Spis treści
Aukcje dogrywkowe rynku mocy
W czwartek (10 kwietnia) opublikowano do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie parametrów aukcji dogrywkowej dla roku dostaw 2029 (Numer z wykazu: 1254).
Aukcje dogrywkowe wprowadziła nowelizacja ustawy o rynku mocy, która została 10 marca opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ustawę znowelizowano w ekspresowym tempie po grudniowej aukcji głównej, w której kolejny rok z rzędu kontraktów mocowych nie udało się pozyskać nowym elektrowniom gazowym. Wśród nich były m.in. Kozienice (Enea, dwa bloki po ok. 700 MW) i Gdańsk (Orlen, 456 MW).
Zobacz więcej: Rynek mocy 2024: fala magazynów energii i mała namiastka gazu
Przyczyną była duża konkurencja ze strony bateryjnych magazynów energii. Zakontraktowano ich kolejno 1,7 GW w 2023 r., a podczas aukcji w grudniu 2024 r. już ok. 2,5 GW. W efekcie teraz to aukcje dogrywkowe mają pozwolić zakontraktować PSE dyspozycyjne jednostki wytwórcze, które po 2028 r. zastąpią zamykane bloki węglowe.
Potrzeba 4000 MW mocy
Zgodnie z opublikowanym projektem rozporządzenia, zapotrzebowanie na moc w aukcji dogrywkowej dla okresu dostaw przypadającego na rok 2029 wynosi 4000 MW. Cena wejścia na rynek nowej jednostki wytwórczej to 488 zł/kW.
Planowany korekcyjny współczynnik dyspozycyjności (KWD) dla bloków gazowo-parowych ustalono – podobnie jak w ostatniej aukcji głównej w grudniu 2024 r. – na blisko 94 proc.
Jednocześnie jeszcze bardziej obniżono KWD dla bateryjnych magazynów energii. W grudniu wynosił on 61,3 proc. czyli o ponad 30 pkt. procentowych mniej względem minionych lat, bo już wtedy obawiano się zbyt dużej dominacji baterii w aukcji. Nie udało się jednak w ten sposób zmniejszyć podaży magazynów, które w aukcji wystartowały.
Teraz projekt rozporządzenia przewiduje jeszcze bardziej drastyczne obniżenie KWD dla baterii – w aukcji dogrywkowej ma to być zaledwie 12,3 proc. Dla porównania dla elektrowni wiatrowych na lądzie wskazano KWD wynoszący 13,8 proc. Inna technologia magazynowania energii, a mianowicie elektrownie szczytowo-pompowe, ma natomiast wskaźnik wynoszący 96 proc.
Zobacz też: Elektrownie szczytowo-pompowe powalczą z bateryjnymi magazynami energii
Dlaczego bateriom tak obniżono KWD?
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że przy obliczaniu KWD dla bateryjnych magazynów energii zastosowano tę samą metodę jak przy ostatniej aukcji głównej. Zaktualizowano jednak dane wejściowe, tzn. uwzględniono moc magazynów, którą zakontraktowano w grudniowej aukcji.
– Współczynnik KWD wyznaczony dla tego typu instalacji na potrzeby aukcji dogrywkowej na rok 2029 jest istotnie niższy niż w przypadku akcji głównej na ten sam okres dostaw, co wynika z wolumenu zakontraktowanej już mocy dla tej technologii – wskazano w uzasadnieniu.
– Przy uwzględnieniu krajowych uwarunkowań klimatycznych oraz ograniczonej pojemności magazynów energii przy zakontraktowanych obowiązkach mocowych, spodziewane dostępne nadwyżki energii w szczytach generacji odnawialnej nie będą pozwalały na skuteczne ładowanie magazynów energii, aby mogły one istotnie kontrybuować do pokrywania zapotrzebowania w jego szczytach w całym okresie – dodano.
Warto przy tym wskazać, że w przyszłości współczynniki KWD, choćby w ramach nowego rynku mocy po 2030 r., najpewniej nie będą mogły być zmieniane w tak swobodny sposób jak dotychczas. Według konsultowanych obecnie przez Komisję Europejską przepisów, KWD będą musiały być zgodne z założeniami i wynikami oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, zatwierdzonymi przez unijną Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER).
Czas nagli, więc konsultacje będą krótkie
Na zgłoszenie uwag do projektu przewidziano tylko 7 dni. Wejście rozporządzenia w życie jest planowane z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
– Termin ten wynika z konieczności możliwie wczesnego wejścia w życie regulacji jako aktu prawnego niezbędnego do prawidłowego przeprowadzenia aukcji mocy. Zgodnie z art. 39a ust. 4 ustawy projektowane rozporządzenie powinno zostać wydane przez Ministra Klimatu i Środowiska nie później niż do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku przeprowadzenia aukcji głównej, co zapewnia dostawcom mocy i operatorowi odpowiedni czas na przygotowanie się do aukcji niezależnie od krótkiego terminu wejścia w życie – czytamy w ocenie skutków regulacji.
Natomiast w OSR do nowelizacji ustawy o rynku mocy wskazano wcześniej, że wprowadzenie aukcji dogrywkowych na rok dostaw 2029 będzie kosztować odbiorców ok. 1,88 mld zł w 2029 r. i ok. 1,1 mld zł w kolejnych latach. Według danych MKiŚ roczny koszt nominalny zawartych dotychczas umów, obejmujących rok dostaw 2029, wyniesie ok. 5,8 mld zł netto. Kwoty nie uwzględniają waloryzacji wieloletnich umów mocowych.
Z pełną wersją projektu rozporządzenia można zapoznać się na stronach Rządowego Centrum Legislacji.