Menu
Patronat honorowy Patronage

Bliżej „zielonego diesla” w Polsce

Orlen kupił licencję na produkcję ze zużytego oleju roślinnego biokomponentu dodawanego do paliwa. Rozważa zastosowanie tego rozwiązania w Płocku, gdzie mogłaby powstać instalacja współuwodornienia. Technologia może na lata pomóc krajowym koncernom w wypełnieniu zobowiązań dotyczących udziału odnawialnej energii w transporcie.

Analizowana inwestycja w Płocku mogłaby być przełomowa dla rynku biopaliw i dla kierowców. Technologia uwodornienia olejów roślinnych – HVO jest już powszechnie stosowana na rynku europejskim. HVO z powodzeniem zastępuje ropę i diesla.Co ważne, HVO nie ma ograniczeń technologicznych do stosowania w silnikach Diesla. Pomaga koncernom naftowym wywiązywać się z obowiązku stosowania odnawialnej energii w transporcie. A z tym są duże trudności – postępuje to znacznie wolniej niż w energetyce. Szacuje się, że OZE w europejskim transporcie stanowią niewiele ponad 8 proc. Najnowszy szacunek Eurostat za 2018 rok w przypadku Polski to zaledwie 5,6 proc.

Paliwo z odpadów

Główną alternatywą dla paliw kopalnych w transporcie są biopaliwa – odpowiadają za ok. 84 proc. OZE. Surowcem do ich produkcji są w większości rożnego rodzaju zboża, np. w Polsce jest to głównie rzepak. To biopaliwa pierwszej generacji, jednak zgodnie z europejską Dyrektywą o Odnawialnych Źródłach Energii  RED II, poziom stosowania tych biopaliw zostanie zamrożony. Wzrosnąć ma znaczenie biopaliw drugiej generacji – produkowanych np. z odpadów, alg, celulozy. Biopaliwa drugiej generacji można liczyć podwójnie, więc ich szersze zastosowanie dałoby szybki postęp w realizacji obowiązku. Przeszkodą są koszty.

Czytaj także: Czy „zielony” diesel pomoże na kłopoty z OZE w transporcie?

Orlen Południe podpisał w tym roku umowę z firmą Clariant, która rozwija produkcję etanolu z celulozy. To rozwiązanie dla benzyn. Najważniejszy jest jednak diesel. Tu Orlen podpisał z firmą Axens umowę na wykorzystanie technologi Vegan, która może wykorzystywać w procesie różne tłuszcze – roślinne, zwierzęce, olej z alg. W przypadku Płocka w grę wchodzi na pewno olej roślinny i olej posmażalniczy. W procesie powstaje odnawialny ON o niskiej gęstości i wysokiej liczbie cetanowej. To może być także odnawialne, bezsiarkowe paliwo do silników odrzutowych – podaje Axens, który należy do francuskiej grupy IFPEN, wyspecjalizowanej w badaniach i szerokim zastosowaniu rozwiązań dla OZE. W zależności od wykorzystanego surowca HVO można zaliczać do biopaliw pierwszej bądź drugiej generacji.

Biopaliwa w transporcie

W transporcie OZE przebija się bardzo powoli, a nowe technologie nie są konkurencyjne do najtańszych rozwiązań opartych o biopaliwa ze zbóż. Jak dotąd dominującym biokomponentami w Polsce jest biodiesel – czyli estry metylowe wytwarzane głównie z rzepaku. W ubiegłym roku wykorzystano prawie 1,2 mln ton bidiesla. Drugie miejsce z wynikiem prawie 265 tys. ton zajmuje bioetanol dodawany do benzyny. W 2017 roku po raz pierwszy wykorzystano w Polsce HVO – choć były to niewielkie ilości – 11 tys. ton.

Czytaj także: Energetyczna porażka Polski?

W Europie w tym roku wykorzystane zostanie ok. 3 mln ton HVO. W Polsce możliwości produkcyjne to jak na razie ok. 25 tys. ton. Do nadrobienia jest duży dystans. Analizowana w Płocku instalacja może przynieść ok. 300 tys. ton. To jednak wydatek liczony w setkach milionów dolarów. Decyzja o realizacji projektu – według wcześniejszych zapowiedzi – ma być podjęta w przyszłym roku.

 

Technologie wspiera:
Program dotacji do instalacji słonecznych "Mój prąd", jak żaden inny, rozpropagował wśród Polaków fotowoltaikę. Nie tylko zachęca właścicieli domów do produkcji "zielonego" prądu we własnej mikroinstalacji, ale też otwiera przed nimi możliwości szerszego wykorzystania OZE. Co można jeszcze zrobić? Na to pytanie prezes NFOŚiGW i zaproszeni eksperci odpowiadali podczas debaty zorganizowanej wraz z portalem WysokieNapiecie.pl.
Portal WysokieNapiecie.pl odnotował w 2019 roku ponad 11 mln odsłon (bez uwzględniania kilkudziesięciu portali partnerskich). Nasze analizy i opinie setki razy były cytowane przez wszystkie największe media w Polsce i kilka zagranicznych, a do rąk naszych dziennikarzy trafiły kolejne statuetki i nominacja w prestiżowym konkursie na najlepszą książkę ekonomiczną roku.
Stacja TVP Info na swojej stronie internetowej omawia artykuł portalu WysokieNapiecie.pl poświęcony testom elektrycznych ciężarówek zasilanych trakcją elektryczną na podberlińskim torze, w ramach programu eHighway Siemensa i Volkswagena.