Menu
Patronat honorowy Patronage
  1. Główna
  2. >
  3. Energetyka konwencjonalna
  4. >
  5. Gaz
  6. >
  7. Katar w sprawie LNG stawia na ilość

Katar w sprawie LNG stawia na ilość

Katar znacząco zwiększy produkcję i eksport skroplonego gazu. Rosnąca podaż i konkurencja na globalnym rynku skłoniły Katarczyków do sięgnięcia po nowe złoża. Katar to na razie jedyny dostawca LNG do terminala w Świnoujściu. Dzięki nowemu kontraktowi z Qatargasem do polskiego systemu przesyłowego trafią dodatkowe ilości gazu, który ma szanse być tańszy.

gaz LNG Katar global

Katar znacząco zwiększy produkcję i eksport skroplonego gazu. Rosnąca podaż i konkurencja na globalnym rynku skłoniły Katarczyków do sięgnięcia po nowe złoża. Katar to na razie jedyny dostawca LNG do terminala w Świnoujściu. Dzięki nowemu kontraktowi z Qatargasem do polskiego systemu przesyłowego trafią dodatkowe ilości gazu, który ma szanse być tańszy.

Władze Kataru postanowiły znieść własne embargo sprzed 12 lat na eksplorację i zagospodarowanie tzw. Pola Północnego. To należąca do Kataru część podmorskiego pola South Pars, uważanego za największe pojedyncze złoże gazu ziemnego na świecie. Emirat eksportuje dziś rocznie ok. 100 mld m sześc. gazu jako LNG, ale konkurenci z Australii depczą mu już po piętach. A w perspektywie dwóch-trzech lat na rynku mogą pojawić się poważne ilości skroplonego gazu z USA. Prawdopodobnie oznacza to spadek cen i obniżenie się rentowności eksportu. Dlatego też Katarczycy postanowili naruszyć odłożone na „czarną godzinę” zasoby, aby ilością zrekompensować sobie spadającą cenę.

gaz LNG Katar globalW perspektywie 2020 r. eksploatacja Pola Północnego powinna dać ok. 20 dodatkowych miliardów m sześc. gazu rocznie i to po konkurencyjnej cenie. Niską cenę gazu Katarczycy zazwyczaj odbijają sobie poprzez zagospodarowanie wydobywanych równolegle innych produktów – etanu, propanu i butanu oraz kondensatu. Ich sprzedaż bądź przeróbka jest na tyle zyskowna, że katarskie firmy wydobywcze mogą sprzedawać gaz taniej, aby nie tracić rynku.

Katar ostatnio sporo inwestuje w przetwarzanie węglowodorów, jest m.in. znaczącym producentem nawozów, w których główny wkład (zarówno surowcowy jak i cenowy) stanowi gaz. Według analizy Oxford Institute for Energy Studies, Katarczycy w nowych instalacjach będą w stanie produkować skroplony gaz w cenie przekraczającej nieco 5 dol. za milion BTU (180 dol. za 1000 m sześc.), co nie jest ceną specjalnie niską. Ale zakładając, że lwią część zysków przerzucą na towarzyszące węglowodory i ich przeróbkę, będą w stanie zaoferować LNG po 70 dol. za 1000 m sześc. A to już stanowi poważne wyzwanie, nawet dla długoterminowych kontraktów z Gazpromem na dostawy gazociągami.

Wiele wskazuje, że działania Katarczyków będą miały wpływ na nową umowę na dostawy LNG do terminala w Świnoujściu. Zawarty przez PGNiG i Qatargas kontrakt zaczyna obowiązywać od 2018 r. i potrwa do 2034 r., a więc będzie realizowany w czasie zwiększania podaży skroplonego gazu z Kataru. A PGNiG deklaruje, że Qatargas oferuje bardzo dobre warunki i jest wręcz partnerem strategicznym.

Nawet jednak z nowym kontraktem, polski gazoport nie będzie w pełni wykorzystywał swoich zdolności przyjmowania i regazyfikacji LNG. Prawodopodobnie dopiero ukończenie przez Gaz-System połączeń w kierunku południowym (Słowacja) i południowo-wschodnim (Ukraina) pozwoli na wykorzystanie w pełni i terminala i rozbudowanego systemu przesyłowego.

Portale Onet.pl, Interia.pl oraz Forsal.pl cytują wypowiedź redaktora Rafała Zasunia na temat potrzeby stworzenia jednej strategii dla górnictwa i energetyki, tym bardziej, że lista kopalń do zamknięcia jest długa

Cena zielonych certyfikatów, a więc dotacji do odnawialnych źródeł energii, spadła do najniższego poziomu w historii. Stało się to niedługo po tym, jak Ministerstwo Energii przedstawiło w Sejmie swoje stanowisko inwestorom.

oze zc cena 2017 zl mwh
Zielone technologie rozwijają:

Czy to świt nowej ery w lotnictwie? Niewielki samolot napędzany silnikiem elektrycznym Siemensa rozpędził się do rekordowej prędkości 340 km na godzinę.

tech samolot hybrydowy siemens
Elektromobilność napędza:
Technologie wspiera: