Menu
Patronat honorowy Patronage

Mój Elektryk: jak uniknąć cofnięcia wniosku o dotację do auta elektrycznego?

Chociaż program Mój Elektryk funkcjonuje od wielu miesięcy, to łączna liczba wypłaconych dotacji do samochodów elektrycznych wciąż jest niewielka. Początkowo nawet co drugi wniosek był cofany do poprawy. WysokieNapiecie.pl poprosiło więc NFOŚiGW, BOŚ Bank i PKO Leasing o wskazanie przyczyn i podpowiedzi jak uniknąć błędów, aby wnioski o dotacje do aut elektrycznych były szybko zatwierdzane.

Do tej pory NFOŚiGW wypłacił dofinansowania do zakupu samochodów elektrycznych w programie Mój Elektryk dla nieco ponad tysiąca osób fizycznych, przedsiębiorstw i innych instytucji (np. samorządowych). To niewiele jak na wiele miesięcy funkcjonowania programu wsparcia. Zainteresowanie dofinansowaniem jest jednak znacznie większe. Tylko jedna z firm wynajmujących samochody przekazała nam, że wpłynęło do niej już 2,5 tys. zapytań o auta całkowicie elektryczne z dopłatą z programu Mój Elektryk. Liczba złożonych już wniosków o dotacje we wszystkich firmach leasingowych i narodowym funduszu także wielkokrotnie przekracza już liczbę wypłaconych dotacji. Dlaczego więc akceptacja wniosków i wypłaty idą tak powoli?

NFOŚiGW wylicza błędy we wnioskach w programie Mój Elektryk

− Prawie połowa wniosków została odesłana do uzupełnienia lub korekty – przyznaje, w odpowiedzi na pytania WysokieNapieice.pl, biuro prasowe Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. − Najwięcej wniosków zostaje odesłanych do uzupełnienia z uwagi na załączenie pozwolenia czasowego zamiast skanu dowodu rejestracyjnego pojazdu. Drugim, najczęściej popełnianym uchybieniem jest brak załączenia dowodu potwierdzającego opłacenie polisy ubezpieczeniowej. Kolejnym – nieprawidłowo wypełnione/podpisane pełnomocnictwo do złożenia wniosku przez współwłaściciela pojazdu – wylicza przyczyny opóźnień w rozpatrywaniu wniosków składanych bezpośrednio do NFOŚiGW. Przypomnijmy, że w ten sposób składane są tylko wnioski przy zakupie auta (za gotówkę lub na kredyt) przez beneficjentów.

BOŚ wylicza najczęstsze powody cofnięcia wniosków i podpowiada jak uniknąć błędów

Jednak podobnie sytuacja ma się także przy wnioskach składanych do BOŚ Banku za pośrednictwem firm leasingowych. WysokieNapiecie.pl było jedną z pierwszych firm, która wnioskowała o dopłaty do wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego z dopłata z programu Mój Elektryk. W naszym przypadku, podobnie jak w przypadku wielu innych firm, które robiły to równolegle, formalności zajęły wiele tygodni. Jednak BOŚ i leasingodawcy zapewniają, że to efekt docierania się wszystkich stron tego procesu i sprawy toczą się coraz szybciej. Zapytaliśmy więc bank o powody dotychczasowych opóźnień i zmiany jakie BOŚ wdraża, aby proces przyśpieszył. Bankowcy podpowiadają także na co zwrócić szczególną uwagę, aby wnioski były rozpatrywane szybciej.

− Lista obszarów, w których mogą pojawić się błędy w wypełnianiu wniosków o dopłatę do leasingu w programie „Mój elektryk” to:

  1. Błędna kwota wnioskowanej dotacji.
  2. Rozbieżność dot. kwalifikowalności VAT.
  3. Niespójność danych we wnioskach i sprawozdaniu.
  4. Niezgodności w sprawozdaniu.
  5. Błędne lub niepełne dane wnioskodawcy.
  6. Błędne zaokrąglenia kwot podawanych we wniosku.
  7. Niekompletność wniosku przekazanego do banku.
  8. Brak parafowania wszystkich stron wniosku.
  9. W przypadku wniosku złożonego przez Klienta w sposób elektroniczny, brak podpisu kwalifikowanego.
  10. Rodzaj leasingu we wniosku o dofinansowanie niezgodny ze sprawozdaniem przekazanym przez fundusz leasingowy (FL).
  11. Brak oświadczenia wnioskodawcy o pozostaniu w związku małżeńskim, brak zgody współmałżonka na przyjęcie dofinansowania.
  12. Model pojazdu niezgodny ze sprawozdaniem i wnioskiem.
  13. Niestosowanie pliku sprawozdania przekazanego przez bank (zindywidualizowanego dla każdej FL).
  14. Brak przekazania sprawozdania w wersji PDF.

