Senat nie wprowadził żadnych poprawek do ustawy o efektywności energetycznej, co oznacza, że trafi prosto do podpisu prezydenta. Ustawa likwiduje przetargi na białe certyfikaty i ma wejść w życie 1 października. Jednak przed tym terminem Prezes URE ma rozpisać ostatni przetarg.
Dotyczy: zmiana systemu wsparcia efektywności energetycznej
Tytuł : projekt ustawy o efektywności energetycznej
Etap: Senat – uchwała o przyjęciu bez poprawek
Następny etap : Prezydent
{loadmodule mod_email}
Senat poparł ustawę bez poprawek stosunkiem głosów 57 za, 3 przeciw, przy 24 wstrzymujących się. W czasie debaty wiceminister energii AndrzejPiotrowski powtórzył, że spodziewa się rozpisania przez Prezesa UREostatniego przetargu na świadectwa efektywności energetycznej, tak abymogli ubiegać się o nie ci, którzy zakończyli inwestycje poprawiające
efektywność już w 2014 r.
Ustawa nakłada na na administrację publiczną określone obowiązki związane z efektywnością energetyczną. Według nowych regulacji urzędy będą zobowiązane do realizacji przynajmniej jednego, a nie dwóch jak to jest obecnie, środków na rzecz poprawy efektywności energetycznej.Jednocześnie, obowiązki i wymagania odnośnie tych środków zostały znacznie bardziej skonkretyzowane. Zarazem wprowadzono jednak możliwość realizacji tych obowiązków poprzez wdrożenie odpowiedniego systemu zarządzania środowiskowego.
Większe zmiany czekają natomiast tzw. podmioty zobowiązane (m.in. sprzedawcy energii, giełda towarowa, odbiorcy będący członkami giełdy). Obecnie podmioty te mogą nabyć i przedstawić do umorzenia białe certyfikaty albo alternatywnie uiścić opłatę zastępczą. W nowym system podmioty zobowiązane będą mogły same zrealizować u odbiorcy końcowego
przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej potwierdzone audytem efektywności energetycznej. W trakcie prac w Sejmie zdecydowano, że audyt nie musi obejmować całości zużywanej przez podmiot energii, ale co najmniej 90 proc.
Do katalogu przedsięwzięć, za które można dostać białe certyfikaty dodano m.in. modernizację lub wymianę urządzeń wykorzystywanych w sektorze IT. Wprowadzono zapis umożliwiający rozliczenie kosztów ciepła według średnich stawek, jeśli odbiorca nie ma mierników zużycia ciepła. Nie będzie też obowiązku ich montowania.
Oprócz zniesienia przetargów na białe certyfikaty, ograniczono też możliwość uiszczenia opłaty zastępczej, a cały z niej wpływ NFOŚ ma przekazywać na działania poprawiające efektywność u odbiorców końcowych. Dzięki ustawie Polska do 2020 r. ma osiągnąć oszczędność energii finalnej rzędu 3,67 Mtoe – dzięki realizacji środków służących poprawie efektywności energetycznej oraz 2730 toe energii pierwotnej – dzięki stosowaniu środków proefektywnościowych energetycznie w administracji.