Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Prawo(OLE)
  4. >
  5. Akcyza na auta hybrydowe o połowę niższa od 1 stycznia 2020

Akcyza na auta hybrydowe o połowę niższa od 1 stycznia 2020

Zgodnie z opublikowaną właśnie nowelizacją ustawy akcyzowej zwykłe hybrydy i hybrydy plug-in o pojemności silnika od 2 do 3,5 litrów od początku 2020 roku będą obciążone o połowę niższą stawką akcyzy. W gorszej sytuacji znajdą się – bardziej ekologiczne – hybrydy plug-in z silnikami do 2 litrów.
akcyza samochody hybrydowe 2020

W poniedziałek, 4 listopada, w Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to, że zmiany w wysokości akcyzy dla samochodów hybrydowych wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku.

Ustawa przewiduje, że o połowę niższa stawkę akcyzy trzeba będzie zapłacić za wszystkie zwykłe hybrydy o pojemności silnika do 3,5 litrów, w tym także auta z silnikami Diesla wyposażone w system mild hybrid (MHEV), zwane też w Polsce łagodnymi hybrydami.

akcyza samochody hybrydowe 2020

Obniżka dotyczyć będzie także hybryd ładowanych z gniazdka (PHEV) o pojemności silnika od 2 do 3,5 litra, które do tej pory nie mogły liczyć na żadne preferencje ze strony rządu, podczas gdy PHEV-y o pojemności do 2 litrów zostały całkowicie zwolnione z akcyzy do 1 stycznia 2021 roku. To był jeden z powodów dla którego japońskie Mitsubishi wycofało z polskiego rynku nowy model Outlandera PHEV (najlepiej sprzedającego się PHEV-a w Europie), którego pojemność silnika wzrosła z 2 do 2,4 litrów.

Zobacz więcej: SUV ładowany z gniazdka – zasięg i zużycie energii. Test Outlandera PHEV

Co ciekawe, obniżka akcyzy o połowę będzie bezterminowa i nie będzie dotyczyć… hybryd plug-in o pojemności silnika poniżej 2 litrów. W efekcie od 2021 roku bardziej ekologiczne PHEV-y będą obciążone wyższą akcyzą niż mniej ekologiczne zwykłe (HEV) bądź miękkie (MHEV) hybrydy.

Zobacz więcej: Prezydent podpisał Lex Lexus. Preferencyjne podatki dla SUV-ów i… diesli

Zmiany dotyczyć będą zarówno samochodów nowych (w 2018 roku zarejestrowano ich ponad 0,5 mln), jak i sprowadzanych do Polski (w 2018 roku było to ponad 0,9 mln szt.).

akcyza samochody hybrydowe ev phev ceny

Jeżeli sprzedawcy samochodów obniżą ich ceny o wartość obniżonej akcyzy, klienci będą mogli zaoszczędzić od ok. 1 tys. zł w przypadku hybrydowej Toyoty Yaris do kilkudziesięciu tysięcy złotych w przypadku hybrydowych limuzyn, SUV-ów i aut sportowych takich marek jak Lexus, BMW, Audi czy Porsche.

Zobacz także: Niższa akcyza na hybrydy. Porsche tańsze o 40 tys. zł, ale Toyota zaoszczędzi miliony

Nie wiadomo jednak jak ustawa wpłynie na przyszłoroczny budżet państwa. Podczas prac nad przepisami wiceminister finansów Tadeusz Kościński nie był w stanie tego nawet oszacować. Poinformował jednak, że od stycznia do lipca 2019 roku wpływy z akcyzy osiągnęły 1,8 mld zł, czyli 61 proc. z planowanych tegorocznych przychodów z tego tytułu. Dla porównania w całym 2018 roku było to 2,9 mld zł, w 2017 roku 2,6 mld zł, a w 2016 roku 2,3 mld zł.

akcyza samochody hybrydowe ev 2019

Według szacunków portalu WysokieNapieice.pl niższa akcyza od przyszłego roku będzie oznaczać od 100 do 200 mln zł niższe przychody budżetowe. To ile z tego zostanie w kieszeni kierowców będzie zależało jednak od polityki cenowej sprzedawców i importerów samochodów.

Według danych ACEA udział aut hybrydowych w rejestracjach nowych samochodów osobowych należy w Polsce już dziś do najwyższych w Europie i wynosi blisko 6 proc., a więc więcej niż np. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii czy krajach Beneluksu.

Zobacz także: Dotacje do aut elektrycznych dla firm utknęły? Ministerstwa wyjaśniają

Według raportu AAA AUTO, opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, od stycznia do września tego roku w Polsce pojawiło się 11,7 tys. ofert sprzedaży modeli aut z silnikiem hybrydowym. Mediana ceny oferowanego samochodu hybrydowego na sprzedaż w tym okresie wynosiła 79.900 zł, mediana przebiegu 58 tys. km, a mediana wieku niespełna 3 lata.

Portale powołują się na artykuł dotyczący błędu w ustawie niedawno podpisanej przez prezydenta oraz wyliczenia dotyczące cen samochodów hybrydowych po obniżeniu akcyzy. 
internet wmediach
Rozstrzygnięcia w sprawie finansowania energetyki jądrowej w Polsce powinny zapaść "w ciągu najbliższych miesięcy", poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.
atomVCSummer lipiec 2015
Rynek energii rozwija: