Warszawa, 14.06.2018 (ISBnews) – Poczta Polska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCRB) podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce, podała Poczta.
"Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań. Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów" – powiedział prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski, cytowany w komunikacie.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju od 2017 roku zintensyfikowało swoje działania w zakresie wspierania projektów badawczo-rozwojowych w obszarze elektromobilności. Przykładem jest program "Bezemisyjny transport publiczny", w ramach którego opracowany zostanie innowacyjny polski autobus zeroemisyjny. Według założeń projektu, do końca 2023 roku po naszych drogach będzie jeździło ponad 1000 nowych bezemimsyjnych pojazdów, podano w materiale.
NCBR jako pierwsza instytucja publiczna finansująca B+R w Polsce zastosowało nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego rynek dla nowatorskich produktów. Ta sama formuła zostanie wykorzystana we wspólnym projekcie NCBR i Poczty Polskiej, wskazała Poczta.
"W ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który mógłby być wykorzystywany m.in. w pojazdach oraz przygotowujemy się do finansowania prac badawczo-rozwojowych w zakresie infrastruktury ładowania. Współpraca z Pocztą Polską to kolejny krok w stronę rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce" – powiedział dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski, także cytowany w komunikacie.
W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy aut elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów. Kierowcy Poczty Polskiej do końca czerwca będą sprawdzać m.in. ładowność, zasięg czy sposób ładowania.
"Dzięki takim testom Poczta Polska będzie w stanie lepiej zdefiniować swoje potrzeby, które staną się punktem wyjścia do sformułowania warunków przetargu, jaki ma zostać ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jak zauważają sygnatariusze listu intencyjnego w zdecydowanej większości w ofercie producentów aut elektrycznych są samochody osobowe, natomiast auta dostawcze stanowią ograniczony wachlarz modeli" – czytamy dalej w komunikacie.
Powstanie innowacyjnych pojazdów gwarantowałby Poczcie Polskiej nie tylko realizację usług zapewniając wysoką jakość i terminowość, ale też przełożyło się na upowszechnienie wykorzystania w logistyce transportu cichego oraz ekologicznego.
"To istotne w przypadku realizacji zadań w strefach tzw. czystego transportu. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych bezpłatny wjazd do tych stref będą miały tylko auta bezemisyjne. Już w tym roku granice stref czystego transportu mogą być uchwalane przez samorządy" – podsumowano w materiale.
Obecnie Poczta Polska dysponuje flotą liczącą ok. 5 tys. pojazdów i wykonuje swoje usługi wieloma typami i tonażami aut. Poczta liczy też, że dzięki postawieniu na elektromobilność możliwe będą oszczędności. W tej chwili kierowcy firmy tankują rocznie ok. 23 mln litrów paliwa. Wysokość oszczędności będzie uzależniona od parametrów auta.
(ISBnews)