Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Technologia
  4. >
  5. Polskie elektryczne i wodorowe samochody dostawcze z 12 mln zł z E-VAN

Polskie elektryczne i wodorowe samochody dostawcze z 12 mln zł z E-VAN

NCBiR wyłonił cztery firmy, które przejdą do kolejnej rundy programu E-VAN, wspierającego rozwój polskich samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym lub wodorowym. Najwięcej punktów zebrał zgorzelecki Innovation AG, zajmujący się do tej pory ekokonwersjami. Po 3 mln zł na dalsze prace dostaną też spółka Sobiesława Zasady, warszawki Instytut Elektrotechniki oraz wodorowa Syrena z Kutna wraz z Ekoenergetyką i Mpower.
ev auto tech start

Wczoraj, 26 stycznia, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło kolejny etap konkursu na zaprojektowanie elektrycznych lub wodorowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Opracowane w ramach programu pojazdy mają mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km (w przypadku auta na baterie) lub 400 km (w przypadku pojazdu z wodorowym ogniwem paliwowym – FCEV).

Programem zainteresowanych było przynajmniej kilkanaście firm i konsorcjów, spośród których w pierwszym etapie wystartowało dziesięć. Zespoły miały pokazać wstępną koncepcję techniczną i biznesową, udowodnić, że mają potencjał badawczo-rozwojowy, są w stanie zaprojektować pojazd spełniający warunki konkursu i dostarczyć kluczowe elementy.

Autosan i ARP (b. Rafako ebus) z negatywnymi ocenami

Na tym etapie z konkursu odpadły już m.in. „rządowe” projekty firmowane przez Rafako eBus (obecnie ARP E-vehicles) i Autosan. Do II etapu, zgodnie z założeniami konkursu, przeszły dwa najlepsze projekty dostawczaków elektrycznych i dwa najlepsze projekty wodorowe.

Prowadzi startup ze Zgorzelca

Najlepsze oceny zebrała, rozwijana w ramach Zklastra, zgorzelecka Innovation AG, należąca do Alberta Gryszczuka. – Ten konkurs został zaprojektowany jak wyścig z kolejnymi etapami i za to należą się duże brawa dla NCBiR. To bardzo nowoczesna formuła, która wymusiła utrzymywanie ciągłego wysokiego poziomu merytorycznego i zarządzania organizacją. To bardzo rozwijająca rywalizacja – mówi w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Albert Gryszczuk. Szef zespołu rywalizację ma we krwi, bo zanim zaczął inwestować w energetykę odnawialną, rozwijanie zgorzeleckiego klastra energii i konwersję aut ze spalinowych na elektryczne, budował auta do wyścigu Dakar, m.in. dla Adama Małysza.

− Myślę, że jurorów przekonało do naszego projektu to, że mamy już dziś sześć jeżdżących pojazdów elektrycznych dostawczych i terenowych zbudowanych w ramach ekokonwersji, które są bardzo dokładnie opomiarowane i non-stop monitorowane. Dzięki czemu doskonale wiemy co się z nimi dzieje, jak są użytkowane, gdzie pojawiają się problemy i jak ich uniknąć podczas kolejnych zmian – tłumaczy Gryszczuk. Jeżdżące elektryczne auta dostawcze są dziś testowane przez Inpost, z kolei elektryczne terenówki na bazie Land Rovera Defendera, służą dziś jako w KGHM oraz jako pogotowie elektryczne w Zklastrze, a wcześniej były jeszcze testowane w kopalniach węgla brunatnego PGE.

− To firma, która ma na swoim koncie wdrożenia, co jest dobrym prognostykiem – komentuje rozstrzygnięcie pierwszego etapu konkursu Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. – To daje nadzieje, że kolejne etapy potoczą się lepiej niż wcześniejsze programy NCBiR, takie jak e-Bus – dodaje. Przypomnijmy, że wygrał w nim Ursus, który nie był już w stanie dostarczyć nawet dokumentacji autobusu.

