Spis treści
Liczba zarażonych wirusem Covid-19 w kraju szybko rośnie. Skala problemu zaczyna mocno wpływać na pracę firm, także energetycznych. Początkowo wydawało się, że koronawirus może co najwyżej spowodować zakłócenia w dostawach paneli fotowoltaicznych do Europy. Teraz wiadomo, że pandemia będzie miała znacznie szersze konsekwencje.
PGNiG zamyka biura, ale nie odetnie klientów
Dostawca gazu PGNiG początkowo informował o ograniczeniu pracy biur obsługi klientów. W piątek firma podjęła decyzję o ich zamknięciu. Klienci mogą kontaktować się elektronicznie bądź telefonicznie.
Czytaj także: PSG zapewnia, że dostawy gazu nie są zagrożone
„Z powodu pandemii koronawirusa, mając na względzie troskę o bezpieczeństwo naszych Klientów i pracowników, począwszy od 14 marca 2020 r. do odwołania zamknięte będą wszystkie Biura Obsługi Klienta PGNiG Obrót Detaliczny” – brzmi komunikat. Prezes Jerzy Kwieciński argumentuje, że obecna sytuacja epidemiczna w Polsce oraz standardy i zalecenia państwowej administracji wymagają takich działań.
Firma wcześniej informowała, że nie będzie wstrzymywać dostaw gazu i energii elektrycznej tym klientom, którzy z powodów zaległości finansowych kwalifikują się do odcięcia dostaw gazu ziemnego i energii elektrycznej w okresie od 12-26 marca 2020 r. Zastrzeżono, że w zależności od rozwoju sytuacji pandemii, termin może zostać wydłużony.
Zamknięte biura Enei
Już w najbliższych daniach klienci zakładów energetycznych nie załatwią wszystkich spraw w punktach obsługi klientów. Poznańska Enea od piątku 13 marca do odwołania zamknęła wszystkie 32 Biura Obsługi Klienta. „Jednocześnie zachęcamy do korzystania ze zdalnych kanałów kontaktu z Eneą. Swoje sprawy, można załatwiać bez wychodzenia z domu poprzez elektroniczne biuro obsługi” – brzmi komunikat Enei.
PGE także zamyka BOK
Grupa PGE postanowiła zamknąć do odwołania stacjonarne Biura Obsługi Klienta. Największy sprzedawca energii w Polsce apeluje do klientów, aby korzystali z infolinii i elektronicznego BOK. Modyfikacji ulega praca infolinii PGE, która będzie dostępna w godzinach 9-17. Sprzedaż kodów do liczników przedpłatowych odbywa się pod specjalnie wyodrębnionym numerem telefonu.
Czytaj także: Obsługa rekompensat za prąd pochłonie 300 mln zł
Czasowe ograniczenia w pracy zostały wprowadzone również w Punktach Obsługi Klienta Dystrybucyjnego, czyli w placówkach należących do spółki PGE Dystrybucja. Do 27 marca 2020 r. obsługa klientów odbywać się będzie tylko telefonicznie, pocztowo albo elektronicznie.
PGE powołała Zespół Kryzysowy, który monitoruje sytuację we wszystkich spółkach w Grupie. Oddziały produkcyjne mają opracowane i weryfikowane na bieżąco plany funkcjonowania przy ponadstandardowej absencji. „Pewne i stabilne dostawy prądu i ciepła do odbiorców nie są zagrożone” – zapewniła spółka.
Tauron zamyka POK
Tauron początkowo informował, że jego punkty obsługi klienta POK działają w formie dziennika podawczego. Ostatecznie katowicka spółka zamknęła do odwołania stacjonarne biura obsługi klienta. „W trosce o bezpieczeństwo klientów i pracowników zachęcamy do korzystania ze zdalnych form obsługi, czyli serwisu obsługowego Mój Tauron, infolinii oraz wysyłania wiadomości e-mail” – informuje.
Innogy – zamknięte salony
Działająca w stolicy Innogy zamknęła salony. „W związku z aktualną sytuacją związaną z koronawirusem, i decyzją o zamknięciu galerii handlowych nasze salony są niedostępne. Zachęcamy do skorzystania z serwisu Moje innogy” – podaje spółka.
Energa: możesz zostawić kopertę
Energa Operator ograniczyła bezpośrednią obsługę klienta. Awarie można zgłaszać całodobowo telefonicznie, SMS-em lub mailem. Klienci są proszeni, by telefonicznie, mailem lub pocztą załatwiali także pozostałe sprawy jak: liczniki, odczyty, nielegalny pobór energii elektrycznej, przyłączenie do sieci, eksploatacja, mikroinstalacje, rozliczenia, windykacja, bonifikaty, odszkodowania, umowa dystrybucyjna, zmiana sprzedawcy. Infolinia jest czynna w dni robocze w godz. 8–20, formularz zgłoszeniowy jest udostepniony na stronie spółki zaś listy należy kierować na adresy poszczególnych oddziałów Energa-Operator.
„Zgłoszenia można także złożyć w pojemniku przed wejściem do budynków poszczególnych Oddziałów. Prosimy o składanie zgłoszeń w podpisanych i zamkniętych kopertach” – informuje gdańska spółka.
Czytaj także: Cena prądu w taryfie antysmogowej ostro w górę
PKN Orlen – zapłać aplikacją
Orlen przypomina, że na wszystkich stacjach można płacić przez aplikację Orlen Pay bezpośrednio przy dystrybutorze. Koncern zapewnia, że regularnie dezynfekuje stacje. Dla pracowników i klientów dostępne będą środki dezynfekujące, a przy dystrybutorach – jednorazowe rękawiczki.
Czytaj także: PSE ostrzega. Ryzyko, że zabraknie mocy w systemie jest istotne
PSE – bez zgody prezesa nie ma wstępu
Jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które zareagowało na wiadomości o szerzącej się epidemii były Polskie Sieci Elektroenergetyczne. W styczniu powołały zespół kryzysowy, zakupiono maseczki i środki odkażające, przeprowadzono szkolenie pracowników. Szczególnie zadbano o krytyczne stanowiska pracy – Krajową Dyspozycję Mocy i Obszarowe Dyspozycje Mocy. Tu wejście osób spoza PSE wymaga zgody prezesa. Wprowadzono segmentację budynków i separację kluczowych zespołów, w tym odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo i sieć telekomunikacyjną. Poziom bezpieczeństwa w PSE jest analogiczny do wprowadzanego stopniem zagrożenia terrorystycznego Delta.