Ponad 200 mln euro na gazowy korytarz Północ-Południe

Ponad 200 mln euro na gazowy korytarz Północ-Południe

Ponad 200 mln euro z CEF trafi na dwa elementy gazowego korytarza Północ-Południe. Operatorzy gazowi ze Słowacji i Polski, Gaz-System i Eustream podpisali umowę na dofinansowanie budowy interkonektora, a umowę na dofinansowanie terminala LNG na wyspie Krk podpisali Chorwaci.

W przypadku interkonektora Polska-Słowacja wkład CEF do fazy budowy wynosi 108 mln euro. Rura długości 164 km, z czego 58 km na terenie Polski połączy gazowe węzły Strachocina i Velke Kapuszany, i docelowo umożliwi przesył na Słowację do 5,7 mld m sześc. gazu rocznie. W  odwrotnym kierunku zdolność przesyłowa ma wynosić maksymalnie 4,7 mld m sześc. rocznie. Budowa ma być zakończona w 2020 r., a gazociąg ma np. umożliwić eksport gazu z terminala LNG, co jest jednym ze strategicznych celów obecnego rządu.

Według pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotra Naimskiego, wraz z ukończeniem projektu Baltic Pipe w 2022 r. firmy działające w regionie uzyskają dzięki interkonektorowi zarówno do terminala LNG w Świnoujściu, jak również do gazu ze złóż norweskich. Z kolei Polska zyska nowe możliwości importu w razie kryzysu. Zdaniem wiceministra energii Michała Kurtyki projekt projekt interkonektora wpisuje się w regionalną politykę energetyczną UE, opierającą się na zasadach współpracy i konkurencyjności.

Interkonektor będzie częścią korytarza Północ-Południe, łączącego terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe z terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji.

Chorwaci niemal równocześnie  zapewnili sobie prawie 101,5 mln euro dofinansowania, również z CEF na pozyskanie pływającego terminala typu FSRU oraz budowę niezbędnej infrastruktury na lądzie. Przy podpisywaniu odpowiedniej umowy w Brukseli, byli obecni ministrowie ds. energii zarówno z Chorwacji, jak i Węgier. Węgrzy, którzy zajmują kluczową pozycję na trasie korytarza długo wahali się ze zgodą na użycie połączenia z Chorwacją, obawiając się destabilizacji własnego rynku. W końcu jednak dali na to zgodę.

Cała inwestycja związana z chorwackim terminalem ma wynieść ponad 380 mln euro. Gazoport na Krk ma mieć zdolność regazyfikacyjną rzędu 2 mld m sześć. rocznie. Przyszły operator terminala, spółka LNG Croatia jesienią rozpisała już przetargi i otrzymali 13 ofert na dostawę FSRU oraz 14 na budowę infrastruktury nabrzeżnej. Chorwaci liczą, że terminal może zostać uruchomiony już w 2019 r. Władze w Zagrzebiu planują, że terminal stanie się kluczowym elementem inicjatywy CESEC (Central and South Eastern Europe Energy Connectivity).

Zobacz także...

Komentarze

Patronat honorowy

Nasi partnerzy

PGEPG SilesiaPSE

Zamów Obserwator Legislacji Energetycznej

Dowiedz się więcej o Obserwatorze Legislacji Energetycznej