Spis treści
Jeszcze osiem lat temu producent ten był jedną z wielu firm działających w branży fotowoltaiki, która koncentrowała się na produkcji paneli PERC. W ostatnich latach istniejąca od 2009 r. spółka przeżywa jednak ogromny rozkwit. Tylko w tym roku zadebiutowała w dziesięciu nowych krajach, skupiając się w swojej ekspansji przede wszystkim na krajach Unii Europejskiej.
W 2023 r., poprzez oddziały i spółki zależne, firma weszła m.in. do Niemiec, Holandii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Czech a także do Polski. Główne europejskie biuro spółki mieści się w Düsseldorfie, gdzie na stałe zatrudnione jest ok 70 osób. Marka nie zamierza jednak ograniczać się wyłącznie do państw wspólnoty. Jest obecna również w Wielkiej Brytanii, a w drugiej połowie tego roku pojawiła się w Albanii, promując, tak samo jak na innych rynkach, technologię modułów ABC, których wydajność sięga rekordowych w skali świata 24% i osiąga moc 620 watów. To pierwszy krok w budowaniu przez AIKO swojej pozycji na Bałkanach.
– AIKO Solar stawia nie tylko na najnowocześniejsze technologie, ale także na wdrażanie na Bałkanach nowych technologii oraz edukację rynku, zapewniając kompleksowe wsparcie swoim klientom – podkreślał Łukasz Przygucki, dyrektor sprzedaży na region Europy Środkowo-Wschodniej.
AIKO przekonało dystrybutorów
Tak szybka i rozległa ekspansja nie byłaby możliwa bez zainteresowania produktami AIKO ze strony firm zajmujących się dystrybucją. W Albanii producent pojawił się przy wsparciu ze strony firmy Solaron. W Japonii – innym z nowych rynków AIKO – udało się nawiązać współpracę z trzema dużymi graczami – IGUAZU Corporation, WWB Corporation i Marubeni Techno-Systems Corporation. W krajach Beneluksu za sprzedaż paneli solarnych odpowiedzialna jest natomiast od niedawna firma VDH Solar. Jej przedstawiciel podkreślał, że zwiększenie dostępu do wysokowydajnych modułów słonecznych na chłonnych rynkach europejskich to dla niego kluczowa kwestia.
Chęć do współpracy z AIKO ze strony dystrybutorów z całego świata nie jest dziełem przypadku. W 2020 roku AIKO otworzyło w Niemczech centrum badawczo-rozwojowe o nazwie SolarLab Aiko Europe. Producent pracuje w nim nad zwiększeniem wydajności paneli solarnych. Efekt? Przez większość bieżącego roku utrzymuje się na pozycji lidera w rankingu przygotowywanym przez TaiyangNews. W najnowszej, listopadowej odsłonie moduł ABC AIKO znów okazał się najlepszy. Z efektywnością na poziomie 24% wyprzedza on konkurencję średnio o 1,5-2 punktu procentowego.
Wcześniej jury niemieckiego konkursu Red Dot Product Design Award uznało także, że moduły AIKO należą do najładniejszych na rynku. Eksperci docenili fakt, że moduł solarny ABC typu N zaprojektowany przez AIKO jest w eleganckim, jednolitym, czarnym kolorze dzięki usunięciu srebrnych nitek elektrod. Pozwoliło to marce na zdobycie pierwszego miejsca w tym najbardziej prestiżowym konkursie wzornictwa przemysłowego. To pierwszy tak duży sukces jakiegokolwiek modułu XBC w historii.
Trzecie z dużych wyróżnień AIKO miało miejsce na targach Intersolar. AIKO zdobyło tam nagrodę przyznawaną najbardziej innowacyjnym i przełomowym produktom w branży fotowoltaicznej.
Sukces napędzany przez rozwój
Zdobycie Intersolar Award 2023 było prostą konsekwencją pracy, jaką AIKO włożyło w udoskonalanie swoich produktów na przestrzeni ostatnich lat. W centrach R&D pracuje dzisiaj 2300 pracowników AIKO, a sama firma inwestuje w działalność badawczą 3% rocznych przychodów.
W ciągu ostatnich trzech lat AIKO wydało na inwestycje ponad 350 mln dol. Nakłady te szybko rosną, bo w 2022 r. wydatki na rozwój sięgnęły prawie 200 mln dol. co stanowiło wzrost o 112 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Efekty można ująć w liczbach bezwzględnych. AIKO jest dzisiaj w posiadaniu 1020 patentów w ponad 30 krajach i regionach świata.
Podwaliny pod obecne sukcesy zostało położone lata temu, ale większość opisywanych sukcesów miała miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Mijający rok może więc okazać się dla AIKO przełomowy i ułatwić mu realizację kolejnych celów. A te są ambitne.
Poza umacnianiem swojej pozycji w Europie, Azji i Australii, producent ma w planach pojawienie się w Stanach Zjednoczonych i Afryce Północnej. Oprócz tego inwestuje w moce produkcyjne. W ostatnich miesiącach AIKO ogłosiło plany budowy dwóch potężnych fabryk modułów fotowoltaicznych. Ich łączny koszt szacowany jest na ponad 8 mld dol.
I pomyśleć, że stosunkowo niedawno AIKO pracowało nad rozwijaniem fotowoltaicznego portfolio wyłącznie w swojej siedzibie w chińskim Foshan. Miasto toe dzisiaj pełni raczej rolę symbolu – moce produkcyjne i centra rozwojowe marki rozsiane są już po całym świecie, czyniąc z AIKO firmę globalną w każdym tego słowa znaczeniu.
Czytaj także: Rynek fotowoltaiki czekają duże zmiany. Pierwsza już nadeszła