Spis treści
Zachęcony sukcesem odcinka „fejków polityczno-energetycznych” dla przeciwników transformacji (okazało się, że propozycja dodatków ekologicznych do mięsa i kiełbas miała nawet duży oddźwięk w X-owych postach) – przedstawiam tym razem zestaw propozycji dla zwolenników szybkiej transformacji energetycznej.
Świat wirtualny zaczyna przenikać świat realny i za chwilę może się okazać, że można tworzyć coś nieprawdziwego, co stanie się realne albo przynajmniej zacznie żyć własnym życiem.
Darmowy prąd na Bornholmie
– ponad 100% udział energetyki odnawialnej (głównie wiatr) na tej duńskiej wyspie pozwolił lokalnym władzom na zaproponowanie od początku 2025 roku całkowicie zerowych rachunków dla mieszkańców.
Dochody z eksportu odnawialnej energii oraz stosowanie dużych bateryjnych magazynów uczyniły z Borholmu wręcz „duńską maszynkę do zarabiania pieniędzy na europejskim rynku energii” i w konsekwencji zniesienie nawet opłat za dystrybucję.
Śladem Borholmu za chwilę idą następne duńskie wyspy jak Faister, Mors a nawet Lolland (60 tys. mieszkańców) a dodatkowo szacuje się, że już w 2030 roku około 60% mieszkańców Danii nie będzie płacić żadnych rachunków za prąd.
Atomowe pociągi w USA
Wiele się mówi o SMR-each, tymczasem miniaturyzacja technologii jądrowych idzie bardzo szybko. Amerykańsko-kanadyjska firma „Nucleus Drive Systems Inc” ogłosiła o wprowadzeniu w przyszłym roku na rynek, mikroreaktorów MSNR dla zasilania pojazdów i maszyn.
Opatentowana technologia całkowicie bezpiecznych i bezobsługowych mikro reaktorów sodowych o handlowej nazwie Nucleus MicroReactor została certyfikowana przez NRC i na razie będzie podstawą eksperymentalnego zasilania dla pociągów linii Ontario-Waszyngton.
Ocenia się, że samochody osobowe to jednak rynek dla elektryków, ale duże ciężarówki, lokomotywy jak i statki mogą być zasilane powszechnie przez MSNR już w następnej dekadzie. Obecnie Nucleus Drive Systems Inc prowadzona przez charyzmatycznego wynalazcę Dr. Emily Hawkins zatrudnia ponad 1200 osób i wchodzi na rynek giełdowy.
Kiełbasa z pierścienic nowym przebojem na grilla
Badania wskazują, że konsumenci preferują żywność z dodatkiem z tzw. ekologicznego mięsa. Nowy rozdział Fit for 55 poświęcony żywności wskazuje, że niezbędne jest dodawanie od 2008 r. ekologicznych komponentów do przetworzonego mięsa w postaci mieszanek wegańskich (trawy lub kora drzew) albo owadów lub wysuszonych pierścienic klasy skąposzczetów (np. dżdżownice). Nowa żywność jest nie tylko zdrowa, ale i smaczniejsza, ostatnie badania wskazały, że 87% konsumentów wybiera kiełbasy ze skąposzczetami, a dla 11% nie ma różnicy (tylko 3% woli klasyczne kiełbasy). Dodatki smakowały również zwierzętom domowym.
Wiatraki obowiązkowe na ministerstwach
Wiemy, że już niedługo (w 2029 roku) wszystkie dachy gmachów instytucji publicznych mają być obowiązkowo wyposażone w instalacje fotowoltaiczne. Teraz Komisja Europejska zachęcona polskim programem „Mój Prąd” rozszerza obowiązek także o instalacje małych turbin wiatrowych (o mocy do 30 kW) co daje ogromną szansę na szybki rozwój tej technologii także przez polskie firmy.
Rynek Bilansujący z interwałami 30 sekund
Udana reforma Rynku Bilansującego i duża zmienność cen składnia PSE Operator do wprowadzenia kolejnej fazy reformy. Już w przyszłym roku (14 czerwca) RB rozliczany będzie w okresach 30 sekundowych co znacznie poprawi jego efektywność i przyniesie lepsze wyceny energii. Ocenia się, że możliwe będą nawet chwilowe ceny ujemne na poziomie ponad minus 5000 zł/MWh przez co najmniej 50% doby.
