80 proc. przedsiębiorstw podejmuje działania, które mają na celu oszczędzanie energii – takie wnioski płyną z raportu firmy badawczej SW Research przeprowadzonego na zlecenie Enel X. Badanie obejmowało 300 przedsiębiorstw z różnych branż, prawie 60 proc. pochodziło z przemysłu, a na drugim miejscu (14 proc.) był handel.
Raport potwierdza, że coraz więcej polskich firm interesuje się możliwościami oszczędzania energii i aktywnym udziałem w rynku i coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w nowe technologie dostępne na rynku. Kryzys energetyczny i podwyżki cen energii spowodowały, że efektywność energetyczna, własne źródła energii przestały być ekstrawagancją- stały się koniecznością.
Aż 96 proc. ankietowanych deklarowało, że ich firmy inwestują w oszczędzanie energii, 10 proc. inwestuje w we własne źródła OZE. – Postawiliśmy na energię odnawialną nie dlatego, że taka jest moda. Przede wszystkim stwierdziliśmy, że pozwoli nam to obniżyć koszty – wyjaśniał w badaniu menedżer z branży opakowań.
Jedną z możliwości ograniczenia kosztów energii jest Demand Side Response czyli zarządzanie popytem na energię w przedsiębiorstwie. Udział w programie DSR oznacza oferowanie zdolności do czasowej redukcji poboru mocy przez odbiorców energii, aby wspierać stabilne funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego i zapobiegać blackoutom.
To właśnie rosnące koszty energii są największym motywatorem do wprowadzenia nowych, energooszczędnych rozwiązań.
Programy DSR pozwalają na uzyskanie dodatkowych przychodów przedsiębiorstwom, które biorą w nim udział. Otrzymują one wynagrodzenie za gotowość do redukcji poboru mocy w odpowiedzi na wezwanie operatora systemu elektroenergetycznego w przypadku wystąpienia krytycznych deficytów mocy. Program ten pozwala też na łatwiejszą integrację i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
Wiedza o korzyściach płynących z DSR jest coraz większa. W 2020 r. ponad 70 proc. ankietowanych nie wiedziało co to jest, w 2024 tylko 28 proc. nie miało żadnej wiedzy na ten temat. – W Polsce wiele osób deklaruje, że oszczędza energię. Ale do nas, Polaków, najłatwiej przemówić poprzez kieszeń – nie tylko kary czy mandaty, ale też korzyści i oszczędności. Dlatego DSR tak dobrze działa – tłumaczył jeden z ankietowanych menedżerów z branży spożywczej. Czytaj więcej o raporcie i DSR