Spis treści
Gospodarstwa domowe, których dochód na osobę nie przekracza 2500 zł miesięcznie (gospodarstwo jednoosobowe) lub 1700 zł (gospodarstwo wieloosobowe) mogą od 1 sierpnia do 31 października 2024 roku składać w swoim urzędzie gminy wniosek o jednorazową zapomogę w postaci bonu energetycznego. Zostanie on wypłacony:
1. w zależności od liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa,
2. w podwójnej wysokości, gdy gospodarstwo, jako główne źródło ciepła, zgłosiło do centralnej ewidencji emisyjności budynków ogrzewanie zasilane energią elektryczną (pompy ciepła, piece elektryczne itp.).
Bon energetyczny będzie wypłacany:
1. gdy gospodarstwo składa się z 1 osoby: w wysokości 300 zł (600 zł przy ogrzewaniu elektrycznym)
2. gdy gospodarstwo składa się z 2-3 osób: 400 zł (800 zł przy ogrzewaniu elektrycznym)
3. gdy gospodarstwo składa się z 4-5 osób: 500 zł (1000 zł)
4. gdy składa się z 6 lub więcej osób: 600 zł (1200 zł).
Jeżeli dochody gospodarstwa będą przekraczać progi dochodowe, obowiązywać będzie zasada „złotówka za złotówkę”, a więc jeżeli np. dochód czteroosobowej rodziny wynosi łącznie 7000 zł miesięcznie, czyli o 200 zł przekracza próg (1700 zł/os./m-c), to wówczas przysługującej tej rodzinie wsparcie zostanie pomniejszone o te 200 zł. Taka rodzina otrzyma zatem bon energetyczny w wysokości 300 zł (lub 800 zł, jeżeli ogrzewa się np. pompą ciepła).
W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego wypadnie niższa niż 20 zł, bon nie będzie przysługiwać.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny?
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa, w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek można złożyć w formie papierowej, bezpośrednio w wybranym urzędzie, przesłany za pośrednictwem Poczty Polskiej lub w wersji elektronicznej, poprzez platformę EPUAP. Dokumenty w wersji papierowej należy własnoręcznie podpisać, natomiast dokumenty w wersji elektronicznej – kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Bon wypłacany jest przez gminy, które mają na rozpatrzenie wniosku 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Ważne informacje:
Do kiedy? od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r.
Jak? Wniosek papierowy złożony wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta albo wniosek online złożony poprzez platformę EPUAP.
Wzór wniosku o bon energetyczny: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/
Bon energetyczny został wprowadzony ustawą razem z cały pakietem przepisów mających na celu ograniczenie cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego. Dzięki zmianom taryf od 1 lipca niektórzy odbiorcy mogą zapłacić mniej, a z bonem energetycznym realnie zapłacą w stosunku do wynagrodzeń najmniej w historii. Szacuje się, że z bonu energetycznego skorzystać może ok. 20% gospodarstw domowych.
Czytaj także: Bon energetyczny podzielił koalicję