Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PIE: Wartość polskiego eksportu baterii do e-pojazdów wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.

PIE: Wartość polskiego eksportu baterii do e-pojazdów wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.

nbsp;Wartość polskiego eksportu baterii do pojazdów elektrycznych wzrośnie czterokrotnie do 2030 roku, wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) "Wpływ pakietu Fit for 55 na przemysł motoryzacyjny w Grupie Wyszehradzkiej. Skutki budżetowe zaostrzenia norm emisji".

Nadchodzące zmiany regulacyjne w UE sprawią, że udział produkcji części do samochodów spalinowych, które staną się zbędne po wejściu w życie zakazu rejestracji pojazdów spalinowych do 2035 r. wyniesie w polskim przemyśle 35%, zaś strata wartości dodanej produkcji w tradycyjnym sektorze motoryzacyjnym w krajach Grupy Wyszehradzkiej V4 sięgnie w 2035 r. 22,8 mld euro, z czego na Polskę przypadnie 7,2 mld euro. Jednak bilans netto produkcji wyrobów motoryzacyjnych i bateryjnych w V4 w 2035 r. będzie dodatni i wyniesie 58,5 mld euro, z czego w Polsce będzie to 16,9 mld euro. Rozwój inwestycji w produkcję baterii może podnieść PKB krajów V4 w 2035 r. o 5,3%, a Polski nawet o 2,6%, oceniają autorzy raportu.

"Szacujemy, że w wyniku utraty produkcji części do pojazdów spalinowych i wzrostu produkcji baterii dla sektora motoryzacyjnego wpływy do sektora finansów publicznych krajów V4 wyniosą w 2035 r. nawet 13,3 mld euro, z czego 7,4 mld euro przypadnie na Polskę. Ten sektor już w tej chwili należy do najdynamiczniej rozwijających się. W 2021 r. wartość polskiego eksportu baterii litowo-jonowych wyniosła 6,6 mld euro i stanowiła ponad 2% całego eksportu. Wartość dodana rynku baterii do samochodów elektrycznych w 2030 r. w Europie może wynieść 625 mld euro. W Grupie Wyszehradzkiej wartość ta może wówczas wynieść 73,2 mld euro, a w Polsce 24,1 mld euro" – powiedziała kierownik zespołu klimatu i energii w Polskim Instytucie Ekonomicznym Magdalena Maj, cytowana w komunikacie.

"Wraz z wdrożeniem zakazu rejestracji samochodów spalinowych i rozwojem elektromobilności, ok. 35% obecnej produkcji części do samochodów w Polsce stanie się zbędne. W przypadku Węgier i Słowacji będzie to jeszcze więcej, bo ok. 50%. Jeżeli chodzi o polską produkcję, to ok. 22% podzespołów będzie można dostosować do pojazdów elektrycznych, zaś pozostała część produkcji (43%) to części w pełni kompatybilne z pojazdami elektrycznymi" – podsumował analityk PIE Krzysztof Kutwa.

(ISBnews)

Gaz w energetyce ma niezłe perspektywy. Ale jak długo?` Towarowa Giełda Energii liczy na wzrost obrotów na rynku gazu, a w miarę postępów transformacji energetycznej, także na handel gwarancjami pochodzenia dla „zielonych” gazów oraz instrumentami finansowymi. Zużycie gazu ziemnego będzie w Polsce przez najbliższe lata rosnąć, ponieważ będzie to główne paliwo przejściowe, dla którego na razie trudno o alternatywę.
Przemysł przyszłości: Dołącz do liderów branży na Green Industry Summit 2024 w Krakowie!` Już 22 października 2024 roku w historycznych murach Starej Zajezdni Kraków odbędzie się XIII edycja Green Industry Summit – konferencji, która co roku przyciąga liderów przemysłu, przedstawicieli rządu oraz ekspertów z całego kraju. To wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń, nawiązania cennych kontaktów oraz zdobycia wiedzy na temat najnowszych trendów i wyzwań związanych z zieloną transformacją przemysłu.
Dlaczego polskie firmy powinny stawiać na elastyczność w zużyciu energii?` Jedne z najwyższych ceny energii w Europie, brak perspektyw na obniżki i powolna transformacja energetyczna sprawiają, że polskim przedsiębiorstwom coraz więcej czasu zajmują poszukiwania oszczędności. Wiele biznesów stara się zmniejszyć ilość zużywanej energii, ograniczając produkcję lub podnosi ceny swoich produktów, by zrównoważyć rosnące koszty ich wytworzenia. Dlaczego elastyczność energetyczna jest tak ważna dla przemysłu?

Partnerzy portalu