Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Patronaty
  4. >
  5. Nowe etykiety energetyczne sprzętu AGD – z myślą o oszczędności

Nowe etykiety energetyczne sprzętu AGD – z myślą o oszczędności

Urządzenia AGD mają znaczący wpływ na bilans energetyczny domu. To w nich tkwi duży potencjał oszczędności energii. Wymieniając stary sprzęt na nowy w najlepszej dostępnej klasie energetycznej, zyskujemy wiele benefitów – nie tylko finansowych, lecz także środowiskowych. Teraz w sklepach nie zobaczymy już jednak charakterystycznych plusów na etykietach energetycznych. Od 1 marca 2021 roku obowiązują bowiem nowe oznaczenia z uproszczoną skalą od A do G.
baner wysokienapiecie Applia baner 700x200

Na przełomie ostatnich lat nastąpił ogromny rozwój branży AGD. Za sprawą wielu innowacji, kolejne urządzenia debiutujące na rynku są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, SMART oraz energooszczędne. Sprzęty produkowane dziś w polskich fabrykach zużywają nawet o 80% mniej prądu lub wody w porównaniu do tych sprzed 15 lat, co przekłada się na oszczędności dla ich użytkowników.

Odzwierciedleniem zmian są etykiety energetyczne, na których, w związku z postępem technologii, zaczęło brakować miejsca na oznaczanie nowych, jeszcze bardziej energooszczędnych rozwiązań. Dlatego Komisja Europejska zdecydowała się na likwidację plusów i powrót do czytelnej, siedmiopunktowej skali od A do G, pozostawiając najwyższe oznaczenia puste. Najbardziej energooszczędne obecnie urządzenia trafiły zatem do klasy D, choć zupełnie nie zmieniła się ich jakość ani wydajność. Efekty przeskalowania dla głównych grup produktowych, tj.: pralek, zmywarek, lodówek, pralko-suszarek oraz telewizorów, widoczne są w sklepach już od marca 2021 r.

Na nowych etykietach energetycznych pojawiają się kody QR, które prowadzą do specjalnej bazy produktów EPREL, gdzie każdy konsument może sprawdzić szczegółową charakterystykę produktu. Cechy danego rozwiązania prezentują zaś nowe, bardziej czytelne piktogramy (np. wydajność cyklu prania, pojemność, zużycie wody) dostosowane do typu urządzenia. Wprowadzono również dodatkowo oznaczenie skali klas hałasu od A do D.APPLiA NOWE ETYKIETY CZAS NA ZMIANĘ infografika oszczednosci na nowym AGD

Wymiana etykiet na nowe była podyktowana troską o dobro konsumentów. Co więcej, pozostawienie najwyższych klas energetycznych pustych daje jeszcze większy impuls do działania producentom AGD, aby szukać nowych ekonomiczny, ekologicznych, a przede wszystkim energooszczędnych rozwiązań. Co prawda, będziemy potrzebować trochę czasu, żeby przyzwyczaić się do zmian, zwłaszcza braku charakterystycznych plusów przy klasie A, ale jestem pewien, że wszystkim ostatecznie wyjdzie to na dobre. Branża AGD za chwilę znów nas zaskoczy kolejnymi innowacjami, które zapełnią najwyższe klasy energetyczne – tłumaczy Wojciech Konecki, Prezes związku producentów AGD, APPLiA Polska,  organizacji prowadzącej kampanię edukacyjną „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ!”, mającą „oswoić” konsumentów z nowym sposobem etykietowania AGD.

W poniedziałek, 1 marca br., w Ministerstwie Klimatu i Środowiska odbyła się konferencja prasowa na temat zmian w etykietowaniu AGD. Wziął w niej udział Minister Klimatu i Środowiska – Michał Kurtyka oraz Prezes Zarządu Związku Producentów AGD, APPLiA Polska – Wojciech Konecki. Podczas spotkania został podjęty m.in. temat znaczenia etykiet energetycznych dla konsumentów. Prezes Konecki zaproponował stworzenie programu wsparcia wymiany przestarzałego AGD w Polskich domach w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co przyczyni się do łagodzenia skutków podwyżek prądu w gospodarstwach domowych. Na koniec został zaprezentowany film, promujący nowe oznaczenia wśród konsumentów z udziałem Pawła Orleańskiego (materiał dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=d2WGE8s1Rcw), który powstał w ramach kampanii „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ” z inicjatywy APPLiA Polska.

Więcej informacji o nowych etykietach energetycznych dostępnych jest na stronie: www.etykietaenergetyczna.pl

***

Patronat honorowy nad kampanią „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ” sprawuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Patronami Merytorycznymi są: Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii i Krajowa Agencja Poszanowania Energii. Patroni Medialni akcji to: agdmaniak.pl, agdrtv24.pl, Cztery Kąty, Domosfera.pl, Energia i Recykling, Infoprodukt.pl, portalkomunalny.pl. kuchenny.com.pl, Kuchnie i Łazienki Inspiracje, Living Room, pasywny-budynek.pl, wysokienapiecie.pl.

***

APPLIA Polska skutecznie reprezentuje branżę producentów i importerów AGD w Polsce, aktywnie uczestnicząc w dialogu społecznym. Związek jest inicjatorem Kodeksów dobrych praktyk branży AGD, ekspertem m.in. w kwestiach gospodarki obiegu zamkniętego i efektywności energetycznej oraz założycielem i głównym akcjonariuszem ElektroEko S.A. – największej organizacji odzysku sprzętu elektronicznego w Polsce. Prowadzi działania edukacyjne, a obecnie realizuje kampanię informacyjną na temat zmian w etykietowaniu energetycznym sprzętów AGD.

 

 

Za kontakty z mediami odpowiada:

Melania Wojas

Tel. (22) 781 40 51

Tel. kom. 537 336 447

mail: [email protected]

Duński operator przesyłowy Energinet zakończył wykup terenów na Jutlandii, Fionii i Zelandii pod lądową część gazociągu Baltic Pipe. Część właścicieli będzie się jeszcze walczyć o wysokość odszkodowania. Jednak Energinet ma już prawo do zakopania rur.
gaz system BP12
To największy, najdroższy i prawdopodobnie najbezpieczniejszy samochód osobowy Volvo. Ale czy do się to pogodzić z ekologią, jak chcieliby tego Szwedzi? Czy to już wymierający gatunek luksusu, skoro za kilka lat wszystkie modele tej marki mają być w 100% elektryczne? Oto test hybrydy plug-in Volvo XC90 T8 pokazujący realne spalanie, zużycie energii elektrycznej i zasięg na baterii tego SUV-a segmentu premium.
volvo xc90 phev bok
Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera: