Zaopatrywanie w paliwo statków przestawionych na napęd LNG dwa lata temu było postrzegane jak jeden z najważniejszych kierunków rozwoju usług związanych ze skroplonym gazem i terminalami. Rynek ten na razie się jednak nie rozwinął. Wiele wskazuje na to, że na razie bałtyckie terminale będą centrami dystrybucji LNG autocysternami.
{norelated}Terminale LNG w Świnoujściu i działający już od dwóch lat w Kłajpedzie od początku rozważały usługi bunkrowania statków. Jak poinformował nas Gaz-System, w którego gestii jest również zarządzanie polskim terminalem, opcja budowy infrastruktury do bunkrowania ciągle jest przedmiotem analiz. Ze względu na dalekosiężne plany rządu, zakładające bardziej tradycyjne wykorzystanie gazoportu, być może pierwszeństwo będzie miała rozbudowa jego zdolności regazyfikacyjnych.
Natomiast projekt terminala od początku przewidywał budowę instalacji do napełniania cystern samochodowych. Ten sposób transportu zdobywa coraz większą popularność, pozwala chociażby zaopatrywać obszary, gdzie nie ma sieci gazowej. PGNiG właśnie ogłosiło plany likwidacji „białych plam” na gazowej mapie Polski poprzez budowę nowych sieci, ale też przez zasilanie izolowanych systemów dystrybucyjnych regazyfikowanym w specjalnych instalacjach LNG.
Litwini z Klaipedos Nafta mają realizują już plan rozszerzenia swoich usług o bunkrowanie statków i załadunek LNG na autocysterny. Od dłuższego czasu notowaliśmy rynkowe oczekiwanie na pewne źródło LNG dla instalacji zarówno w krajach bałtyckich jak i w północno-wschodniej Polsce, stąd decyzja o budowie odpowiedniej stacji tankowania w Kłajpedzie – mówi nam dyrektor litewskiego terminala Tadas Matulionis. Stacja jest w budowie i powinna ruszyć w sierpniu przyszłego roku, a od początku 2018 r. ma pracować z pełną wydajnością – 24 ciężarówki na dobę, co oznacza ćwierć miliona m sześc. gazu rocznie.
W październiku Klaipedos Nafta rozpoczęła zbieranie deklaracji zainteresowania. Gazoport w Świnoujściu jest położony znacznie korzystniej, jeśli chodzi o dodatkowe usługi – tłumaczy jeden z menedżerów Klaipedos Nafta. Statki na bunkrowanie mogą zawijać po drodze do portu lub przy wyjściu na morze, a ciężarówki mogą dojechać na miejsce. Tymczasem pływający terminal „Independence” stoi niemal na samym końcu rozciągającego się na kilka kilometrów portu i podpływanie jednostek na bunkrowanie byłoby kłopotliwe i czasochłonne. Dlatego Litwini zdecydowali się rozwiązać wszystkie problemy za pomocą specjalnej jednostki, mieszczącej 7,5 tys. m sześć. LNG. Statek ten będzie przewoził płynny gaz z „Independence” do instalacji tankowania cystern na brzegu, a jednocześnie będzie mógł bunkrować statki w miejscach ich postoju. Jednak ten specjalny statek pojawi się w Kłajpedzie dopiero w 2019 r. Do tego czasu stacja tankowania ciężarówek będzie zaopatrywana przez wynajęte jednostki.