Francuskie reaktory obowiązkowe w całej UE
Ostatnie wypowiedzi liderki Zjednoczenia Narodowego Marie Le Pen nie pozostawiają wątpliwości. Jasno opowiedziała się za kontynuacją a nawet zaostrzeniem kursu Zielonego Ładu proponując całkowitą bezemisyjność Francji już w 2039 roku. Należy jednak zwrócić uwagę na ostry postulat wprowadzenia ceł zaporowych na chińskie panele i wiatraki oraz obowiązkowych preferencji dla francuskich technologii jądrowych w krajach UE. Wydaje się, że przyszła notyfikacja pomocy publicznej w przypadku budowy reaktorów jest możliwa tylko dla francuskiego EPR, co może powodować potencjalne kłopoty dla polskiego programu jądrowego.
Elektrownia Turów największą w Europie elektrownią szczytowo-pompową
Finalnie porozumienie Ministerstwa Przemysłu i MKiS otwiera drogę do konwersji Elektrowni Turów na największa w Europie (4500 MW) jednostkę szczytowo-pompową. Dzięki dogodnemu położeniu i inwestycji ze zmodyfikowanego KPO, wraz z ostatecznym wycofaniem ze spalania węgla (2030 r.) już rok później elektrownia przejmie rolę kluczowego elementu systemu energetycznego Polski, Czech i Niemiec.
Energetyczna autostrada przesyłowa Kijów-Lizbona
– komisja UE zatwierdziła finalnie plan wielkie inwestycji w linie przesyłową 1100 kV przez cała Europę (11 państw). Docelowo planowane połączenie od Kijowa do Lizbony, kosztem 280 mld Euro stanie się kręgosłupem wymiany międzysystemowej w naszej części Europy. Linia ma zostać uruchomiona w 2028 r. (odcinek iberyjski), 2032 r. do Polski i 2035 r. finalnie do Kijowa (o ile pozwolą na to warunki polityczne).
Zielony wodór już tańszy niż szary i błękitny
Wstępne wyniki działania demonstracyjnego systemu elektrolizy i produkcji czystego wodoru w Neustadt w Niemczech pokazują bardzo dobre rezultaty ekonomiczne. Instalacja o mocy 50 MW produkuje wodór o koszcie 0,5 $/kg co jest znacznie tańsze niż typowe pozyskiwanie szarego wodoru z CH4. Kluczem do sukcesu QuantumCell Electrolyzer okazały się nowe materiały – elektrod nanostrukturalny karbid cynku (ZnC₂) z domieszką platyny (Pt) – co z uwagi na radykalne zwiększenie powierzchni aktywnej zwiększa sprawność procesu co finalnie przyczyniło się do redukcji kosztów. Wodorowa rewolucja wydaje się być już coraz bliżej.
Nowy reaktor w Steelwill i Miner’s Oak
Projekt kanadyjskiego SMR pokazuje znaczne wyprzedzenie harmonogramu budowy. Obecnie planuje się pierwsze uruchomienie i oddanie energii do sieci już w czerwcu 2027 r. Dodatkowo wytypowano już kolejne 21 miejsc dla budowy nowych instalacji m.in. w Sharpmeadow, Vlock Wave Point, Monow Ponds, Steel Will, Miner’s Oak i kilka innych.
Stare Miasto bez diesli i benzyniaków
Warszawa idzie śladem Londynu. Po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu, Warszawa idzie dalej. Tak jak w Londynie (tam od 2019 roku) wprowadzana jest tzw. ULEZ (Ultra Low Emission Zone – w Warszawie nawet jeszcze bardziej ekologiczna) – obszar w okolicach Starego Miasta ma być dostępny w godzinach 06:00-23:00 wyłącznie dla samochodów elektrycznych lub hybryd. Po burzliwej dyskusji w Radzie Miasta termin przesunięto z proponowanego 2025 r. na 2027 r., ale utrzymano konieczność wymiany samochodów mieszkańców strefy na ekologiczne (standardowa dopłata 30 tys. zł). Rada Miasta uruchomiła też projekt budowy ładowarek w latarniach ulicznych, których ma być ponad 150 w warszawskiej ULEZ.
W Portugalii zakazano budowy innej energetyki niż OZE
Nowy portugalski rząd Partido da Nova Esperança (PNE – Partii Nowej Nadziei) z premierem João Oliveira na czele, który objął władze po wygranych w tym roku wyborach radykalnie przyśpiesza kurs w zakresie OZE i zakazuje budowy jakichkolwiek instalacji produkcji energii i ciepła innych niż odnawialne. Portugalia ma już 90% energii odnawialnej) i zakłada osiągnięcie pozycji wielkiego eksportera zielonej energii w najbliższym czasie, co ma zapewnić druga największą (po turystyce) pozycję dochodowa w budżecie państwa.
Podaję propozycję fejkowych informacji i oczywiście sam już nie wiem czy w dzisiejszym świecie za chwile albo nie będą żyć własnym życiem albo co gorsza… nie okażą się prawdziwe.