Deloitte zaprasza na bezpłatny webcast dot. zmian w ewidencji akcyzowej pt. „Ewidencja akcyzowa – jak sprostać nowym wymogom?”, który odbędzie się 26 kwietnia w godz. 10:00 – 11:00.
Podczas webcastu zostaną przedstawione zmiany w zakresie ewidencji akcyzowych. Spółki energetyczne mogą być zobowiązane do prowadzenia różnych ewidencji wyrobów akcyzowych np. ewidencji energii elektrycznej, wyrobów węglowych, wyrobów gazowych czy też olejów transformatorowych jako wyrobów zwolnionych. Ostatnia nowelizacja przepisów zmieniła zasady prowadzenia ewidencji oraz zakresu danych wymaganych w tej dokumentacji. Zostało także wydane nowe rozporządzenie, które reguluje zasady prowadzenia ewidencji i innej dokumentacji dot. wyrobów akcyzowych. W przypadku części zmian Ministerstwo Finansów wprowadzono okres przejściowy na dostosowanie swoich ewidencji do końca tego roku. Podczas webcastu eksperci Deloitte podzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie dostosowania dokumentacji do nowych wymagań.
Zmiany w zakresie ewidencji akcyzowych i ksiąg kontroli
Podatnicy akcyzy są zobowiązani do prowadzenia różnych ewidencji wyrobów akcyzowych. W zależności od wykonywanych czynności i rodzaju wyrobów akcyzowych są to bardzo szczegółowo uregulowane zestawienia informacji, które pozwalają na kontrole rozliczeń akcyzowych Spółki. W szczególnych przypadkach podatnicy są zobowiązani do prowadzenia dodatkowo ksiąg kontroli.
Nowelizacja przepisów w dużym zakresie dotknęła zasad prowadzenia ewidencji i ksiąg kontroli jak i zakresu danych wymaganych w tej dokumentacji. Wszystkie ewidencje zostały zgrupowane zarówno w jednym rozdziale w samej ustawie o akcyzie jak i zostało wydane zupełnie nowe rozporządzenie regulujące zasady prowadzenia ewidencji i innej dokumentacji dotyczącej wyrobów akcyzowych. Dla większości istotnych zmian podatnicy otrzymali okres przejściowy na dostosowanie swoich ewidencji do końca tego roku.
Program webcastu powstał w oparciu o wyniki przeprowadzonej ankiety. Podczas webcastu Odpowiemy na nurtujące Państwa pytania i podzielmy się się z Państwem naszymi praktycznymi doświadczeniami w zakresie dostosowywania dokumentacji do nowych wymagań.
Agenda Webcastu
1. Podsumowanie wyników ankiety
2. Ujednolicone zasady prowadzenia ewidencji i pozostałej dokumentacji
- Moment dokonywania wpisów
- Zamykanie i podsumowywanie ewidencji
- Wskazywanie stanów początkowych i stanów końcowych w ewidencji
- Przekazywanie ewidencji organom
- Ujednolicenie zasad dla ewidencji elektronicznej
- Możliwość wykorzystania innej dokumentacji jako ewidencji
- Jak powyższe zmiany rzutują w szczególności na ewidencję energii elektrycznej, wyrobów węglowych i wyrobów gazowych
3. Zmiany dotyczące zakresu i sposobu raportowania danych w ewidencji składu podatkowego
- Podział na części – czy wszystkie trzeba prowadzić?
- Doprecyzowanie pozycji i nowe dane
- Ewidencja wyrobów z zapłaconą akcyzą
- Część do wyrobów objętych reklamacją
4. Zmiany dotyczące zakresu i sposobu raportowania danych w ewidencji wyrobów zwolnionych
- Podział na części – czy wszystkie trzeba prowadzić?
- Których informacji już nie będzie trzeba ewidencjonować a co pojawia się nowego?
5. Jaką formę wybrać – papierową czy elektroniczną?
- Plusy i minusy formy papierowej – czy prowadzenie ewidencji papierowo jest w praktyce faktycznie możliwe?
- Plusy i minusy formy elektronicznej – co zrobić aby przejść na formę elektroniczną?
- Czy można ewidencję częściowo prowadzić papierowo a częściowo elektronicznie?
- Ewidencje akcyzowe a wymogi związane z Jednolitym Plikiem Kontrolnym
ZAPRASZAMY