Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Krótkie spięcie
  4. >
  5. Projekt dot. złóż strategicznych i magazynów wodoru – trafił do konsultacji

Projekt dot. złóż strategicznych i magazynów wodoru – trafił do konsultacji

Warszawa, 26.10.2021 (ISBnews) – Wprowadzenie definicji złoża strategicznego, określenie statusu tego złoża oraz wprowadzenie regulacji, dotyczących bezzbiornikowego magazynowania substancji, w tym wodoru dla projektowanej polskiej strategii wodorowej zakłada projekt nowelizacji prawa geologicznego i górniczego, który trafił właśnie do konsultacji społecznych i uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Zaplanowano je na 21 dni.

"Proponuje się wprowadzenie definicji ustawowej złoża strategicznego, rozumianego jest złoże kopaliny, które ze względu na jego znaczenie dla gospodarki lub bezpieczeństwa kraju podlega szczególnej ochronie prawnej. […] System ochrony złóż kopalin ma na celu zabezpieczenie dostępności do złóż kopalin, co nabiera szczególnego znaczenia w przypadku złóż kopalin wydobywanych metodą odkrywkową. Złoże będzie mogło być uznane za złoże strategiczne na podstawie decyzji administracyjnej" – czytamy w uzasadnieniu.

Zgodnie z projektem, stroną postępowania w sprawie uznania złoża kopaliny za złoże strategiczne, będzie podmiot, któremu przysługuje prawo do korzystania z informacji geologicznej zawartej w dokumentacji geologicznej złoża kopaliny albo dodatku do takiej dokumentacji. Status złoża strategicznego mógłby być nadany zarówno dla całego złoża, jak i dla jego części.

Dla złóż strategicznych wprowadzone zostaną regulacje szczególne. Planowane jest:

– wprowadzenie rocznego terminu do ujawnienia w dokumentach planistycznych (zarówno w studium, jak i w planie miejscowym), dotyczy to również złóż węglowodorów, co oznacza, że termin ujawnienia ich obszarów ulegnie wydłużeniu – w stosunku do aktualnego brzmienia przepisu – o 6 miesięcy, a przy złożach innych niż złoża strategiczne – 2 lata);

-wprowadzenie zasady, że koszt zmiany dokumentów planistycznych gminy poniesie podmiot, który otrzymał decyzję zatwierdzającą dokumentację geologiczną.

Z kolei, gdy chodzi o pozostałe złoża do najważniejszych zmian należy zaliczyć:

– obowiązek wprowadzenia złoża kopaliny nie tylko do studium, ale również do planu miejscowego (o ile taki obowiązuje);

– wprowadzenie analogicznie – jak w przypadku studium – terminu, w którym złoże kopaliny powinno zostać ujawnione w planie miejscowym (o ile obowiązuje) oraz możliwości wydania zarządzenia zastępczego w przypadku, gdy gmina nie wykona swojego obowiązku w ustawowym terminie; 3) możliwość (ale nie obowiązek) dokonania zmiany dokumentów planistycznych na koszt podmiotu, na rzecz którego wydana została decyzja zatwierdzająca dokumentację geologiczną.

Jednocześnie planowane jest wprowadzenie możliwości dokonania przez gminy  jednoczesnej zmiany studium i planu miejscowego,  sankcji wobec gmin za zwłokę we wprowadzeniu udokumentowanych złóż kopalin do dokumentów planistycznych (kary miałby nakładać wojewoda),  wprowadzenie wyraźnej kompetencji dla Głównego Geologa Kraju do nakładania na wojewodę kary pieniężnej w wysokości 1 tys.  zł za każdy dzień zwłoki w wydaniu przez wojewodę zarządzenia zastępczego – w sytuacji nieujawnienia złóż przez samą gminę.

Projektowane regulacje dostosowują przepisy prawa geologicznego i górniczego dotyczące podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji do potrzeb związanych z projektowaną polską strategią wodorową.

 "Mając na uwadze konieczność zapewnienia przestrzeni magazynowych, niezbędnych dla skutecznej realizacji polskiej strategii wodorowej oraz zainteresowania tą działalnością możliwie najszerszego kręgu przedsiębiorców wprowadzono preferencyjne rozwiązania w zakresie opłat za prowadzenie tej działalności przewidując stawkę opłaty w wysokości 0,00 zł/tys. m3" – czytamy w uzasadnieniu.

To rozwiązanie – korzystniejsze niż w przypadku opłat z tytułu magazynowania innych substancji – ma stanowić zachętę dla przedsiębiorców do rozpoczęcia działalności w tym zakresie. Ponadto podziemne bezzbiornikowe magazynowanie wodoru zostało uznane za inwestycję celu publicznego, podobnie jak to ma miejsce w przypadku podziemnego bezzbiornikowego magazynowania węglowodorów.

Magazynowanie substancji, w tym wodoru, jest możliwe w wyeksploatowanych złożach węglowodorów albo w podziemnych kawernach solnych.

Zdaniem autorów projektu, prowadzeniem działalności w zakresie magazynowania wodoru najbardziej zainteresowani mogą być ci przedsiębiorcy, którzy posiadali koncesję na wydobywanie węglowodorów lub soli ze złoża i zakończyli eksploatację złoża.

Mając na względzie nakłady ponoszone przez przedsiębiorców tak na roboty geologiczne związane z określaniem warunków hydrogeologicznych oraz geologiczno-inżynierskich dla potrzeb podziemnego bezzbiornikowego magazynowania wodoru, jak i nakłady związane z wydobyciem wyżej wymienionych kopalin ze złóż, uznano za pożądane, aby przedsiębiorcy ci po zakończeniu wydobywania kopaliny ze złoża mieli wyłączne prawo do złożenia wniosku o udzielenie koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie wodoru w przestrzeni objętej uprzednio koncesją wydobywczą, podano także.

Uprawnienie to będzie przysługiwało przedsiębiorcy w okresie 5 lat od zatwierdzenia dokumentacji geologicznych niezbędnych dla prowadzenia działalności w zakresie podziemnego bezzbiornikowego magazynowania wodoru, przy czym przedsiębiorca, który w trakcie biegu terminu do złożenia wniosku zrezygnuje z planów magazynowania wodoru będzie mógł się zrzec tego uprawnienia.

Rozwiązanie to ma zapobiec blokowaniu przestrzeni potencjalnego magazynu wodoru przez przedsiębiorcę, który porzucił zamiar prowadzenia takiej działalności. Konsekwencją złożenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa wyłączności będzie również automatyczne wygaśnięcie wyłącznego prawa do informacji geologicznej w tym zakresie.

Projektowane przepisy mają także regulować zasady lokalizacji inwestycji OZE na terenach znajdujących się ponad złożami kopalin (tj. umożliwić branie pod uwagę w procedurze uzgadniania treści studium, planów miejscowych inwestycji odnawialnych źródeł energii) oraz uprawnienia geologiczne dla inwestycji OZE realizowanych na obszarach morskich.

Planowana jest rezygnacja w przepisach ustawy z koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla – działalność taka odbywałaby się na podstawie projektu robót geologicznych, zatwierdzanego w drodze decyzji przez głównego geologa kraju.

(ISBnews)