Obowiązująca od lutego 2018 roku ustawa o elektromobilności wprowadziła przywileje dla pojazdów elektrycznych – m.in. prawo wjazdu do stref czystego transportu (ich granice mogą wyznaczyć samorządy), prawo do darmowego parkowania i możliwość poruszania się po buspasach. Prawo przysługuje takim pojazdom bez względu na kraj ich rejestracji.
Zobacz także: Nalepki na samochody elektryczne – gdzie, kiedy i jak można odebrać?
Aby Policja i miejscy kontrolerzy parkingowi mogli łatwiej zweryfikować czy dany samochód jest elektryczny (w 100%, tj. nie ma zamontowanego silnika lub agregatu spalinowego), od 2020 roku takie auta będą wyposażane w zielone tablice rejestracyjne. Jednak w okresie przejściowym, od 1 lipca tego roku, właściciele aut mogą otrzymać naklejki na szyby z oznaczeniem EE, które także mają jednoznacznie identyfikować takie pojazdy. Niestety nie wszystkie w 100% elektryczne samochody będą mogły je otrzymać.
– Naklejka na szybę wydawana jest przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę właściciela pojazdu. Oznacza to, że w przypadku rejestracji pojazdu poza granicami Polski, podmiot zagraniczny, będący właścicielem pojazdu elektrycznego, nie będzie mógł otrzymać nalepki – tłumaczy w korespondencji z Obserwatorem Legislacji Energetycznej portalu WysokieNapiecie.pl Ministerstwo Energii.
Resort podkreśla jednak, że nie pozbawi to właścicieli takich aut przywilejów. – Wprowadzone oznakowanie pojazdów elektrycznych w postaci nalepki ma być ułatwieniem, które pomoże odpowiednim służbom kontrolować korzystanie z przywilejów wprowadzonych w ustawie. Jednocześnie informujemy, że w sytuacji, gdy kierowca pojazdu elektrycznego, zarejestrowanego poza granicami kraju, będzie chciał skorzystać z przywilejów, będzie miał taką możliwość. Wiąże się to z obowiązkiem wykazania, że używany pojazd jest pojazdem elektrycznym – tłumaczy Ministerstwo Energii.
Oznacza to jednak, że użytkownicy „elektryków” leasingowanych w zagranicznych firmach będą musieli się liczyć z większymi problemami w egzekwowaniu swoich praw, choćby bezpłatnego parkowania.
Od 1 stycznia 2020 r. do odróżnienia pojazdów elektrycznych mają być stosowane wyróżniające je tablice rejestracyjne, których wzór ma zostać określony w odrębnym rozporządzeniu. Wzór nalepki określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz.U. poz. 893).