We wtorek, 11 lipca 2023 roku, PowerDot i Biedronka uruchomili pierwszą szybką stację ładowania o łącznej mocy 131 kW. Kierowcy skorzystają z niej w drodze z warszawskiego Wilanowa do Konstancina. Powstała na parkingu Biedronki przy ul. Pałacowej 2 w Warszawie.
Do dyspozycji kierowców elektryków są dwa miejsca parkingowe, choć z technicznego punktu widzenia mogłyby się ładować na niej nawet trzy auta jednocześnie. Ładowarka produkcji zielonogórskiej Ekoenergetyki (PowerDot zamówił ich ok. 280) udostępnia bowiem dwa złącza DC o łącznej mocy 120 kW, gdzie jedno auto może korzystać z maksymalnej dostępnej mocy, a dwa auta będą ją dzielić między siebie (w skokach co 30 kW). Do tego na stacji jest gniazdo do którego można podpiąć kabel AC i ładować auto z mocą do 11 kW. Łączna moc z jaką auta mogą korzystać z ładowarki wynosi więc 131 kW. Moc przyłączeniowa stacji to 140 kW.
Identycznych ładowarek do końca 2023 roku PowerDot i Biedronka chcą uruchomić 150, a w 2024 roku ma dojść kolejnych 450 sztuk. Umowa między spółkami opiewa na zbudowanie i oddanie do użytkowania w sumie 600 ładowarek z 1200 punktów ładowania (licząc według miejsc postojowych) do końca 2024 roku. Jeronimo Martins udostępnia miejsca na swoich parkingach bezpłatnie. Zamierza też wprowadzić ofertę promocyjną dla klientów sklepów Biedronka. Z kolei za budowę stacji i jej operatorstwo odpowiada PowerDot, który udostępnia ładowanie odpłatnie.
Za ładowanie na stacjach będzie można zapłacić na kilka sposobów: kartą bankową lub płatnością zbliżeniową w telefonie, kartą lub aplikacją roamingową jednego z dostawców usług ładowania współpracujących z PowerDot (np. kartą Shell Recharge, Charge MyHyundai, BMW Charging etc.), przez aplikacje www, po zeskanowaniu kodu QR, a w ciągu 2 miesięcy także najwygodniejszą formę – przez usługę Autocharge (automatyczne rozpoznawanie auta po podłączeniu do punktu ładowania DC).
Ceny ładowania zależeć będą od rodzaju złącza i sposobu jakim płacimy za sesję ładowania. Standardowe stawki za sesje na uruchomionej dziś stacji ładowania wyniosą za 1 kWh pobranej energii: 2,71 zł (złącze CCS), 2,52 zł (złącze CHAdeMO) lub 1,91 zł brutto (złącze type2). Jednak korzystając z kart roamingowych i abonamentów, może to być np. 1,90 zł za złącze CCS lub 1,20 zł za złącze type2 w usłudze Charge MyHyundai.
Inwestycja sieci Biedronka może znacząco ułatwić użytkowanie aut elektrycznych w Polsce powiatowej. Ze względu na mniejsza siłę nabywczą i większy konserwatyzm mieszkańców mniejszych miejscowości, liczba aut elektrycznych poza dużymi aglomeracjami jest niewielka. W efekcie operatorom stacji ładowania nie śpieszy się, aby tam inwestować w ładowarki. Takie inwestycje mogą przerwać to błędne koło, choć z punktu widzenia operatora stacji ładowania, koszty inwestycji (to kilkaset tysięcy złotych na stację) z pewnością będą się w mniejszych miejscowościach spłacać przez długie lata.
– Aż 70% stacji powstanie przy sklepach Biedronka zlokalizowanych w miastach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców – tłumaczy w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Grigoriy Grigoriev, menadżer PowerDot w Polsce.
Paweł Solecki, kierujący operacjami sieci Biedronka, zapowiedział, że klienci największej w kraju sieci dyskontów będą mogli liczyć także na promocyjną ofertę skierowano bezpośrednio do nich. Szczegóły są jeszcze ustalane.
Łącznie do końca przyszłego roku PowerDot zainwestuje pod samymi Biedronkami ok. 200 mln zł, tworząc infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych o łącznej mocy ponad 70 MW.
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o elektromobilności, zarządcy budynków komercyjnych, dysponujących parkingami na przynajmniej 20 aut, do końca przyszłego roku powinni postawić u siebie przynajmniej jedną stacje ładowania.