszym pojazdom uczyć się trasy na Morskie Oko i każdy przejazd daje nam masę nowych danych, które pozwalają, za każdym razem, przyjeżdżać odcinek z coraz mniejszym zużyciem energii. Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.

Bus zakończył już testy. Ma jeszcze do nas wrócić. Sprawdzane były parametry drogi, samochodu i baterii. Pojazd zostanie ustawiony na testy do konkretnej trasy – poinformowała Iga Kaczmarczyk z Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Technologia, jaką dysponuje Innovation AG może znakomicie sprawdzić się w trudnych warunkach trasy na Morskie Oko, w Tatrzańskim Parku Narodowym. Po pierwsze, spółka Innovation AG skonstruowała w 100% polską platformę EAGLE, dzięki której stworzone w Zgorzelcu auta (eVany), już od ponad roku bezawaryjnie jeżdżą po drogach u podnóży Gór Izerskich. Po drugie, ogromną zaletą polskiej technologii jest fakt, iż dzięki niej układ jezdny pojazdów można szybko zoptymalizować do niemalże dowolnych warunków. A akurat w TPN warunki są wyjątkowe. Auta, które są testowane w drodze na Morskie Oko, muszą poruszać się z bardzo ograniczoną prędkością. Wbrew pozorom, taka jazda nie jest korzystna z punktu widzenia zużycia energii i ergonomii. I tu  w sukurs przychodzi jedno z kluczowych osiągnięć eVana, czyli duży zasięg na jednym ładowaniu baterii. Z obliczeń inżynierów Innovation AG wynika, że pojazd może przejechać trasę na Morskie Oko, tam i z powrotem aż 20 razy! W praktyce, testy wykazały, iż po przejechaniu trasy 6 razy, bateria wyczerpana była jedynie w 20%. Podczas jednego przejazdu auto zużywa jedynie 5 kWh. Dzieje się tak, między innymi dlatego, że eVany wyposażone są w inteligentne  systemy odzyskiwania energii, które bardzo dobrze  sprawdzają się podczas drogi powrotnej, gdy auta jadą w dół.

O Innovation AG S.A.

Spółka Innovationa AG ma ponad 20 lat doświadczenia na rynku motoryzacyjnym, a zrobiło się o niej głośno pod koniec 2018 r., kiedy to zaprezentowała  samochód „Sokół 4×4” – pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Rajdzie Dakar. Mimo że pandemia pokrzyżowała sportowe plany, to inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali. Na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla największej polskiej firmy kurierskiej. Pod koniec 2020 roku, w Hubie Innowacji Innovation AG, powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje jedną z największych farm fotowoltaicznych. Następne lata przyniosły kolejne sukcesy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło firmy, które przeszły do finałowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. Innovation AG uzyskała najlepsze oceny na wszystkich etapach projektu. Finalnie, na początku 2023 roku, w Zgorzelcu powstał eVanPL – elektryczny pojazd dostawczy o najlepszych osiągach na świecie. Obecnie na bazie platformy EAGLE, na której zbudowano eVany, możliwa jest produkcja dowolnego polskiego elektrycznego auta dostawczego lub zadaniowego