Drugie miejsce zajęła, należąca do grupy Sobiesława Zasady, starachowicka Autobox Innovation, która utrzymuje się z nadawania trzeciego i czwartego życia wojskowym i strażackim starom, od lat marząc o produkowaniu jakichś „nowych” samochodów – jak choćby nowej wersji stara (firma ma jednak prawa do modelu, bez praw do marki) czy wskrzeszeniu produkcji honkerów, których markę i dokumentację niedawno kupiła.

Z ładowarek do autobusów elektrycznych na ogniwa paliwowe

Najlepszy projekt auta dostawczego zasilanego wodorem przedstawiło konsorcjum warszawskiego Instytutu Elektrotechniki, należącego do Sieci Badawczej Łukasiewicz wraz ze spółką należącą do Stanisława Zdrojewskiego, prezesa firmy sprzedającej autobusy pod Słupskiem.

Drugi najlepszy projekt wodorowy pokazało konsorcjum FSO Syrena w Kutnie wraz ze szczecińskim MPower, dostarczającym układy elektrotechniczne oraz zielonogórską Ekoenergetyką, potentatem produkcji stacji ładowania autobusów elektrycznych, który chce teraz stawiać na wodór i rozwijać technologie ogniw paliwowych.

Szanse E-VAN-a większe niż Izery

Mazur dodaje jednak, że cały konkurs NCBiR jest już niestety spóźniony. – Projekt jest obarczony dużo większym ryzykiem niepowodzenia, bo mamy już 2021 rok, a na rynku 120 modeli samochodów elektrycznych, podczas gdy jeszcze dwa lata temu było ich 40. Gdy projekt E-VAN osiągnie dojrzałość, na rynku będzie już kilkaset modeli oferowanych przez wszystkie największe koncerny motoryzacyjne – wylicza Maciej Mazur.

– Dlatego podstawowe pytanie jest takie, czy polskie firmy będą w stanie znaleźć swoje nisze rynkowe i zaoferować dobre, szyte na miarę rozwiązania, bo – moim zdaniem – jest już za późno na konkurowanie na rynku masowym. Dlatego myślę, że program E-VAN ma większe szanse na powodzenie niż budowa marki Izera, która chce zaoferować samochody w najbardziej konkurencyjnym segmencie rynku – ocenia prezes PSPA.

Rok i 3 mln zł na dokumentację

Startujące w konkursie firmy dostaną teraz rok i po ok. 3 mln zł na stworzenie dokumentacji technicznej swoich pojazdów. Następny etap przewiduje także możliwość wsparcia we wdrażaniu rozwiązania na rynek. Według Gryszczuka są szanse na komercjalizację projektu w skali pojazdów specjalistycznych na zmówienie, produkowanych po kilka tys. sztuk rocznie.


Pod koniec 2018 roku dziennikarze WysokieNapiecie.pl byli pierwszymi, którzy mogli przetestować elektrycznego Sokoła 4×4, czyli ekokonwersję Land Rovera Defendera wykonaną przez Innovation AG, która dziś jest testowana przez KGHM:

Więcej o tamtym projekcie: Polacy zbudowali elektryczne auto terenowe

Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera:
Do tej pory Polska pozostawała białą plamą na europejskiej mapie, a sam rynek detaliczny i opcje dla klientów są co najmniej słabe, jeśli nie nawet beznadziejne. Co zmieni Centralny System Informacji o Rynku Energii?
gielda energii rynek
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
Rynek energii rozwija:
Technologie wspiera:
W 2020 roku wzrósł import energii elektrycznej z Czech, Szwecji, Niemiec, Słowacji i Ukrainy, osiągając rekordowe 13,1 TWh netto. Na zakup prądu za granicą wydaliśmy ok. 3 mld zł. Zdarzają się już chwile, gdy bez importu groziłoby nam wprowadzenie stopni zasilania, ale nie brakuje też godzin, w których to nasi sąsiedzi potrzebują naszej pomocy.
wymiana miedzyoperatorska polski 2020
Odpowiedzialność za zapewnienie mieszkańcom stolicy dostaw ciepła spoczywa na władzach Warszawy i one powinny opracować raport, który powie nam skąd się brały awarie tegorocznej zimy.
golden steel pipe network in crude oil refinery
golden steel pipe network in crude oil refinery