Menu
Patronat honorowy Patronage

GreenWay przejmuje sieć ładowania aut elektrycznych Revnet

Największa sieć szybkich stacji ładowania w Polsce, GreenWay, przejmie wszystkie 70 stacji sieci Revnet, rozwijanej przez firmę z branży fotowoltaicznej − Rawicom. GreenWay będzie je sukcesywnie zamieniać na szybkie. Rozgląda się też za kolejnymi akwizycjami. Do 2025 roku chce mieć łącznie 600 stacji o mocy 100 i 150 kW.

Po pozyskaniu 85 mln euro w kolejnej rundzie finansowania, GreenWay nie tylko zwiększa moc istniejących stacji ładowania i buduje kolejne, ale też konsoliduje rynek. Przejmuje właśnie jedną z największych sieci stacji ładowania na polskim rynku – Ravicom. Podbydgoska spółka zbudowała dotychczas 70 stacji (oferując możliwość ładowania ok. 140 aut jednocześnie), ale jakiś czas temu wstrzymała już dalszy rozwój i rozglądała się za chętnym do przejęcia.

Po przejęciu stacje AC będą zmieniane na DC

Revnet to dziś głównie sieć ładowarek AC (wolniejszych). Firma stawiała w jednej lokalizacji od 2 do 18 takich punktów ładowania o mocy 22 kW każdy. Celowała głównie w galerie handlowe i sklepy sieci Makro. Oferowała przy tym dość niskie ceny (1,09 zł/kWh brutto). Na stacjach AC, które są obciążone zwykle mocą 6-11 kW i to najwyżej przez kilka godzin na dobę, trudno jest jednak zarobić. Takie stacje generują po prostu niewielkie przychody, dostarczając w ciągu każdej godziny niewielką ilość energii po niskich cenach.

− Będziemy chcieli sukcesywnie zmieniać istniejące punkty AC na DC. Dzięki znacznie większemu wykorzystaniu takie stacje będą w stanie na siebie zarobić – tłumaczy w rozmowie z WysokieNapiecie.pl Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Nadal jesteśmy też zainteresowani akwizycjami – dodaje.

Firma kilka miesięcy temu złożyła już nawet ofertę zakupu innej sieci – PGE Nowa Energia, ale państwowy koncern energetyczny odrzucił ofertę GreenWay’a i postawił spółkę w stan likwidacji.

Stacje Revnet będą dostępne w aplikacji GreenWay

Przejmowane stacje sieci Revnet będą sukcesywnie zmieniać barwy na GreenWay, a wraz z nimi przejdą one pod zarządzanie przez system GreenWay’a. Cały proces powinien zakończyć się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Zmiana nie powinna mieć większego wpływu na klientów Rawicomu, bowiem zdecydowana większość z nich z pewnością ma już także konto w sieci GreenWay. Dostęp do przejmowanych stacji będzie za to łatwiejszy, bowiem Revnet nie udostępniał ich na żadnej platformie roamingowej, a więc nie mogli z nich korzystać kierowcy mający np. karty producentów samochodowych (np. BMW Charging, Kia Charge, We Charge), czy Shell Recharge. Teraz się to zmieni, bo GreenWay oferuje swoje stacje także innym dostawcom usług ładowania.

Rawicom nie rezygnuje jednak całkowicie z rozwoju w obszarze elektromobilności. − Bardzo się cieszę, że oddajemy owoc naszej kilkuletniej pracy w dobre ręce – mówi Adam Hłond współwłaściciel i członek zarządu Rawicomu. −  Pragnę podkreślić, że nasza firma nadal pozostaje na rynku elektromobilności, skupiając się na dostarczaniu klientom wysokiej klasy urządzeń i infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych oraz świadczenia usług montażu i serwisu. Cały czas rozwijamy nasz główny kierunek, w którym od wielu lat się specjalizujemy, jakim jest budowa wielkoskalowych farm fotowoltaicznych – dodaje.

GreenWay chce mieć 600 stacji o mocy 100-150 kW

Natomiast GreenWay, poza akwizycjami, szykuje też dynamiczny rozwój organiczny. Poza dalszym wzrostem liczby lokalizacji, stawia teraz na wzrost mocy ładowania istniejących stacji. Większość nowych modeli aut elektrycznych oferuje już ładowanie z mocą 100-200 kW, podczas gdy większość stacji GreenWay’a dostarcza tylko 50 kW. To sprawia, że kierowcy, zamiast np. 10 minut na ładowarce, muszą spędzić na niej pół godziny, a spółka – rozliczająca ich za pobraną energię – zarabia mniej.

− W tym roku zdążyliśmy uruchomić już ponad 30 ładowarek i nie zwalniamy tempa. Kolejne w planach jest uruchomienie aż 90 nowych stacji ładowania i zwiększenie mocy 60 stacjom znajdującym się już w naszej sieci. Oznacza to, że kierowcy w Polsce będą mieli do dyspozycji około 180 nowych punktów ładowania, oraz zwiększoną moc w przybliżeniu 120 już istniejących. Do 2025 roku zamierzamy uruchomić ponad 600 stacji o mocy 100 i 150 kW. Duża część z nich będzie znajdowała się w tzw. hubach, czyli w jednej lokalizacji oferować będziemy po kilka lub nawet kilkanaście punktów ładowania – wyliczała w marcowej rozmowie z nami Samanta Piernicka, rzeczniczka prasowa GreenWay’a.

GreenWay Polska jest częścią międzynarodowej grupy GreenWay, działającej w obszarze elektromobilności. Jest to najintensywniej rozwijająca się sieć ładowania samochodów elektrycznych w środkowym regionie Europy. Firma istnieje od 2011 roku (w Polsce od 2016 roku) i stawia sobie za cel upowszechnienie pojazdów elektrycznych. Obecnie w sieci GreenWay znajduje się ponad 532 publicznych stacji ładowania, z czego 445 w Polsce (wliczając w to 70 zakupionych od Revnet). Są to w znacznej większości stacje szybkiego ładowania o dużej mocy.

Partnerzy portalu

Zielone technologie rozwijają:
Polski offshore wspiera:
Technologie wspiera:

Partnerzy portalu

Technologie wspiera:
Klimat wspiera:
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Mocy z odnawialnych źródeł w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym szybko nam przybywa, ale możliwości jej magazynowania już nie. Pytania dotyczące budowy nowych elektrowni szczytowo-pompowych będą wracać coraz częściej.
Elektrownia szczytowo-pompowa Porąbka-Żar. Fot. PGE
Technologie wspiera:
Zielone technologie rozwijają:
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Tydzień Energetyka: Nie ma przekonania, że likwidacja obliga obniży ceny; Parlament Europejski dogadał się w sprawie ETS; Niemcy szykują się na kryzys gazowy
Energy concept. Electric lamp on paper background with business chart
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Partnerzy portalu