Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. PSR: Kilkanaście polskich samorządów rozważa dopłacanie mieszkańcom do e-bike’ów

PSR: Kilkanaście polskich samorządów rozważa dopłacanie mieszkańcom do e-bike’ów

Kilkanaście polskich samorządów jest zainteresowanych wprowadzeniem dofinansowania rowerów elektrycznych dla mieszkańców, wynika z informacji Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR). Badanie przeprowadzone przez tę instytucję pokazało, że 66% Polaków uważa, iż rowery elektryczne powinny być objęte programem dopłat.

"Ostatnie miesiące sprzyjają temu, by takie dotacje weszły. Dlaczego? Ekologia, sytuacja ekonomiczna, zapotrzebowanie, czy wreszcie KPO, w którym jest mowa o elektromobilności. Mam nadzieję, bo jest wiele faktów, które przemawiają za tym, że dopłaty powinny lada chwila się pojawić. A jeżeli nie dopłaty na poziomie krajowym, to jestem przekonany, że pojawią się dopłaty podobnie, jak w Gdyni. Obecnie doradzamy jednej aglomeracji, która chce wprowadzenia u siebie takich dopłat" – powiedział dyrektor biura PSR Mateusz Pytko podczas konferencji prasowej.

"To jest w tej chwili kilkanaście projektów, nad którymi pracują włodarze miejscowości, aglomeracji, gmin, o których jako PSR wiemy" – dodał, pytany o skalę zainteresowania dopłatami do e-bike'ów wśród samorządów.

W sondażu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego 2/3 respondentów przyznało, że niższa cena e-bike'a – dzięki dofinansowaniu – skłoniłaby ich do jego zakupu. Zdaniem większości badanych (66%), rowery elektryczne powinny być objęte programem dopłat, a według 70% ankietowanych także preferencyjną stawką VAT. Pokonanie bariery finansowej pozwoliłoby na większy dostęp do elektromobilności i korzystania w pełni z jej benefitów. Zalety aktywnej mobilności są dobrze znane Polakom, co odzwierciedlają wyniki badania – 57% ankietowanych sądzi, że e-rowery mogą sprawdzić się lepiej niż tradycyjne jako środek codziennej komunikacji w mieście. Zdaniem większości badanych rower elektryczny daje użytkownikowi większą elastyczność i poczucie wolności w porównaniu do samochodu osobowego (68%), a także roweru klasycznego (58%).

Dla większości badanych (70%) zakup roweru elektrycznego jest bardziej ekonomiczny niż zakup auta. Dodatkowo wzrost cen paliw wywołuje w co drugiej osobie chęć skorzystania z roweru elektrycznego, a 54% ankietowanych byłaby skłonna nabyć e-bike'a za równowartość 12 tankowań samochodu. Szczególnie, że inwestycja ta może się zwrócić w bliskiej przyszłości. Polacy mają już tego świadomość – 60% badanych zgadza się z tezą, że użytkowanie roweru elektrycznego obniżyłoby wydatki gospodarstwa domowego przeznaczone na transport i mobilność. W obliczu opinii ekonomistów, że wysoka inflacja będzie się utrzymywać, tak jak i drożyzna w sklepach oraz na stacjach paliw, coraz więcej Polaków będzie zmuszonych szukać oszczędności. Przesiadka na rower to jedno z pewnych rozwiązań na podreperowanie budżetu domowego, przy jednoczesnym zapewnieniu wielu innych korzyści, np. zdrowotnych czy ekologicznych, wynika również z badania.

"Jako branża uważamy, że skoro obecne regulacje pozwalają na dopłaty do samochodów elektrycznych, które nie są dostępne, to powinno się dopłacać do rowerów elektrycznych, które można kupić od ręki. To pozytywnie wpłynęłoby na rozwój elektromobilności, poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie ruchu samochodów, a co za tym idzie – ograniczenie emisji spalin" – dodał Pytko.

74% respondentów sądzi, że powszechne używanie rowerów elektrycznych mogłoby przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego w polskich miastach. Zdecydowana większość badanych (81%) chciałaby mieć wpływ na poziom czystości powietrza we własnym mieście. A dla 74% ankietowanych temat ekologii i natężenia ruchu jest istotny. Większość badanych (61%) twierdzi, że podczas dojazdów do pracy stoi w korkach przynajmniej 5-10 minut, a co czwarta z tych osób przyznaje, że traci w korkach ponad 20 minut. Natomiast 49% respondentów deklaruje, że ich miejsce zamieszkania oddalone jest od pracy o więcej niż 5 km.

PSR zwraca uwagę, że do tej pory wiele europejskich miast (m.in. Berlin, Lizbona, Barcelona i Oslo), chcąc usprawnić komunikację, zdecydowało się na wprowadzenie dopłat do rowerów elektrycznych, także w wersji cargo.

"Nowoczesnym podejściem do mobilności wśród polskich miast może pochwalić się Gdynia, gdzie niedawno został wdrożony program dofinansowania rowerów elektrycznych dla mieszkańców. Nabór wniosków w maju br. znacznie przekroczył oczekiwania urzędników i udowodnił potrzebę zamiany czterech kółek na dwa wśród gdynian. Wyniki badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego pokazują, że mieszkańcy innych regionów Polski także rozważają pozostawienie kosztownych w eksploatacji samochodów w garażach i chcą korzystać z wygodnych, zwinnych i ekologicznych e-rowerów. Podjęcie tej decyzji – co jednoznacznie potwierdzają wyniki badań – byłoby zdecydowanie łatwiejsze dzięki wprowadzeniu programu dopłat. Od nowelizacji uchwały o polskiej elektromobilności w dużej mierze zależy czy polskie miasta pójdą śladem europejskich metropolii i w przyszłości staną się przyjaznymi do życia miejscami" – podsumował Pytko.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja, która zrzesza przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, a także mediów branżowych.

(ISBnews)