Warszawa, 13.10.2017 (ISBnews) – PKP Intercity ogłosi przetarg na modernizację wszystkich 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii ED74 jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku. Pierwsze pociągi obsługiwane tymi jednostkami mają być sukcesywnie wdrażane już od rozkładu 2020/2021, obsłużą m. in. trasy Wrocław – Lublin czy Wrocław – Kielce, podał przewoźnik.
"Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz chcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie na niekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadto kursowanie EZT kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składów wagonowych" – powiedział prezes Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie.
PKP Intercity mając na uwadze przyjętą strategie taborową na lata 2016-2020 oraz prognozowane wyniki finansowe i przewozowe spółki, podjęło decyzję o przyjęciu modelu wykonania naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją wszystkich pojazdów ED74. Zostaną wymienione w nich siedzenia oraz zamontowane bezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i pasażerów z rowerami. Dodatkowo modernizacja ma na celu poprawę sprawności pojazdów, a więc zastosowanie takich rozwiązań technicznych, które wyeliminują stosunkowo liczne dotychczas awarie jednostek, podano także.
"Spółka przeanalizowała dane dotyczące wzrostu liczby pasażerów. W tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach PKP Intercity przewiozło prawie 29 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do analogicznego okresu rok temu. W zeszłym roku przewoźnik przewiózł 38,5 mln pasażerów, co stanowi dynamikę na poziomie 24%. Zostały wzięte pod uwagę prowadzone przez PKP PLK prace na sieci kolejowej i ich efekty za kilka lat. Dzięki temu zdefiniowano trasy, gdzie mogłyby pojechać pojazdy ED74" – czytamy dalej.
I tak, plan PKP Intercity zakłada, że w wariancie podstawowym pociągi zestawione z ED74 (w zależności od potrzeb również w trakcji podwójnej) pojadą trasą Wrocław – Lublin przez Lubliniec, Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radom i Dęblin oraz z Wrocławia do Kielc przez Lubliniec i Częstochowę. Ponadto ED 74 pojadą w relacji Kraków – Lublin przez Kielce, Radom i Dęblin (jedna para pociągów). Wszystkie „Edyty" kursować będą w ramach kategorii InterCity (IC). Przewoźnik zakłada, że pomiędzy Wrocławiem a Lublinem pociągi będą kursować w stałym takcie co 2 godziny. Ich bazą macierzystą będzie stolica woj. dolnośląskiego.
"PKP Intercity w październiku i listopadzie przeprowadzi dialog techniczny, który określi m. in. szacowaną wartość zamówienia. Postępowanie przetargowe przewoźnik zamierza ogłosić jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku" – wskazano.
Pojazdy ED74 były przekazywane do eksploatacji Przewozom Regionalnym w latach 2007 (11 pojazdów) i 2008 (3 pojazdy). Od grudniu 2008 roku zostały włączone do PKP Intercity i od tego momentu uzupełniły park taborowy spółki. 14 pojazdów było dostępnych do ruchu w okresie od rozkładu jazdy 2008/2009 do roku 2013 i 2014. Od roku 2013 roku, z powodu braku przeglądów P4, pojazdy były stopniowo wycofywane z tras, przypomina PKP IC.
W maju 2016 roku PKP Intercity miało gotową wycenę biegłego rzeczoznawcy i powołało specjalny zespół roboczy, którego zadaniem było m. in. przygotowanie harmonogramu działań, odpowiednich dokumentów oraz oferty, która została wysłana do wszystkich licencjonowanych, kolejowych przewoźników pasażerskich w Polsce. Zainteresowanie zakupem lub dzierżawą pojazdów wyrazili przewoźnicy regionalni.
Postępowanie zostało ogłoszone 18 października 2016 roku i zostało wysłane zaproszenie do licencjonowanych, kolejowych przewoźników pasażerskich w Polsce i Europie. Termin składania wniosków upłynął 28 października 2016 r. Dokumenty (projekty umów oraz dane pojazdów wraz z ceną wywoławczą do negocjacji) zostały wysłane do oferentów 8 grudnia 2016 r. Termin składania ofert wstępnych: 22 grudnia 2016 r. Do terminu składania ofert wstępnych tylko jeden licencjonowany kolejowy przewoźnik pasażerski złożył ofertę zakupu opiewającą na kwotę niższą czterokrotnie niż wartość wyceny, przeprowadzonej w maju 2016 roku.
4 stycznia 2017 r. odbyły się negocjacje z licencjonowanym kolejowym przewoźnikiem pasażerskich, który przesłał później ofertę. Po przeanalizowaniu ceny w złożonej ofercie oraz ceny rynkowej pochodzącej z wyceny pojazdów wykonanej w maju 2016 roku uznano zaproponowaną ceną za zbyt niską i unieważniono postępowanie w marcu 2017 roku. Po długich analizach PKP Intercity zdecydowało się na przywrócenie pojazdów do ruchu. Obecnie z 14 pojazdów ED 74 tylko 7 posiada wykonane przeglądy P4, a jedynie 3 z nich na co dzień wożą pasażerów, podsumowano.
(ISBnews)