Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Prawo(OLE)
  4. >
  5. Zmiany w biopaliwach nie wprowadzą rewolucji na stacjach

Zmiany w biopaliwach nie wprowadzą rewolucji na stacjach

Zmiana ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych pomoże koncernom paliwowym wywiązać się z obowiązku stosowania odnawialnej energii w transporcie. Dopuszcza stosowanie nowych rodzajów biopaliw. Zmiany mają wejść w życie w przyszłym roku.
paliwa stacja benzynowa ev

Nowe rodzaje biokoponentów, które będą mogły być stosowane w paliwach to biowodór powstały z biometanu oraz biopropan. Do rozliczenia udziału biopaliw będzie zaliczało się współuwodornienie. Z tą ostatnią technologią polskie koncerny wiążą duże nadzieje.

Teraz najpopularniejszym biokomponetem w oleju napędowym są estry metylowe (u nas głównie z rzepaku) oraz bioetanol (ze zbóż, ale nie tylko). W ubiegłym roku stało się jasne, że branża nie podoła wysokim poziomom odnawialnej energii w transporcie. Normy  ograniczają możliwość stosowania estrów metylowych do standardu B7 a bioetanolu do standardu E5/E10. Pojawiły się też inne problemy.

Między 2015 a 2018 rokiem krajowa konsumpcja diesla wzrosła o połowę. W rzeczywistości jest to efekt likwidacji szarej strefy. Pojawił się problem, jak nadążyć z odpowiednią ilością biopaliw. Ich udział w przyszłym roku ma wynieść 8,5 proc. – to Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW). Realnie firmom udaje się realizować ok. 5,5-6 proc. Przeszkodą jest też infrastruktura – brak baz paliwowych do przechowywania i mieszania większej ilości biokomponentów. Koncerny stanęły przed groźbą zapłaty kar i kosztownym importem zaawansowanych biokomponentów, których nie ogranicza norma, ale też nie ma ich aż tak dużo na europejskim rynku.

Nowe rodzaje biopaliw

Czytaj także: Czy zielony diesel pomoże na problemy z OZE w transporcie?

Dostosowano poziom obowiązku NCW do możliwości krajowego rynku. Do jego realizacji  realizacji będzie zaliczane też współuwodornienie. Technologia  polega na przetworzeniu frakcji ropy zmieszanych z olejami roślinnymi lub tłuszczami zwierzęcymi na instalacjach rafineryjnych. W wyniku procesu składniki lipidowe zmieniają się w biowęglowodory. Orlen i Lotos już dokonały takich testów w swoich rafineriach z sukcesem. Mogą produkować rocznie 30-40 tys. ton biowęglowodorów, ale potrzeby są kilkanaście razy większe.

Powstałe w procesie współuwodornienia paliwo nie różni się zasadniczo od oleju napędowego czy benzyny – mówiąc potocznie nie da się wyodrębnić biokomponentu. Nie ma problemu z normami, a na stajach paliw nie trzeba w tym przypadku będzie zmieniać oznakowania. Kierowcy nie odczują różnicy.

Grupa Lotos podała, że biowęglowodory uzyskane w procesie współuwodornienia są identyczne z uzyskanymi z ropy naftowej, a dla silników Diesla taki olej napędowy jest nawet lepszy niż diesel zawierający biokomponenty pierwszej generacji. Drugim produktem tego przerobu jest biopropan, który może być odnawialnym komponentem gazu płynnego.

produkcja hvo europa

Co dalej z E10?

Nowelizacja nie zajęła się kwestią paliwa E10 czyli benzyn z dodatkiem do 10 proc. etanolu. Branża biopaliwowa uważa, że jest to najprostszy sposób szybkiego zwiększenia udziału OZE w transporcie. Już obecnie takie paliwo może być oferowane na stacjach pod warunkiem jednoczesnej możliwości tankowania benzyny E5. W praktyce stacje paliw nie są w stanie pomieścić obu benzyn.

Obowiązek dostępności na stacji równocześnie dystrybutora z paliwem E5 w przypadku oferowania benzyn silnikowych E10 obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 r. (tzw. okres przejściowy). W 2021 roku. teoretycznie E10 mogłaby wyprzeć E5 ze stacji.  Resort energii sygnalizuje już, że chce ten okres przejściowy przedłużyć. Jak argumentuje, w Polsce jest zbyt wiele aut, które nie są dostosowane do spalania benzyny E10.

Czytaj także: Rząd nie zdążył z autami elektrycznymi

Zielone technologie rozwijają:
Bartłomiej Derski tłumaczy dlaczego podczas upałów zapotrzebowanie na moc wzrasta i jak możemy się przed tym uchronić.
internet wmediach
Portal przywołuje dane zaczerpnięte z artykułu dziennikarza WysokieNapiecie.pl, dotyczące modeli aut które w chwili obecnej mogą podlegać dopłatom. 
gazeta media prasa
"Dziennik Gazeta Prawna" publikuje na swoim portalu wypowiedź Bartłomieja Derskiego z redakcji WysokieNapiecie.pl nt. potencjalnej współpracy Polski ze Stanami Zjednoczonymi w zakresie rozwoju energetyki atomowej.
gazeta media prasa