Ponad 2/5 polskich firm (43%) deklaruje posiadanie w swoich flotach pojazdów z napędem alternatywnym (wobec 47% w poprzedniej edycji badania), z tego 18% wskazuje, że ma już co najmniej jeden samochód w pełni elektryczny (17% rok wcześniej), wynika z badania Barometr Flotowy 2024, zrealizowanego przez Arval Mobility Observatory. 70% flot planuje natomiast wprowadzenie pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 3 lat, wobec 71% w poprzednim badaniu.
43% firm w Polsce posiada w swoich flotach co najmniej jeden wdrożony napęd alternatywny (hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne), w porównaniu do ponad 80% w takich krajach jak Szwecja, Francja czy Wielka Brytania, wynika z badania.
"Tegoroczne dane zgromadzone w 'Barometrze Flotowym', a także inne analizy, m.in. Eurostatu, pokazują, że Polska wciąż pozostaje białą plamą, jeśli chodzi o rozwój elektromobilności w Unii Europejskiej. Na szczęście gołym okiem widać, że ta sytuacja dynamicznie się zmienia. Można to zobaczyć w statystykach programu 'Mój Elektryk', który jak żadne inne rozwiązanie, był prawdziwym superchargerem dla popularyzacji aut elektrycznych w Polsce. Można to także dostrzec na ulicach – głównie dużych polskich miast – gdzie auta z zieloną rejestracją widzimy właściwie na każdym kroku. Niedawno usłyszeliśmy, że Ministerstwo Klimatu pracuje nad kolejnym programem dofinansowania samochodów elektrycznych, także używanych, na który przeznaczone zostanie 1,6 mld zł z KPO. Oczywiście te zapowiedzi zweryfikuje czas, ale najważniejszy jest fakt, że transformacja energetyczna jest dziś w centrum uwagi i Polska ma szansę rozwijać się w stronę bardziej nowoczesnej, mniej emisyjnej mobilności" – powiedział Consulting & Arval Mobility Observatory manager Radosław Kitala, cytowany w komunikacie.
W przypadku posiadanych w pełni elektrycznych samochodów użytkowych ten odsetek jest mniejszy i wynosi zaledwie 4% w Polsce i 11% w UE.
Z badania wynika, że 70% polskich firm chce wprowadzić pojazdy alternatywne do swoich flot w ciągu 3 lat, w porównaniu do 71% w poprzedniej edycji badania, z tego 34% myśli o wprowadzeniu pojazdów w pełni elektrycznych (35% w badaniu Barometr Flotowy 2022).
W ocenie autorów badania, pozytywne trendy widać również w tzw. mobilności alternatywnej.
85% firm chce w ciągu trzech lat korzystać z alternatywnych form mobilności (92% w UE), a 55% już je wdrożyła (79% w UE).
Najpopularniejsze z tych form to m.in. współdzielenie/wynajem rowerów, dopłata do samochodu prywatnego wykorzystywanego do celów służbowych i tzw. budżet mobilnościowy.
Firmy w Polsce są również nadal bardziej optymistyczne niż w UE.
29% polskich firm planuje zwiększenie swojej floty w ciągu trzech lat, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej wynosi 24%, wynika z badania.
"Powody powiększania flot w naszym kraju, bardzo wiele mówią zarówno o sytuacji gospodarczej, jak i o trendach związanych z mobilnością. Aż 83% ankietowanych przedstawicieli polskich przedsiębiorstw wskazało planowany rozwój firmy jako główną przyczynę inwestowania w pojazdy. To bardzo dobra wiadomość, bo świadczy o tym, że polski biznes trzyma się mocno. Niemal 40% firm pozyskuje nowe pojazdy z powodów związanych z obszarem HR, m.in. w celu pozyskania nowych talentów i utrzymania najlepszych pracowników. To dowód na to, że mobilność wciąż stanowi bardzo atrakcyjny benefit. Z kolei prawie 30% firm chce powiększyć flotę o auta, które zostaną udostępnione pracownikom w systemie car sharingu, co świadczy o coraz bardziej przemyślanym i odpowiedzialnym podejściu flotowców do firmowej mobilności" – dodał dyrektor generalny Arval Service Lease Polska Robert Antczak.
Według barometru, zmiany nastąpiły również w zakresie finansowania flot. Obecnie 35% ze środków własnych firm (30% rok temu), 33% finansowane jest leasingiem (32% w poprzednim badaniu), a 23% wynajmem długoterminowym (27%).
W Polsce przebadano 158 firm zatrudniających 1-99 pracowników i 142 firmy zatrudniające ponad 100 pracowników.
Arval specjalizuje się w leasingu pojazdów z pełną obsługą oraz w nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności.
(ISBnews)