Rowery i skutery elektryczne są najbardziej efektywnymi środkami transportu w mieście, wynika z drugiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej, zorganizowanego przez Arval Service Lease Polska.
"Drugi rok z rzędu najefektywniejszym środkiem transportu w Warszawie okazał się rower, natomiast najkrótsze czasy przejazdu osiągnął skuter elektryczny. To pokazuje, że mikromobilność wysuwa się na prowadzenie w podróżowaniu po zatłoczonych miastach. Wyniki Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej potwierdziły również, że nowoczesne rozwiązania mobilnościowe są skutecznym narzędziem w dążeniu do zrównoważonego rozwoju miast" – powiedział dyrektor generalny Arval Service Lease Polska Robert Antczak, cytowany w komunikacie.
Najwyższą średnią prędkość w teście, na poziomie 31 km/h, osiągnął skuter elektryczny, a najniższą – 9 km/h – Arval Mobility Pass i komunikacja miejska.
Zwycięzcą testu, biorąc pod uwagę łącznie cztery kryteria: czas przejazdu, koszt przejazdu, emisję CO2 i dostępność, został rower konwencjonalny, który uzyskał 150 na 168 możliwych punktów w klasyfikacji generalnej. Na drugim miejscu znalazł się rower elektryczny (134 punkty), a na trzecim skuter elektryczny (122 punkty). Kolejne miejsca zajęły komunikacja miejska (99 punktów), Arval Mobility Pass (90 punktów), samochód elektryczny (65 punktów) i samochód spalinowy/hybrydowy (51 punktów).
Jak wynika z testu, rower konwencjonalny to najtańszy środek transportu, a koszt ładowania roweru elektrycznego wynosi od kilkudziesięciu do ok. 150 zł rocznie, nawet na długich dystansach. Pojedyncze przejazdy samochodem elektrycznym w mieście mogą być tańsze niż poruszanie się komunikacją miejską. Natomiast najdroższym elementem użytkowania samochodu w mieście jest parkowanie, które w płatnej strefie parkowania może kosztować ponad 10 000 zł rocznie (przy założeniu parkowania przez 8,5 godziny dziennie w dni robocze).
Rowery, skutery i komunikacja miejska generują najniższą emisję CO2 spośród wszystkich środków transportu biorących udział w teście, przy czym na niektórych trasach komunikacja publiczna, szczególnie metro i autobusy korzystające z buspasów, wyprzedzają samochody spalinowe, podkreślono.
Z kolei karta Arval Mobility Pass, umożliwiająca elastyczne łączenie różnych środków transportu (np. komunikację miejską i mikromobilność), może być wykorzystywana jako benefit pracowniczy, zaznaczono także.
W tegorocznej, drugiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej udział wzięło 42 uczestników, którzy startowali z 6 różnych miejsc Warszawy, podróżując do celu w centrum miasta 7 środkami transportu: samochodem elektrycznym, spalinowym, rowerem konwencjonalnym, rowerem elektrycznym, skuterem elektrycznym, komunikacją miejską, a także dowolnym transportem publicznym, z którego skorzystać można ad-hoc, wykorzystując kartę mobilnościową Arval Mobility Pass.
(ISBnews)