Warszawa, 25.04.2018 (ISBnews) – Samochody z napędami alternatywnymi posiada w Polsce 4,3% mikro, małych i średnich firm, a 1,9% badanych przedsiębiorców deklaruje chęć nabycia tego typu aut w najbliższym czasie, wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet.
"Spalanie w przypadku samochodów z napędem hybrydowym w dużej mierze zależy od sposobu ich użytkowania. Nie zawsze posiadanie we flocie tego typu pojazdów jest równoznaczne z oszczędnościami na paliwie. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w wielu samochodach hybrydowych nie ma niektórych elementów znanych z aut z silnikami spalinowymi, a niektóre zużywają się wolniej, co przekłada się na niższe koszty obsługi serwisowej. To koszty, o których często zapomina się w kalkulacjach, a które mogą być źródłem znacznych oszczędności dla firmy"- powiedział kierownik działu napraw mechanicznych Robert Polak, cytowany w komunikacie.
W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 16,8 tys. samochodów osobowych z silnikiem hybrydowym oraz 1030 aut z elektrycznym lub hybrydowym plug-in, podano także.
"Jeżeli chodzi o pojazdy z napędem hybrydowym, przez długi czas barierą nie do pokonania dla wielu przedsiębiorców była cena. Sytuacja jednak powoli się zmienia. To technologia wciąż relatywnie droga, jednak wraz z pojawianiem się na rynku nowych modeli, ceny tego typu pojazdów sukcesywnie spadają. Ponadto firmy CFM na coraz większą skalę finansują samochody hybrydowe w opcji wynajmu długoterminowego. W tym modelu przedsiębiorcy w ramach stałej, atrakcyjnej opłaty miesięcznej mają zapewnione finansowanie auta oraz możliwość skorzystania z szerokiego pakietu usług dodatkowych, takich jak obsługa techniczna, sezonowa wymiana i przechowywanie opon czy ubezpieczenie" – dodał Polak.
Badania zrealizowane przez Carefleet pokazują, że sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 91,7% ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie. Tym bardziej, że przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wymieniają samochody stosunkowo rzadko, podano także.
"Jak wynika z naszych badań, w niemal połowie przedsiębiorstw z sektora MŚP samochody służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat. 22,2% przedstawicieli mikro, małych i średnich podmiotów gospodarczych deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9% twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Wszystko wskazuje więc na to, że hybrydowa rewolucja może ominąć polski sektor MŚP. Być może rozwój infrastruktury ładującej, niższe ceny pojazdów z napędem elektrycznym, a także coraz bardziej zaawansowane technologie związane z produkcją samochodów zasilanych gazem ziemnym lub tych z napędem wodorowym sprawią, że polscy mikro, mali i średni przedsiębiorcy wybiorą w dłuższej perspektywie czasu auta stricte ekologiczne" – podsumował Polak.
(ISBnews)