Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Prawo(OLE)
  4. >
  5. Co zrobić, aby OZE skutecznie przyspieszyło?

Co zrobić, aby OZE skutecznie przyspieszyło?

Nowela ustawy o OZE po przyjęciu 6 marca przez rząd powinna teraz trafić do Sejmu. Projekt przepisów wciąż odbiega od ideału, więc to nie koniec batalii o zieloną energetykę. Co więcej, po dymisji wiceministra Andrzeja Piotrowskiego w rządzie nie ma wyznaczonej osoby odpowiedzialnej za OZE. Kto i jak może zatem skutecznie poprowadzić OZE naprzód?
oze ustawa

Liczne spekulacje, które się dotychczas pojawiły, wskazują na trzy możliwe scenariusze:

  • (1) OZE trafi w ręce jednego z funkcjonujących wiceministrów w resorcie energii,
  • (2) mianowany zostanie nowy wiceminister lub ze względu na upływający czas i brak jednoznacznej gwarancji, że ministerstwo energii kolejny raz nie spowolni prac,
  • (3) powołany zostanie pełnomocnik ds. OZE przy Premierze.

Ze względów praktycznych najbardziej korzystna byłaby opcja trzecia.

Po pierwsze, ME reprezentuje, co nie jest tajemnicą,  interesy licznych energetycznych spółek Skarbu Państwa, które bazując na konwencjonalnych źródłach energii, są z definicji przeciwne szybkiemu rozwojowi OZE, gdyż zagrażałoby to ich pozycji. Tak więc można pokusić się o stwierdzenie, iż OZE w Ministerstwie Energii w takim układzie zawsze będzie traktowane jak piąte koło u wozu, bez większych szans na realny rozwój w optymalnym dla kraju scenariuszu. Koordynator z zewnątrz, który miałby silne umocowanie u premiera, mógłby te szanse wyrównać i dać podstawy do równowagi i rozwoju.

Po drugie, temat OZE w świecie nowoczesnej transformacji energetycznej, która szybko zaczęła sięgać i Polski, dotyczy już nie tylko spraw administrowanych przez resort energii. Przykładowo, działania antysmogowe są związane z OZE, zagospodarowanie odpadów rolniczych i rozproszenie źródeł energii na wsiach interesuje ministra rolnictwa, ochrona klimatu i środowiska interesuje ministra środowiska, rozwoju – rozwój polskich innowacyjnych technologii OZE, finansów – finansowe zobowiązania unijne, koszty energii czy wpływy podatkowe, edukacji – sprawy społeczne i wykorzystanie OZE w szkołach, itp. Przykłady można mnożyć. Powołanie pełnomocnika premiera ds. rozwoju OZE dawałoby możliwość koordynacji pomiędzy resortami i szansę na realizację oczekiwań każdego z nich.

Na koniec, po trzecie, aby pomóc ME w bieżących kwestiach regulacyjnych i nie dopuścić do chaosu w projekcie procedowanej noweli i zarazem negatywnego stanowiska branży OZE, banków czy inwestorów, obawiających się braku stabilizacji, konieczne wydaje się podjęcie decyzji o wprowadzeniu koordynacji już dla obecnego etapu procesu legislacyjnego celem wypracowania np. koniecznych autopoprawek do projektu noweli ustawy o OZE w Sejmie.

Dodatkowo, skoro w międzyczasie pojawiła się bardzo potrzebna inicjatywa utworzenia bezpośrednio pod nadzorem premiera programu „Czyste Powietrze”, na czele którego stanął pełnomocnik-koordynator, to dlaczego nie zastosować podobnego rozwiązania w postaci programu rozwoju OZE. Skuteczność działania pełnomocnika powinna być większa, skoro zostałby on wyposażony w tak szerokie kompetencje i działa bezpośrednio w imieniu Prezesa Rady Ministrów.

 

Michał Tarka – absolwent Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz SGH w Warszawie. Przez wiele lat związany z największymi firmami prawniczymi w Polsce. Reprezentował klientów krajowych i międzynarodowych w interdyscyplinarnych procesach inwestycyjnych oraz nadzorował i koordynował wieloosobowe zespoły projektowe z kraju i z zagranicy, gwarantując szybkość i pewność działania. W roku 2016 nominowany do nagrody Clean Energy Awards, jako najlepszy doradca prawny branży OZE w Polsce.

Komisja Europejska szacuje, że między 2021 a 2030 rokiem należy znacznie zwiększyć finansowanie działań, które pozwolą zrealizować klimatyczne zobowiązania z Paryża. Przygotowała plan, jak wspierać inwestycje bardziej wspierające klimat i społeczeństwo. Regulacje będą miały wpływ na cały sektor finansowy, także na działalność przedsiębiorstw.
UE srodowisko
Partner działu Klimat:
"Sośnica” wciąż figuruje na zatwierdzonej przez Brukselę liście jednostek do zamknięcia. Jeśli rząd i Polska Grupa Górnicza będą chciały ją zachować, to potrzebny będzie kolejny wniosek do Brukseli
wegiel gornik
Czy ładowarki Tesli albo stacje przeznaczone tylko dla pracowników biurowca, klientów sklepu czy mieszkańców bloku zostaną uznane za ogólnodostępne zgodnie z ustawą o elektromobilności? Jakie to rodzi konsekwencje prawne i finansowe oraz co trzeba zrobić, aby dana stacja ładowania nie była „ogólnodostępna”? Na te i kilka innych pytań Obserwatora Legislacji Energetycznej odpowiada mec. Filip Opoka z kancelarii DLA Piper.
tech ev ladowarka abb ensprion