− wylicza Bank Ochrony Środowiska.

Eksperci BOŚ, na prośbę WysokieNapiecie.pl, przygotowali także kilka podpowiedzi dla firm leasingowych i beneficjentów, które powinny przyśpieszyć procedurę. Jak więc unikać błędów we wnioskach?

  1. Wprowadzenie tzw. „bramki jakości” przed wysyłką wniosków wraz z sprawozdaniem do banku.
  2. Stosowanie przez osoby przyjmujące wniosek o dotację przygotowanego przez bank i zatwierdzonego przez NFOŚiGW kalkulatora.
  3. Stosowanie wzoru Oświadczenia i zgody współmałżonka przygotowanego przez bank.
  4. Wstawienie/zastosowanie we wzorze wniosku o dotację w sekcji Załączniki checkbox – pozwalającego wskazanie dotyczy/nie dotyczy.
  5. Udostępnienie przez FL klientom możliwości składania podpisu kwalifikowanego.
  6. Udostępnienie i wypełnianie wniosku w formie elektronicznej.

Jak wynika z informacji WysokieNapiecie.pl, BOŚ Bank zatrudnił także nowe osoby do obsługi rosnącej liczby wniosków.

PKO Leasing chwali się 95% skutecznością składanych wniosków

W praktyce widać, że – przynajmniej na początkowym etapie funkcjonowania programu wsparcia – istotne znaczenia miało podejście leasingodawców. Chociaż Arval, za pośrednictwem którego staraliśmy się o dofinansowanie do wynajmu auta elektrycznego, wystartował w programie jako jedna z pierwszych instytucji, to znaczna część wniosków składana za jego pośrednictwem była cofana do poprawy, co skutkowało wielotygodniowymi opóźnieniami w odbiorze aut z dofinansowaniem. Z kolei PKO Leasing niedawno pochwalił się, że aż 95% składanych za jego pośrednictwem wniosków jest akceptowana przez BOŚ.

− Trzeba pamiętać, że tylko perfekcyjnie wypełniony wniosek zostaje zaakceptowany, co pozwala przejść do kolejnych etapów realizacji projektu. Każda poprawka wydłuża czas finalizacji umowy, a więc również przekazania auta klientowi, o min. 10 dni – tłumaczy Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.

− Realizacja ścieżki proceduralnej w programie Mój Elektryk, choć nie należy do najłatwiejszych, jest w pełni uzasadniona. Mówimy tu o poważnym programie przewidzianym na lata. Do rozdysponowania są publiczne pieniądze, łączna suma dofinansowania nabycia samochodów elektrycznych w leasingu i wynajmie długoterminowym opiewa na kwotę 500 mln zł. Proces przyznania dotacji jest wieloetapowy, zaangażowanych jest kilka instytucji, które realizując swoje zadania, wykonują szereg czynności wymagających czasu – Matelski broni jednak wymogów proceduralnych przygotowanych przez BOŚ, NFOŚiGW i ministerstwo klimatu.

Mój Elektryk w pytaniach i odpowiedziach

Bank Ochrony Środowiska przygotował też zestaw pytań i odpowiedzi, które pojawiły się na początku wdrażania programu, który udostępnia na swojej stronie.

Z kolei podstawowe informacje nt. programu, samochodów elektrycznych podlegających wsparciu, wysokości dotacji i sposobie jej kalkulacji można znaleźć w zestawie pytań i odpowiedzi zamieszczonym na rządowej stronie programu.

Partnerzy portalu

Tydzień Energetyka: Prawie jedną czwartą paliwa do diesli importujemy z Rosji; Koreańczycy złożyli atomową ofertę; Więcej morskiego wiatru w PEP 40; Holandia i Finlandia ograniczają import energii z Rosji

Partnerzy portalu

Technologie wspiera:
Rynek energii wspiera:

Partnerzy portalu

Zielone technologie rozwijają:
Fotowoltaikę wspiera:

Partnerzy portalu

Zielone technologie rozwijają:

Partnerzy portalu